Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 jul 2010, 19:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Hey alle

Er igang med en mindre V6 ombygning, og næste skridt på vejen ville være at optimere udstødningssystemet. Motoren er en 3.1'er med lidt skrappere knaster (højere løft), og flowet topstykker. Det teoretiske udgangspunkt for ombygningen her er 250-260HK. Motoren havde 226HK da den hed 3.0 med std specs. Udover bananskrald, ville der så være en performance mæssig fordel i at køre udstødningerne parvis i 2" rør, fra hver af de to toppe, eller skal det bare køres sammen i et enkelt 2.5" rør som det er PT.? Mener faktisk at røret er 2" lige hvor de går sammen fra de 2 manifolde, og så munder ud i 2.5" hvor jeg har bygget mit eget udstødningssystem i sin tid.

Indput og idéer modtages gerne :) Der skal FART på den lille Kadett! :cooking:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jul 2010, 11:08 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Nu skriver du ikke noget lyden, så ved ikke om det har nogen speciel fokus. Ved ikke så meget om 6'ere og om der er nogle tilsvarende tricks. Men på V8'ere kan der trylles lidt med lyden, så man ved hjælp af selve udstødningens opbygning kan få den samme motor med de samme potter til at lyde meget forskelligt.

Bare lige et eksempel. Det her er en helt almindelig amerikansk buldrende chevy V8'er med specielle manifolder, som gør at der er byttet rundt på hvilke 4 cylindre der er samlet i et rør: På amerikansk 180 graders manifolder. Pludseligt lyder det jo så næsten mere som 4 cyl motorcykel. eller en 8 cyl Ferrari.

www.youtube.com/watch?v=65Jt3K3SU9Y

På en V8'er ændre en tværforbindelse mellem højre og venstre side lige efter manifolderne også lyden hørbart. Samtidigt giver det endda en hørbar forskel om det så er lavet som et lille tværrør eller et "kryds". Samme tværforbindelse giver oven i købet en målbar effektforøgelse.

Men grundlæggende er det vel også et spørgsmål om hvad der er i praksis plads til at lave under bilen. Skarpe sving er f.eks ikke godt for flowet.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 aug 2010, 14:38 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 245
Tak for svaret og sorry det sene respons fra min side. Nu har jeg lyttet til lidt forskelligt af de her manifold tvær ombygninger, men da min motor jo ligger på tværs pga FWD, bliver det lidt svært at lave den form for inddeling af de 3 rør hver især - spørgsmålet er også hvilke af de 3 rør man så skulle føre sammen med det fra den modsatte side, det er jo noget med at udstødningsgasserne helst ikke skal komme i vejen for hinanden.
I første omgang tror jeg at jeg vil forøge std forrørene med 2", og så samle dem i et 2.75" rør, og så snævre det ind til 2.5" lige før den forreste potte.
Senere hen kan det være jeg vil ekperimentere med at lade de to 2" rør køre parallelt hele vejen ud med 2 stk dobbelt potter :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team