Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Captain Slow skrev:
den narrowband sonde havde næppe hjulpet jer meget,,
du sætter da forhåbentlig en wideband i nu ?
med et ur kan de købes for 2000 kr

Det er resten af Danmarks svar på fattiggården, så umiddelbart nej.. 2000,- kunne lige så godt være 20000,- hvis de ikke står på kontoen :wink: skal selvfølgelig prøves om vi kan låne en et sted, og ingen tvivl om at der skal en i den nye maskine, hvor det også blir et andet budget der bygges efter. (der er en vinter til at samle stumper og kontanter) lige nu er målet at få erfaringer med opbygningen, og have fornøjelsen af den resten af sæsonen.

er besluttet i dag at der kommer 8,6 kompressions stempler i da det kan gøres for ingen penge og gir os en ekstra sikkerhedsmargin samt mulighed for at køre på 95 som det også er meningen at den nye maskine skal til hverdag. 1,6 skal hvis den altså overlever stå som en backup motor hvis den nye af en eller anden grund skulle vælge tjernobyl udvejen.

ike for at være dumsmart selv om jeg godt ved at det lyder sådan, så var der en verden før wideband sonden :tooth:

www.slavteren.tk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jesper H skrev:
Slavteren skrev:
Morten: du må gerne udpege hvor du ser tegn på tændingsbanken nøjagtig. måske det er synet, men jeg kan sq ikke få øje på det..

Øverst på stemplet kan du se det er helt rugt/grumset :)

irl ligner det den sædvanlige overflade kvalitet på honda stempler, men må lige tvinge ham til at hive dem frem og kigge en gang til på dem i morgen. må indrømme at jeg ikke rigtig har kigget på billederne :oops: kun på delene da vi rev dem ud.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

Ja ved 0,5 bar turde jeg godt køre den ind efter en NB, og så en billig blandingsmåler.
Det var meget brugt før i tiden.

Min første starlet turbo med 202hk var kørt ind på denne måde, det holdte ganske fint...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Slavteren skrev:
Captain Slow skrev:

ike for at være dumsmart selv om jeg godt ved at det lyder sådan, så var der en verden før wideband sonden :tooth:

bevares ja,,
er selv igang med et økonomiprojekt, på en Toyota 4agze og megasquirt,
den får også kun en narrow band,
ben bliver selvfølgelig indkørt med wideband

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Captain Slow skrev:
Slavteren skrev:
Captain Slow skrev:

bevares ja,,
er selv igang med et økonomiprojekt, på en Toyota 4agze og megasquirt,
den får også kun en narrow band,
ben bliver selvfølgelig indkørt med wideband

som jeg skrev var det ikke ment dumsmart selv om det lød sådan, er godt klar over at wb er den eneste 100% rigtige løsning til indkørsel. desværre lever vi i en verden hvor vi vælger at prøve at få det bedste ud af situationen til trods for at forholdene ikke er optimale, for alternativet ville være at stå helt stille.
samme princip som når vi kører klubrally, dog åbenbart med støre succes :damn:
Den nye skal også køres ind med wb, slet slet ingen tvivl om det, meningen med 1,6'eren er var KUN at finde småfejl og forbedringer, og vinde erfaringer med z-dyne boksen. man skal jo kravle før man kan gå, og det er første trykladnings projekt vi selv har stået for helt fra bunden.

desværre tillader boksen ikke direkte brug af wb sonde eller data loggin, men det er der andre planer om at fikse stort set gratis, og det er en helt anden diskussion.

www.slavteren.tk

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

BURDE man ikke kunne bruge en NB sonde rimelig fornuftigt, hvis man går ind og kigger på teorien?

http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... ingen.aspx

Nederste billede viser kurven mellem blanding og mV...

Hvis kurven passer med det en sonde reelt afgiver, så skal sonden vel bare spytte et sted mellem 900 og 1000mV ud?

Og kommer værdien ned omkring 800-200mV så kører den 14,7 i blanding?

Ved 800celcius og 950mV vil blandingen således være 10,3:1

Kan det mon bruges, hvis man gør sig lidt umage?

Titel:
Moderator

Slavteren skrev:
[

Yep. Det var en verden med motorhavarier fra en ende pga magerkørsel. Så du har ret der var en verden før wideband.

Hvis du kan overkomme at tune langsomt nok op i ydelse, og er dygtig nok til at forstå hvad motoren fortæller dig fra tændrør, motorgang, evt. en billig brugt NB sensor, etc. så kan du nok komme langt, men som verden er idag, så kunne det ikke falde mig ind at forsøge at hekse med NB sensorer igen. Been there, done that, got the T-shirt.

Godt råd: Istedet for at bruge tiden på NB sensoren, så tag et job som opvasker, og brug tiden på at spare op til den WB du alligevel ender med at skulle have.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: maribo
Det er Slavteren her der lige har bordet Steffens computer.

tror sq hans fingre er for permanent sorte til at kunne vaske op :grin:
og udover de sprængte maskiner kørte de jo så også med meget lavere kompression for at skidtet kan holde, så den taktik bliver indarbejdet af samme årsag nu, og for at muliggøre kørsel på oktan 95 senere

lqs: her er den lovede tændings tabel. boksen er udviklet i us, så den bruger inHg og pund i stedet for bar map skalaen.

omdrejninger 4inHg. 1inHg. 1,0lb. 3,2lb. 5,6lb. 7,9lb. 10,3lb

4400-----------26,3. 26,3. 26,3. 23,4. 21,6. 20,2. 18,7.
5300-----------27,8. 27,8. 27,8. 24,9. 23,1. 21,6. 20,2.
6300-----------28,5. 28,5. 28,5. 25,6. 23,8. 22,3. 20,9.
7400-----------28,5. 28,5. 28,5. 25,6. 23,8. 22,3. 20,9.

motoren går til 8500, men styringen går ind og udfylder op ad selv på en eller anden måde.

igen er boksen måske lidt out-datet i forhold til en ms f.eks. MEN til gengæld indeholder den fuldt oem kørbarhed og økonomi i suge tabellerne uden 14 dages testkørsel og programering og det er en måske gammel, men ret gennemtestet løsning.

vi kiggede osse lidt nærmer på stemplerne de er sådan lidt rug i toppen fra standart af...

if you cant´t race it, or take it to bed.
ain´t worth havin

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ser tændings banken her.
Billede
Det indrammede.
Hvis jeg ikke tager meget fejl så er det udfræsningen til en indsugnings ventil.
Kanten er brændt væk, grundet tændings banken.

Preignition, eller selvantendelse.
Det virker mere som en meget stor skærebrænder.
Som lynhurtigt finder det svageste sted på stemplet og brænder et hul.

En Nb sonde kan kun vise 3 ting:
lambda 1, fed, og mager.
Så den er ubrugelig hvis man vil have en nøjaktig værdi.
Og man kan meget nemt komme ud på et sidespor, hvis man prøver at aflæse spændingen fra sensoren, uden at bruge andre kilder.

Varme tal på tændrør. prøv 2 varmetal koldere, og hvis det ikke kan holde sig rent ved tomgang-dellast, så prøv med 1 varmetal koldere.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Medlem

du kan købe et wideband kit på ebay til omkring 1200 kr fra england og med fragt på 200 kr i :grin: ville ikke give overpris herhjemme.

"Jo billigere jo bedre :mrgreen: "

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time