toyota

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Toyota-freak

toyota

#1 Indlæg af Toyota-freak »

er der nogle der ved hvad toyota corolla GT AE 86, er blevet bygget med af motorer!
jeg ved der er:
4AGE og en krompressor motor
også er der dem der har bygget turbo på.

er der andre end dem. og er der nogle der ved om der er nogle der har lagt andre motorer i sådan en og fået det godtkendt?
Toyota-freak

Re: toyota

#2 Indlæg af Toyota-freak »

jeg glemte lige! når man kan proppe en 4 GZE, tror jeg den hedder i sådan en bil! er der så nogle der ved om man kan proppe en af de nyere VTTi-L motorer i? eller en anden VVT motor i, uden de store ændringer?
Kim Frederiksen

Re: toyota

#3 Indlæg af Kim Frederiksen »

Hej du!
Jeg er ved at købe en AE86'er med 4agze motoren ilagt, og jeg kan personligt ikke forstå hvorfor du vil have en vvti maskine!?! de gamle twincam maskiner fungerer upåklageligt og koster halvdelen at holde kørende end en vvti motor gør!
men nu til dit spørgsmål! twincam motorene findes i fire (5 hvis man tæller 4agze med) udgaver forskellen på dem er at jo nyere motoren er jo mere forstærket er den!
det er ikke alverden der ændres på selve motoren mellem 1982 og 1992 hvor de sidste udgaver af maskinen blev solgt i toyota corolla GTI-16V du kan få meget mere at vide på www.realpower.dk han er selvlært toyota-skruer!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: toyota

#4 Indlæg af jens »

Flere i udlandet har suppleret kompressor motoren med en turbo feks supra/gt4 eller cosworth og på den måde fået træk helt fra bunden. Der er en celica ejer der er ved at lave det i dk. Gadbjerg sælger motoren + manifoldet http://home19.inet.tele.dk/motorimp/index.htm
Hks lavede et twincharger system førhen
*ivar*

Re: toyota

#5 Indlæg af *ivar* »

mange tc er i udlandet 145 hk motorer der holder bedre end den med 125 jeg kender 2 der har haft sweiske tc der sparkede røv og der før tuning havde 143 og 146 jeg mener bare der stod 4age på begge?? hmm jeg spør ved lejlighed
Toyota-freak

Re: toyota

#6 Indlæg af Toyota-freak »

det er fordi dan skal bruges til noget ræs! og turbo bringer mig op i klassen højere og det vil jeg ikke! jeg vil gerne have vvti-L p.g.a der er mere at hente i motoren hvis den har knasforstilling og kan regulere løftet på ventilerne. jeg ved at på den normale 4age ligger det maximale på omkring 230 hk, medmindre ens pengepung aldrig løber tør. og det burde være muligt at hive mere ud en VVTi-L. så spøgsmålet er bare om man kan få det godtkendt bagefter?
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: toyota

#7 Indlæg af jens »

Til ræs i dk må man kun bruge den type godkendte 4age motor med mindre det kun er til opvisning på dispensation eller special saloon/folkeræs
Toyota-freak

Re: toyota

#8 Indlæg af Toyota-freak »

det er fuldstændigt ligemeget! jeg skal bare vide om man kan gøre det! det jeg skal køre er topstykket fri! hvilket vil sige at jeg sætte hvad jeg vil på. blokken er også fri, men igen så skal jeg op i en klasse højere!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: toyota

#9 Indlæg af jens »

Selvfølgelig kan den være der 1.6 og 1.8 16v motorer passer på t50 gearkassen bare ikke med det store kompressor svinghjul/kobling. 2.0 kræver andet koblingshus. Honda s2000 og nissan 200sx turbo med gearkasse kan være der.
Besvar