Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Goddag tonser og de smukke damer :lol:

Jeg skal snart til at lave en turbomanifold for en bekendt, hvilket i sig selv ikke er noget problem at hekse sammen, matrialer og bøjninger og alt der der er på plads men jeg er stødt på et lille problem som jeg lige skal noget forklaring på.

Den turbo der benyttes har denne udstødnings flange eller som kaldes for twin entry, ret mig hvis det hedder noget andet :wink: ligesom på dette billede

http://www.swappedandboosted.com/images ... lt__6_.JPG

Den skal sidde på en række sekser bmw motor og i den forbindelse er jeg nødt til at lave et såkaldt "v-kammer" ved udstødningsflangsen for at alle 6 rør kan gå sammen tilsidst kan være der. Men skal der så laves en skillevæg i dette v-kammer? da udstødnings huset og flangen er delt i to og hvad med ekstern WG ? skal der laves udtag til 2 WG'er på hver side i det v-kammer ? :damn:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vejle
kig hvordan vi har lave det
http://www.bilgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=58086

Titel:
Mester Medlem

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=21799
læs det og du får svaret :D

Senest rettet af m power 11 jul 2010, 21:01, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Jeg takker boys :wink: det er nu rart med noget kvalificeret hjælp.

Men jeg bliver nødt at spørge om fordelene ved kun at bruge en single WG som guru har gjordet ? forstået på den måde at ville det ikke være bedre med 2 WG'er for bedre at kunne styre ladetrykket på en 6 eller 8 cylinderet motor jeg beklager de newbie spørgsmål :gnaek: men jeg er jo nødt til at starte et sted er jo blot en smed :tooth:

Titel:
Senior Medlem

det står der lidt om her
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... c&start=10

der er et par gode tråde om emnet, hvis du søger efter det

Titel:
Admin
Admin

Heyer guru skrev:

Det er ikke helt Twin Scroll setup i har bygget, det er nærmere "twin turbo" setup på todelt turbinehus. Det giver ikke samme effekt/gaveregn.

Når vi kigger på hver "motor-række" er de 4 cylindre hos jer ikke adskilt men skyder i samme kammer - det er single scroll setup. En af de helt store fordele ved Twin Scroll / fysikken er pulstrykket. Det er cylinderadskillelsen frem til todelt turbinekammer som giver pulstrykket og som bidrager til hurtig spoolup og lavt modtryk. Dvs. når cyl 1 skyder så er der ingen andre cylindre den kan tabe pulstryk indover overlabbet på. Det gør at trykket for det første er langt højere når det rammer turbinehjulet end hos jer (og ved normalt single) OG at modtrykket i øvrige cylindre holdes nede. Med tændingsrækkefølge 1-8-4-3-6-5-7-2 får jeg det til (1+6), (8+5), (4+7), (3+2). Så ville det være "true" Twin Scroll med fysikkens gaveregn på højt pulstryk og modsvarende lavt modtryk. Det får i ikke når i kører 2 x single entry i todelt turbinehus.

Billede

I kører istedet hver række som en samlet puls. Det er det jeg mener med i kører single entry eller twin turbo på én turbo. Altså i har bygget 2 x single entry på 2 x 4 cyl fordelt på én turbo. Det giver jer ikke helt samme fordele.

Jeg vil skynde mig at understrege at jeg nævner det blot for debatten omkring Twin Scroll, intet kritik af et i forvejen fedt projekt.

Og lige en ting som skær i øjnene:
HUSK at Kina T70 ALDRIG har været en T70 på kompressorsiden.
Når i på side 9 plotter på kompressormap og har været på google (eller calculator) og hente et T70 map så er i helt forkert på den med sammenligning med Kina T70.
En Kina T70 er en kopi af en tidlig T60 (altså inducer kompressorside = 60mm) men har fået kinanavnet SUPER T70.
Når i efterfølgende snakker om Kina GT45 så er det sjovt nok den turbo mappet vil kunne læne sig bedst op af idet nogle sælgere af Kina GT45 opgiver inducer til 70mm på kompressorsiden.
Blot så i lige er klar over det....altså at det T70-map i har plottet på nærmere er til sammenligning på jeres kina GT45 og ALDRIG som i tror en Kina T70.
Iøvrigt, hvilken "calculator" har i brugt på den tal-udskfrift?

Mvh Jakob

Senest rettet af JPP 11 jul 2010, 22:27, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
er helt klar over den problematik på min bil Jacob,

hvor godt eller hvor skidt det er aner jeg ikke, ej heller den delte wastegate ?

den rigtige måde er nok nærmest en umulig opgave rent pladsmæssigt,

men vil da gerne høre kommentarer til det vi har lavet :-) på godt og ondt

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

angående T70 mappet, jeg ved faktisk ikke hvor det kommer fra :-)

er fra en af Heyer´s bekendte,,

for mig er det bare en masse streger på et stykke papir ;-)

Titel:
Admin
Admin

Captain Slow skrev:
er helt klar over den problematik på min bil Jacob,

hvor godt eller hvor skidt det er aner jeg ikke, ej heller den delte wastegate ?

den rigtige måde er nok nærmest en umulig opgave rent pladsmæssigt,

men vil da gerne høre kommentarer til det vi har lavet :-) på godt og ondt

Det med adskilt WG...den tænkte jeg lidt over, altså om det overhovedet er nødvendigt på jeres setup. Jeg kom frem til at det er det, fordi der trodsalt ikke er samtidig puls på begge sider af kammeret. Der hvor i taber mest er som sagt på selve pulstrykket fra hver cylinder OG ikke mindst modtrykket. Når det er sagt så har opgaven jo ikke været at bygge "true" Twin Scroll, men at komme i mål med jeres projekt. Og her er plads jo et stort issue. Hvis der skulle parres korrekt Twin Scroll på f.eks. 2 turboer så giver det selvsagt noget mere rørlægger arbejde og krav til plads i motorrummet. Man kan diskutere om i skulle have parret f.eks. kammer1 = (1+6)(3+2) kammer2 = (4+7)(8+5). Så ville i stadig køre efter principperne, dog stadig med tryktap på nogle af cylindrene/pulserne da det vil være uungåeligt at undgå samtidig udstødningstakt og overlab på en 8'er med kun én turbo. Kransekageløsningen er som sagt Twin Scroll på to turboer....så er der jackpot.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

det var egentlig også den første plan,,,men så dukkede den der gt45 kinarulle op til foræringspris, kontra et par nye twinscroll møller, samt lidt issues ang. IC setup ifht til plads,,

derfor blev det single setup :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time