Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 07:14

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 25 sep 2002, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej folkens. jeg ved godt at man regulere ladetrykket på en kompressor ved at ændre på remhjulenes størrelse. Men findes der ikke en eller anden formel for det, f.eks. x størrelse remhjul på motoren til x størrelse remhjul på kompressoren giver det eller det tryk? Min kompressor skal have noget smøring, hvor laver jeg nemmest et udtag og et retur? Bilen er en ford sierra 2.0i dohc.
Håber i kan hjælpe mig. Mvh Henrik

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2002, 20:57 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
For at beregne det, skal man kende kompressorens fortrængning og virkningsgrad, hvis det er en PD (Positive Displacement) kompressor som Roots eller Lysholm.
Hvis det er en Radial / Centrifugalkompressor skal man have et flowchart samt kompressorens interne udveksling.
Så kan man komme i nærheden af et resultat der kan bruges.
Der er en mere simpel måde: At spørge, Jeg har en kompressor XX type xx og en motor type.... er der nogle forslag til udvekslingen? Erfaring overgår nogle gange teorien når det gælder tuning.

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2002, 16:22 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hej Per .Det vil sige at det er bare et spørgsmål om at prøve sig frem?
Hvad med det med smøringen, har du nogle gode foreslag?

Tak for Hjælpen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2002, 17:50 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 86
Hvis du fortæller hvilken kompressor og motor du har samt evt. modificationer, så vil jeg prøve at hjælpe.
Olie tager du ud ved olitrykidikatoren, via et tee. Få evt. lavet en slange på et hydraulik værksted. Spændebånd er forbudt.
Olie retur er lidt mere vanskeligt. Bundkarret må af og der skal loddes / svejses / skrues en nippel eller studs på. Returslangen må ikke hælde under 20 grader nogen steder og munde ud over olien i bundkarret.

_________________
Per,
www.scantune.dk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 sep 2002, 23:16 
Hej, man kan også sænke ladetrykket ved at begrænse indsugningen, det hjælper selvfølgelig ikke hvis du har for lidt tryk ;o)
Men så slipper man da for at skulle lave alt for mange remhjul, og det er nok en del lettere/billigere.
Det er hvad jeg har tænkt mig at gøre når jeg engang kommer så langt i mit projekt, det skal lige siges at kompressoren sidder der sku nu, men jeg skal ha' gasspjældet til at sidde et andet sted, jeg skal ha' lavet plads til en IC, ha' lavet/trukket rør osv....
Det tar' længere tid end man lige regner med, når man går igang med sådan et projekt.

Mvh
Lars


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team