Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 11:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Nu er det efterhånden ved at være oppe over med den nye opsætning på min bil, men 1. mekanikeren på min bil (JVK-tuning), mener at min nuværende udstødningskonfiguration nok vil komme til, at sætte begrænsningen. Den består af 3" forrør og kat. (100 celler), 3" rør inkl. en kort Simons-potte 1½ meter henunder bilen, som munder ud i et 70 mm system fra Hartmann (s-formet rør og en bagpotte, hvor overgangen til bagpotten er trykket lidt flad, da den går over bagbroen). En tilsvarende opsætning viste 0,5 bar modtryk i udstødningen. Så han mener vi har 2 muligheder:
1) Udskiftning af Hartmann-delen
2) VUS-ventil efter katalysatoren

Jeg er egentlig glad nok for min Hartmann, da den giver en fin lyddæmpning, og selve lyden passer mig også fint - ikke så meget skralder som med de billigere potter, så så vidt muligt, vil jeg gerne beholde den.
JVK foreslår så, at han at lave en VUS-ventil med en wastegate-ventil. Spørgsmålet er så bare, hvordan man bør dimensionere den!?
En 60 mm Tial har jo en fin størrelse, men den koster jo også klejner.
Vil en 44 mm kunne løfte jobbet (jeg regner med, at ventilen har den fulde løftehøjde at gøre godt med)?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Det lyder da i mine ører lidt underligt. Er du sikker på at han ikke mener en vus ventil med en vakuum-dåse præcis som på en wastegate?

For ellers er det da billigere med en rigtig vus ventil (ikke elektrisk) fremfor en rigtig wastegate klyttet på udstødningen... :damn:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, det er jeg sikker på. Han forhandler også VUS-ventiler af fin kvalitet, men de er også dyrere end en 60 mm Tial. Det næste er så, at man let kan fjerne sådan en Tial wastegate, og blænde hullet af. Så er der ikke noget ballade til syn :wink:
Spørgsmålet er så bare mere, om den kan give noget hul af betydning!

Titel:
Mester Medlem

Et 44mm hul er jo 1,75" EKSTRA oven i det du har nu. Altså, hvor mange heste regner du med?

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Omkring 500, gerne over :wink:
Det er rigtig nok, at ex. 60 mm er ~2,5", men spørgsmålet er vel, hvor meget ventilen åbner, og hvor meget den flower ved det løft.
Giver det lidt, hvis man vælger at føre wastegaten fra turboen ud i det fri, fremfor tilbage i udstødning, tænker her på om man kan reducere modtrykket en smule på den måde?

Titel:
Mester Medlem

Det kan du, en fri wastegate er ikke begrænset af at skulle ind og ud af samme rør som det andet jo.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Ja, det giver selvfølgelig lidt, men hvor meget behøves ventilen at lede uden om turboen, for at stabilisere ladetrykket. Taler vi om et løft på 2-3 mm?

Titel:
Moderator

Lindahl skrev:
Ja, det giver selvfølgelig lidt, men hvor meget behøves ventilen at lede uden om turboen, for at stabilisere ladetrykket. Taler vi om et løft på 2-3 mm?

Hvis ja, så har du stor WG og meget modtryk. Den er jumpy på reguleringen, hvis den åbner så "lidt"

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time