Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 maj 2010, 15:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Jeg her i længere tid gået og kæmpet lidt med en Ms som har opført sig underligt, tændingssignal der er der og så ikke er der, dyser der klikker når bilen står stille med strøm til ms, sammen med triggersignal der hopper og danser når bilen står stille..

Men det største problem ligger i at boksen SELV blander hvad vi tror er 2 koder så når alt er som det skal være og man tager strømmen fra boksen i 2-6-10-120 sek (variere meget) og derefter giver den strøm igen skriver den pludsselig at der er 189kpa konstant tryk, og kun 6 grader varmt vand+ luft temp.

Ejeren af bilen har snakke en del med henrik gm (som har lavet boksen) og boksen har været sendt ned til henrik som ingen fejl finder i den.

I går fik han så boksen igen og som anvist lagde vi ny firmware ind på den uden at der var spænding på andet i bilen end boksen (ALT var slået fra) da vi så derefter sætter det hele sammen og turner motoren er der stadig ingen liv.

Vi konstaterer at der er støj ind på omdrejningsignalet stadig, og så gik jagten på støjen, først fand vi en brændstof pumpe der når den fik strøm gav et kæmpe udslag på rpm signalet.

Den blev afmonteret og erstatttet af en anden pumpe og så skulle problemet være løst troede vi...

Der var stadig problemer, denne gang var det lambdasonden der gav problemer (innovate lc1-xd-1) denne blev også afmonteret og så var der ikke mere støj.. Vi turnede motoren igen og så nu at spændingen på ms når starteren går rundt er 7-8volt..

vi sætter laderen på og jeg tager hjem .. om aftenen bliver jeg så ringet op af ejeren at der nu er liv i bilen.. ;) han havde bare koblet det hele til og trykket på startknappen.. vi aftalte at køre bilen ind dagen efter på rullefeltet..

MEN nu er styringen helt tosset.. med alt i bilen slukket bortset fra ms klikker dyserne når de får spænding (der kommer også et omdrejningssignal på 190omd ca) finder frem til at det er den ene af dyseudgangene der åbenbart laver støj når den får strøm til dyserne.. (?)

vi ligger ny firmware ind på boksen igen (det er efterhånden gjort en 20-30 gange) og taster alle data ind på bilen ind endnu en gang og så stoppede dyserne med at klikke.

vi prøver endnu engang at pille alt fra så der kun er strøm til ms for at udelukke alle former for støj, trykker på startknappen og motoren turner, vi fik fint stabilt omd signal på 250 omd.

vi stopper og lukker megatune ned og drejer hovedafbryderen. 10 sek sernere tænder vi igen ms for derefter at åbne megatune, og nu kommer den ENDELIG med en fejl :

Expected msns-extra format 029q found in ini file.
recived "0xffffffff"

og nu kan vi slet ikke få noget svar fra boksen på computeren mere (vi har prøvet 3 forskellige computere og 2 forskellige usb-serial convertere, den ene computer havde enda seriel udgang, men samme resultat)

Hmm nå men så ligger vi ny firmaware ind EN GANG Til.. men nu er der også ballade der:

ms download 1.10
! - whatdownload failed:
expected response"
boot>"
but recived this "! - wha"



Lang historie, JA men vi har simpelthen stirret os blinde på det her projekt og behøver hjælp så alle gode ideer tages imod med kyshånd..


Stelforbindelser er HELT iorden motoren er fastmontert i bilen så der er rigeligt stel.

Der er helt nyt ledningsnet med nummererede ledninger og der er styr på enderne.

Tændspole + tændingsmodul er nyt og alt er lavet med rigtige stik som er monteret med rigtigt værktøj..

Jeg har bladret lidt rundt på nettet efter jeg fik fejlbeskrivelserne og det nærmeste jeg kommer er et seriel problem,, som jeg ikke kan gennemskue.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 16:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Fin beskrivelse.

Med sidste fejlkode, så er boot loaderen korrupt, dvs MS har fået så meget klø at CPUen er reset i et omfang så i ikke kan bruge bootloaderen længere trods den fik en spritnu CPU med. Der er eet eller andet der støjer i et voldsomt omfang, og det skal findes først.

Et forsøg kan være at boote den via bootjumperen, men det ændrer ikke på fejlen skal findes.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 18:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Efter jeg fik boksen pillet ud af bilen og åbnet fandt jeg ud af at seriel stikkene ikke er lagt til stel, så det skal prøves senere i aften. hvis det skulle være computerne der laver støj.

En anden mulighed er at pille den ic der er/styrer dysedriver*e for så at se om den stadig bliver tosset når dyserne får +

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 19:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Min gjorde det samme, den står og klikker med dyserne og fyrer tændspolen af i samme puls hvis jeg fjerner benzinpumperelæet og så sætter strøm til boksen.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 20:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Her er der ikke noget relæ.

Bilen er en banebil bygget til special saloone klassen, så alt er skrabet og enkelt opbygget.

tændspole har sin egen vippekontakt.
brændstof pumper har sin egen kontakt.
+ til dyser kører via hovedafbryder som altid er slukket med mindre bilen kører.

Megasquirt har sin egen afbryder og en 0.5amp glassikring monteret derefter.

effektstel fra boksen er skruet fast i bunden af bilen med max 10cm 6kvardrat ledning.

Sensorstel sidder 40cm derfra alle sensore er stellet på den sensorstel /kobberskinne, bortset fra tps sensor som er stellet på topstykket og stel til tændingsmodul som også er monteret på topstykke.

Stik til tps sensor er forsøgt afmonteret hvis der skulle være støj den vej igennem.. uden held.

Selvom motoren er fastmonteret i motorrum har vi også forsøgt et startkabel fra topstykke og direkte til - på batteri uden forandring.

Det skal siges at boksen tidligere har været mishandlet idet at ejeren glemte at montere tændingsmodul mellem dobbeltspole og MS. 2nye modstande og så var den klar igen.. Men tog de modstande andre komponenter med sig i faldet?

Ejeren har efterhånden mistet modet ret meget og er ikke videre imponeret over måske at skulle købe endnu en boks (for hvad nu hvis den heller ikke dur ? )

nyt stort batteri er også prøvet hvis det nu skulle være et problem med spændingsfald.

Alt er snart prøvet. og envidere kan jeg nu slet ikke komme i kontakt med boksen og ej heller finde bootjumperen på printet..

Tror så absolut at jeg holder weekend nu og så må det ligge indtil mandag, Jeg kan ikke rigtig ryste flere ideer ud af mit hovede.. stres!

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 maj 2010, 21:04 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
Jeg har haft en der gjorde lige præcis det samme engang.
Fejlen var desværre min egen, eftersom jeg stod og fægtede med den, med strøm på via stimboardet, så fik jeg af en eller anden grund lagt den ned på filebænken, i noget slibestøv el :damn:
Derefter stod den fast på 189kpa og 6grader C, uden følere monteret.

Jeg gik ud fra at cpu'en var feset af, da jeg ikke kunne få lov at skifte firmware, så den fik en ny cpu, men den kunne jeg heller ikke lægge firmware ind på?
Så brugte jeg bootjumperen og fik den op at køre igen, også med den "gamle" cpu.

Derfor kan et gæt også være en kortslutning et eller andet sted?


Edit: Hov! Havde ikke set dit sidste indlæg grydesvamp.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 maj 2010, 19:58 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Fandt frem til bootjumperen på det nye print af henrik GM.

Fik ´booted ms op igen og sat den i bilen. har denne gang svejst en møtrik fast i bunden af bilen som effekt stel, bare for at være sikker..

Drejer nøglen og får ca 250 omd (= hastighed på starter)

sætter herefter tændspole til og den viser stadig 250 omd +-10 omd..

sætter herefter dyserne til og nu springer den rundt mellem 250 -380-420 omd. !!?

slukker herefter ms og tænder igen, og nu har den igen blandet 2 koder.. - Reboot-

starter op igen, taster alle konfigurationer ind da jeg ikke vil loade en fil (måske problemet er der) men nej, drejer nøglen 10 sek slukker derefter for ms og tænder igen og så er fejlen der igen.

Nogle gode råd ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2010, 10:24 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Efter din sidste beskrivelse (kan godt li' den meget strukturerede fremgang) står det da helt klart for mig at der er noget galt med udgangstrinnet til dyserne. Enten støjer udgangstrinnet til dyserne eller også er der overgang et sted.
Du bliver nødt til at sætte et scope på nogle at forbindelserne i selve boksen, det er ikke nok at måle ude i motorrummet. Jeg ville starte med at kigge på om forsyningen til MS1 mikro'en (68HC908). Hvis der f.eks. kommer en spike lige i transitionen hvor udgangstrinnet til dyserne begynder at trække strøm kan det nemt få mikroen til at gå i ged og ødelægge firmwaren osv.
Ovenstående er bare et eksempel på hvor fejlen kan ligge, men målinger med et scope vil gøre jer en del klogere tror jeg.
Den nemme løsning er at låne en anden MS boks og prøve den for at se om fejlen forsvinder.

Just my 2 cents...

/Jacob


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2010, 15:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
warp skrev:
Den nemme løsning er at låne en anden MS boks og prøve den for at se om fejlen forsvinder.

Just my 2 cents...

/Jacob


Hvilket er igangsat :coffee:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 maj 2010, 20:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Satser på at min makker modtager en fin lille pakke her først i næste uge..
:lol:


Men selv når stikkene til dyserne er taget af og den ikke laver spikes på rpm signal blander den stadig koder så snart man rører starteren for så at slukke og tænde for boksen.. Så det kan vel ikke være dysedriveren alene der giver balladen ?

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team