Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked

Hej,

Grunden til jeg skriver her er, at der er mange lighedstræk mellem mine ønsker og dét som denne gruppe interesserer sig for.

Jeg ønsker at importere en spritny Toyota Landcruiser via England til Danmark. Her er fremgangsmåden:

1. Bilen hentes hjem fra Saudi Arabien og modtages i England af en importør jeg er i kontakt med. Den er venstrestyret som her hos os.
2. Importøren betaler told og moms samt får engelske plader på bilen. Dette er åbenbart en standardprocedure som vistnok hedder SVA. Bilen må nu lovligt køre i England og dermed også hele Europa.
3. Det særlige ved bilen er, at det er en diesel med klassisk indsprøjtningpumpe og dermed ikke opfylder nogle emissionskrav. DVs den opnår ikke engang Euro 0 er jeg ret sikker på. Det skyldes at bilen er bygget til Afrika hvor robusthed er vigtigere end emissioner. Men det med Euro 0 er ligemeget i England, for dem kommer 100% på plader.
4. Nu skal jeg så have bilen ind i DK og der har jeg læst mig frem til at sagen bliver 100 gange nemmere hvis man har at gøre med en brugtvogn som kommer fra et andet EU land, som England naturligvis hører under. En brugtvogn er noget med 6 eller 12 mdr indregistreret i det andet land eller 6000 km, så regnes den som brugtvogn. Importøren har tilbudt mig at få den på engelske plader i hans navn og så lader vi den stå i hans garage i 1 år, for jeg har IKKE travlt med at få bilen - kan sagtens vente.
4. Nu skal bilen så ind i DK. Det skal siges at denne model aldrig nogensinde officielt har været importeret til et EU land. Folk i hele EU laver alle mulige krumspring for at få den ind i deres hjemlande. Jeg kan på en måde læse mig frem til mellem linierne at man har brug for et CoC dokument (certificate of conformity) for at få den synet i DK - men er lidt usikker igen.
5. Jeg har ringet til færdselsstyrelsen som sagde "glem det", køb en Corolla i stedet og Toyota Danmark som heller ikke ville støtte mig.
6. Nu er så mit spørgsmål: Kan jeg selv importere sådan en bil ind i DK eller SKAL jeg forbi Lasse hos Japanerimport?

Mvh Lucas

PS: Man må også meget gerne sende en privat besked ...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

hvad bliver totalvægten på bilen?
skal bilen på hvide eller gule plader?
ønsker du at få bilen på plader ved at følge gældende regler?
eller spørger du ind til hvordan man kan forsøge at snyde?
MVH søren

Titel:

lqs skrev:
hvad bliver totalvægten på bilen?
skal bilen på hvide eller gule plader?
ønsker du at få bilen på plader ved at følge gældende regler?
eller spørger du ind til hvordan man kan forsøge at snyde?
MVH søren

Senest rettet af bikemaniac 05 jun 2011, 15:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem

hvis IKKE du vil snyde, så tror jeg ikke på det kan lade sig gøre.
men er DK plader det eneste der duer?
hvad er bevægggrundene til planen, om en primitiv afrikansk dieselbil i DK?
MVH søren

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hårup v/Silkeborg
Tror ikke det kan lade sig gøre ud fra følgende:

Har været med til at importere en austin mini fra 1996 uden katalysator, det var et no-go, på trods af, at bilen havde været indregistreret i DE, indtil import.

Vh Jesper K

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time