Det er rigtig at Sr20det motor går for at være en stærker og mindre problem fyldt motor at tune på.
Man kan dog på udenlandske forums læse at Sr20 gearkassen ikke er så stærk som ca18det kassen og generelt ikke er så omdrejningsvillig.
De to Svenske ca18'er der for tiden har flest Hk har begge over 700Hk på hjul og har kørt 10.7 og 10.5 så sent som i lørdags.
Begge to skriver at det er vigtigt deres biler er kørebare og ikke kun har en spidseffekt. ?
Hvis nogle ønsker at se et par film så er de her:
Begge biler bruger standart gearkasse og har vist stadig bagsæder hvis i forstår hvad jeg mener, bilerne vejer + - 1200Kg.
http://www.youtube.com/watch?v=M8OuaVSvvrI
http://www.youtube.com/watch?v=n5yjaj5ddPg
Mobne skriver flere steder at det er 705Whp hvis tabet er 15% på baghjulet. Turboen er vist her en Precision turbo.
http://www.youtube.com/watch?v=IWuAHMo86Wk
http://www.youtube.com/watch?v=LEcErLWejPE
Det store problem med ca18det motoren er at den som standart får problemer med sine plejllejer, og det både som tunet og standart.
Der er skrevet helt utroligt meget om hvorfor 9 ud af 10 ca18 motore har haft problemer med de originale lejer efter 10 år og 150K.
Et stort problem er at motoren kan blive meget varm standart, toppen giver lov til at trække til +8500 rpm før ventilerne begynder at flyde.
(standart styring stopper ved 7500)
Det siger sig selv at der i dette område ikke er meget effekt at hente men det forhindre ikke folk i at race rundt i området og lege driftkonger med en Ebay chip til 300Kr.
Hvis man ser bort fra den meget varme olie er folk ret enige om at det skyldes 3 ting. Standart svage lejer, dårlig krumtap udluftning som stopper til og en oliepind som er næsten ubrugelig og ulæselig.
Plejllejer skal skiftes på de her motor, nye standart plejllejer med standart stempler og plejlstænger bliver brugt med Chip op til 350Hk. med en rigtig motorstyring lidt mere.
Men flere kendte tuner siger max 370Hk med standart plejlstænger.
Oliepumpen skal også skiftes da den blev lavet om nogle år efter at motoren helt udgik.
Jeg har +6bar ved 3000Rpm og 100grader målt før oliefilter.
Motorblokken er af stål og toppen skulle være lidt i fam. med RB toppen. (skyline)
Erland Cox har med sin slidte skydelære og fedtet lille regnemaskine målt min gamle top efter, og han siger at alle ventiler og mål ligger tæt op af de tommelfingerregler som man bruger i toppe for at flowe +500Hk
(frit oversat fra Svensk)
Der hvor toppen flower dårligst er på udstødnings siden.
Han så ingen grund til at ændre på ventil størrelsen, dog påpeger han området mellem de to indsugnings ventiler op mod vægen som dårligt udformet og et sted hvor Knock vil opstå....
Det var langt fra lige så tydeligt at se på toppen som på stemplerne.
På det billedet kan man på cyl 2 og 3 tydeligt se at der er sket et eller andet.
Det var knap så meget på cyl 1 og kun svagt på cyl 4
Denne motor blok løb af uforklarlige grunde tør for olie efter kun 5-10 min i begrænseren i et forsøg på at følge en meget hurtig lille Ford..
Motorenblokken var standart og 18 år gammel, udstyret med en standart T25 med frit tryk, lidt bedre knast værk, filter og fri udblæsning.
Bilen havde været kørt ind hos RH. året før helt standart og 0.9 i tryk til 200Hk.
Fuck! Man kan jo blive ved med at skrive.... Men her var lidt om en Ca18det hvis der var nogle der på et tidspunkt skulle søge....