Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 20 apr 2010, 18:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Hey ville det ik være en ide med lidt guides eller guidelines til ve og ign tabeller ? Altså bare for at de som måske ikke ved hvad de skal, eller har brug for en god start til deres projekt ? Bare en ide ved ik om den har været oppe før ? [/url]


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2010, 20:16 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Ignition guide / opstartsmap

http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... rator.aspx


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2010, 20:38 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Må indrømme jeg ikke helt forstår den tændings tabel :|


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2010, 21:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
vild ide: start med det konservative default map.

tør/kan du ikke selv bygge videre på det map så vil jeg anbefale dig at finde nogen der ved hvad de roder med, og det er i min verden ikke en internetbaseret regnemaskine du har brug for.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 apr 2010, 22:41 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jakobsen skrev:
Må indrømme jeg ikke helt forstår den tændings tabel :|


Hvad er det du ikke forstår?

Billede

1) indtast din motoropsætning
2) overfør fra de blå felter til dropdownboksene
3) du har nu et bud på base opstartsmap

Den har startet rigtig mange biler op i DK og ikke mindst i udlandet og mange beretter de har kørt længe på det inden de er fået mappet. Naturligvis er disse folk ikke sinker mht. tændingsbanken! Alle opstartsmap kræver viden om tændingsopsætning detonation, preignition mv. Selvsagt.

Nogle folk tror fejlagtigt at opstartsmap fra sådan en konfigurator er færdige maps eller regnemaskiner der skulle være individuelle intelligente. De har ikke forstået formålet! Det er hjælp til at få startet og køre til egen eller ekstern mapning. De fleste som indkører mange biler samler selv lille "lager" af default opstartsmap som grundmap ved opstart. Denne konfigurator har jeg lavet i et lille sjovt projekt og sene aftentimer (samt mange tests) for nogle år siden. Formålet var at lave en konfigurator som kunne konfigurere et opstartsmap inden for en træskolængde for gængse biler. Det er ikke nogen nem opgave, men den har efterhånden foruden DK haft sin gang langt omkring i udlandet og folk giver trodsalt positive tilbagemeldinger om direkte opstart og kørbart opstartsmap. Altså udemærket udgangspunkt.

For nylig eksempel på opstart her på sitet http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=22977

Den skal kunne starte din motor og gerne give en nogenlunde kørbar motor frem til værkstedet eller landevejsmapning.

http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... n_map.aspx
http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... ation.aspx
http://powerpage.dk.web26.wannafindserv ... ition.aspx

Læs alle artiklerne og prøv den! Derefter tag stilling til hvad du selv mener der virker for dig.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 apr 2010, 09:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Altså det var nu ik forde jeg selv havde problemer med tændings tabel eller ve (: men mere som hjælp til andre (: der er garenteret nogle der er usikre (: og hva hvis man køre med tryk motor osv osv blot for at hjælpe andre lidt igang. Mener heller ik man ska kopiere andres tændings tabeller og bruge det som start map bestemt ik, men guide Lines osv det er da noget andre ku syntes ville være rart når det er første gang..

Men så må de nye bare igang med at læse alt der allerede står på powerpage og de sider Jakob sende links til (:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 apr 2010, 05:12 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Okay :) Og god ide. Det er altid godt at få indspark fra andre på deres holdninger/erfaringer. Jeg har givet min mening omkring opstartsmap af ignition i den første artikel. Dertil kan man se i opstartskonfiguratoren hvordan et udgangspunktet fra start til slut rpm og væksten herved i grader ændrer sig (min subjektive holdning vedr. opstartsmap) i forhold til valg af motor. Det illustrerer måske bedre min holdning hvis vi skal ned og snakke grader. I artiklen og teksten inden conf. downloades er også beskrevet alle forbeholdene omkring brug af opstartsmap, herunder maks fyldningen mv. Artiklerne får en lille opdatering snarligt hvor ordet "eksplosion" udskiftes med forbrænding + deloverskrifter + det løse


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2010, 20:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Jeg har længe gerne ville blive klogere på tændings map .
Jeg har læst på de 3 artikler du poster der Jacob.
Syntes de gav en god basis viden.
Og da Megasquirt har fanget min interresse har jeg også brugt nogle sene natte timer på at kigge i manualen. http://www.docstoc.com/docs/13625042/Me ... ng-Manual/ .
Men
Det jeg savner lidt er den rutineret tuners fremgangs metode til at justere tændings maps i praksis.
Sætter man bilen i et højt gear og laver et langt sejtræk ?
Hvis man høre tændings bank, så bare tilbage med tændingen ? Og hvor meget ?
Der mange load områder, og hvor finder jeg det nødagtige spot i mappet hvis jeg høre " bank " ?

Da jeg i sin tid skulle lære at stille på en VE tabel, syntes jeg denne artikel var en STOR hjælp http://www.diyautotune.com/tech_article ... rt_ems.htm .

Den artikel syntes jeg klædte mig godt på, og fortalte mig hvad jeg skulle forvente, og i hvilken række følge tingene gøres i.
Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2010, 20:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tænding er erfaring. Optimal tænding er ikke nødvendigvist der hvor det er lige før den banker hørbart. Slet ikke.

Stop ved den laveste vinkel der ikke giver mere effekt at forøge.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2010, 20:51 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
HenrikGM skrev:
tænding er erfaring. Optimal tænding er ikke nødvendigvist der hvor det er lige før den banker hørbart. Slet ikke.

Stop ved den laveste vinkel der ikke giver mere effekt at forøge.


Så indkøring af tænding uden rullefelt er "no go" ?

Mvh


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team