møffe skrev:
HenrikGM skrev:
Sjovt når man ser på CNC portede topstykker. De er alle bearbejdede på alle flader, og det undrer mig lidt, især fordi mange topstykker ikke bliver optimale hvis du fjerner det gods der skal til for at få det "rent", og de CNC toppe er typisk fuldbearbejdede indvendigt.
De må jo skaffe støbninger med mindre kanaler eller alternativt leve med en større port end optimalt(og dermed lavere gashastighed).
Iøvrigt rigtigt sjovt at se på MC topstykker. Arealet på indsugningskanalerne er droppet de sidste mange år, samtidigt med at ydelserne er gået op.
Klar tendens: Jo mindre kanal, jo mere konkurrencedygtig. (relativt naturligvist).
en top fra en gammel 16V cosworth indeholder lige netop meget matriale. så der kan fjernes meget.
nu er dette i mine øjne ikke en tråd om hvordan man får en 1,3 std konsum topstykke til at yde sit bedste ved 15000omdr samtidig med den skal kunne køres tildagligt i lave omdr. men en tråd om hvordan man billigt selv kan forbedre.
teorien er at det kan gå galt.
man kan jo også vinde ved det.
men ja. der kan hæves kanaler. dog undre det mig at lige dig henrik ikke forstår fordelen ved en CNC portning. for som westmus siger.. de bliver ens. og så længe at der er en std top der skal forbedres til et andet formål end at køre 1500-3000omdr og på 92oktan men ikke skal være en full racespec motor så er en hjemme portning og forbedring en meget billig måde at få en 2-10hk. og da ingen af os bestemmer hvor vand og oliekanaler ligger så er det ikke bare lige at hæve kanalerne så de flower bedst.
tuning til gadebiler er altid et kompromis. om ikke andet så er det hvad jeg har lært.
Jeg er da bestemt ikke et sekund i tvivl om at CNC portede topstykker er vældigt ens, og at ensartethed er godt, så det er da store fordele.
Men når det så er sagt, så har jeg set flere eksemplet på std topstykker der er CNC portede, hvor CNC maskinen OGSÅ tager gods der hvor jeg mener man overhovedet ikke skulle røre toppen, fordi der er rigeligt hul i forvejen. Min tanke er nok at man gør dette for at få ensartet cncbearbejdet overflade inden i kanalen for at gøre det mere "show-off venligt". Beklager, hvis det piller ved illusionen, men jeg mener man bør løfte et øjenbryn eller to, hvis en port er flot CNC bearbejdet hele vejen ind. I min verden lugter det af at man har lavet et digitalt scan af en port, lagt 1mm på, og sadt det i masseproduktion. Billigt, nemt, og hurtigt.
Jeg har faktisk tilgode at se eet eneste topstykke(med basis i en std vare) der var CNC bearb. KUN der hvor det giver noget. Derfor er jeg tilbøjelig til at mene der er gået show-off i CNC,(som i misbrug).
hvad angår begynderportning(intet negativt ment), så vil jeg påstå at man får mest ud af at holde sig til meget basic ting som clean-up, især på gademotorer, og det er fordi at når arealet går op, så falder hastigheden. Hastigheden er lig respons og bund.
En ting mere man skal vide om portning af topstykker: Tal er helvedes taknemmelige.
Sagen er den at _næsten_ uanset hvor dårlig du er til at porte en top, så vil en stor kanal/stort areal altid outflowe en mindre kanal i flowbænk. Den store kanal laver bare færre hk end den lille alligevel.
Der hvor man vinder noget er ved at nå det flow motorens "piston demand" forlanger ved det rpmtal motoren skal levere varen i, OG samtidigt have den bedste hastighedsprofil i kanalens tværsnit, og med den rette hastighed. Kontrollen er så at øge vacummet fra 28" til feks 36". Hvis luftflowet stadigt følger fysikkens love under 28-36" forøgelsen, så er det ikke så tosset endda.
Ovenstående er lidt af en tidsrøver at opnå, men det er så vidt jeg kan se, i meget ultra korte træk hemmeligheden ved portning.
Det er ikke nødvendigvist et kompromis med tuning til gadebiler. Man kan faktisk få i både pose og sæk, men i så fald bliver det desværre lidt mere langhåret. Faconen er MEGET MEGET vigtigere end arealet.
Eks på fiat top der går fra 140cfm til 191cfm uden at ændre på portens areal.
Eks mere på URSUS top der går fra 200 til 261CFM ved at reducere arealet med næsten 20%(det her er antiportning!)
Men jeg undrer mig stadigt over at CNCportede topstykker altid er portet hele vejen rundt....

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!