Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 00:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Portning?
Indlæg: 04 apr 2010, 00:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Er det noget man kan bruge til noget?

For det ser da lidt interessant ud.

http://www.youtube.com/watch?v=bnJOtTj1 ... re=related

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 02:51 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
jo... det kan da bestemt bruges til noget. men hvor meget det har med egentlig portning at gøre?
den top der vises i filmen er meget dårlig fra ny. mange moderne toppe er meget bedre lavet.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 07:03 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Al info er interessant.

Det han viser er meget basic common sense.

Det aktuelle topstykke kan jeg ikke udtale mig om, men det er normalt helheden der giver power samlet. De færreste topstykker af hæderlig kvalitet har støbefejl der er så åbenlyse.

Port matching er altid god praksis, men hvad nu hvis manifolden faktisk er for stor? Så går man lige fra bad to worse, og fjerner muligheden for at rette fejlen.

Godt råd: Medmindre man har et argument for at pille vd kanalen, dvs ved hvad der er galt, hvorfor, og hvordan man skal rette det, så lad den være. Begræns det til max at fjerne evt. hængenosser. Bliv ikke fristet til at øge diameteren uden et godt argument for at gøre det.

Jeg har lige portet en top til en traktortrækker. Den gik fra 200cfm til 261cfm ved at lave en bedre facon, og flowet steg sjovt nok selvom kanalen blev en del mindre. Problemet kunne ikke løses med portning alene.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 09:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
HenrikGM, dvs det er faktisk bedre at lade være med at røre top og manifolder medmindre man ved 100% hvad man laver, selv ved en port matching?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 09:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Lige den der med at porte portindgangen efter pakningen plejer at få eksperterne til rulle med øjnene, da pakningen tit med vilje er lavet rigeligt stort i hullet og når man så bagefter porter indsugningensmanifolden op til at passe tilsvarende, ender man bare med en flow opbremsende "udposning" på kanalen på et sted som yderst sjældent er flaskehalsen i forvejen. Hvis man ender med at pakningen passer lige precist til hullet skal man dælme også være 112% omhyggelig ved samlingen så man ikke ender med at pakningen skrider bare en smule og stikker ind i porten som en kantsten luften skal passere.

Modsat er det helt fornuftigt at tjekke om kanalerne i topstykke og manifold passer til hinanden således at der ikke er vilde overgang og kanter. Her er det normalt en fordel at hullet i manifolden er lige tak mindre, således at der er lidt tolerancer at give af ved montering, uden at luften recikere at ramme en indstikkende kant fra topstykket. Modsat betyder en lille "skihopbakke" på det lige stykke ikke ret meget for flowet. Luftens største problem mht. flow er egenligt når det tvinges til at ændre retning. Så det er meget det portning går ud på, at forsøge at fjerne flaskehalsene og "skarpe" sving. Hvilket sommetider betyder at en formindskelse af porten det rigtige sted, kan give forøget flow.

Det hjælper ikke meget at have en 20m bred langside på racerbanen hvis den ender i et 3m bredt skrapt 90 graders sving lige før mål. :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 12:11 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
klyfax skrev:
HenrikGM, dvs det er faktisk bedre at lade være med at røre top og manifolder medmindre man ved 100% hvad man laver, selv ved en port matching?


Indtil jeg fik flowbænken, og begyndte at se lidt nærmere på hvad der skete, så ville jeg nok også have startet sliberen.

Med det jeg ved idag, baseret på før/efter måling, så kunne jeg aldrigt komme i tanke om at pille ved en port, uden først at have målt den, og aldrigt lave en portning uden først at have fundet de svage punkter(trial-n-error på flowbænken).

Stop ved fjernelse af store hængenosser i porten. Sådan ser mit råd ud, hvis man ikke er frisk på at finde ud af hvad problemet evt. er.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 12:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
jerrild. prøv dig frem. det er hvad tuning går ud på. det koster lidt penge hvis man fejler. men overlader man alt til andre. er effekten altid. de bliver rigere, du bliver fattigere. de bliver klogere, du forbliver hvor du er = dummere (alt stildstand = tilbagegang)

ikke alt der skinner er guld.

men hvis du ikke prøver selv får du ingen erfaring.

selv danmark er fyldt med gode folk der er villige til at guide. du skal bare sotere lidt i hvad du syntes er sund fornuft.

så sæt igang. :reading:

jeg portmatcher også ved hjælp af pakninger. hvis man prøver sig frem så er det ikke så svært at få den til at ligge ens hver gang. de jeg har arbejdet med har næsten kun kunne ligge på en måde.

ellers er en skalpel jo opfundet når toppen er gravet ud efter pakningen.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 13:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Westmus skrev:
Lige den der med at porte portindgangen efter pakningen plejer at få eksperterne til rulle med øjnene, da pakningen tit med vilje er lavet rigeligt stort i hullet og når man så bagefter porter indsugningensmanifolden op til at passe tilsvarende, ender man bare med en flow opbremsende "udposning" på kanalen på et sted som yderst sjældent er flaskehalsen i forvejen.


Ligenøjagtig den udposning er ikke ret godt for flowet. Når arealet øger falder hastigheden, og ideen var kun at have et sted i kanalen med "dyse", typisk noget efter flangesamlingen. Får man den to steder pga overivrig matchning, så er der tabt mere end der er vundet ved at fjerne 2mm kant.

Eneste top jeg endnu har set med så lidt areal i flangesamlingen at der var noget at hente er smallport 18T toppen, men der er det ikke 2mm vi snakker om.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 14:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
møffe skrev:
jerrild. prøv dig frem. det er hvad tuning går ud på.

Tja det er da dumt at starte med at opfinde den dybe tallerken selv. I min verden starter man da med at suge så meget viden og andres erfaringer til sig som muligt inden man selv fatter værktøjet. Det spare tit en for at spilde en masse tid og penge.

Et punkt hvor nettet er helt genialt, hvilket jo ikke betyder man bare blindt skal tro på alt der står skrevet. Men med hensyn til f.eks portning kan man sagtens finde folk der har rodet med portning og flowbænke dagligt i årevis, der gerne deler lidt ud af deres viden og kommer med fif. De fleste af sådanne folk er meget lidt imponeret over virkningen af div. oldschool diy portnings tricks. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 apr 2010, 20:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Westmus skrev:
møffe skrev:
jerrild. prøv dig frem. det er hvad tuning går ud på.

Tja det er da dumt at starte med at opfinde den dybe tallerken selv. I min verden starter man da med at suge så meget viden og andres erfaringer til sig som muligt inden man selv fatter værktøjet. Det spare tit en for at spilde en masse tid og penge.

Et punkt hvor nettet er helt genialt, hvilket jo ikke betyder man bare blindt skal tro på alt der står skrevet. Men med hensyn til f.eks portning kan man sagtens finde folk der har rodet med portning og flowbænke dagligt i årevis, der gerne deler lidt ud af deres viden og kommer med fif. De fleste af sådanne folk er meget lidt imponeret over virkningen af div. oldschool diy portnings tricks. :)
det har intet med at opfinde. lidt sund fornuft og gåpå mod er nok. førhen før flowtest blev et alm brugt ord var håndportning en alm brugt ting. nu skal alle have cnc portet sammen med påvis teoretisk flere hk som dukomentation.

helt ærligt. så mener jeg at på en alm motor med et alm topstykke som ikke koster alverden så er lidt tid i garagen med kompressor og et sæt pakninger noget alle skulle prøve før de mener at en der tager 10K for et topstykke skal prøve.

ingen tvivl om at hvis jeg skulle bruge 800hk i min cosworth så blev min top sendt til CNC heads for at få en portning og større ventiler.

men den sierra dohc jeg er ved at bygge top til, som skal i min egen bil, som jeg detuden har både et gennemskåret topstykke til. sammen med et gennemboret. OG har lavet nogle stykker af. sammen med effekten af det. så er jeg ikke så bange for at hjemmeporte endnu en til mig selv, og sjov nok så er der ikke tabt hverken effekt eller moment i de lave områder. det kunne sikkert risikeres. men det var ikke tilfældet på nogle af dem jeg har lavet. selv med halv seriøse knaster er der kun vundet effekt.

og med jerrilds deltagelse og seriøsitet på dette forum så er jeg ikke 5sek i tvivl om at han nok har læst på lektien, og er klar på at porte hans eget topstykke. det er ikke altid nok at råbe ulven kommer..

det er ikke for at kritisere jeres advarsler. men lader man ikke knægten stå på egne ben. så lære han det aldrig.. så rasmus.. sæt igang.

og køb nu en focus igen. :tooth:

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team