Westmus skrev:
Ved alt seriøst motorbygning er det vigtigste råd: Man skal VIDE og ikke tro!
Det er jo derfor jeg spørger!
Westmus skrev:
I dette tilfælde vil det sige at man fremskaffer tolerance mål på cylinder, stempler og stempelrings gab. Hvilket man så kontrolmåler! Hvis noget ligger uden for tolerance her, er olieforbrug da vist det mest uskyldige der kan ske. Er man knapt så heldigt siger det måske kapow og man står tilbage med en smadret motor.
Vi snakker Fiat ikk'? Så er der måske hjælp at hente hos Guy Croft. På hans forum er der endda en anvisning i at måle stempel/cylinder tolerance.
www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=3&t=117I øvrigt hvis det er en brugt blok bør man også kontrolmåle hele cylinderne da de ikke slides symetrisk. De kan være blevet både tynde formet og ovale.
Tak. Det kan jeg da bruge til noget.
Westmus skrev:
Tror hvis det var mig og jeg ikke havde grejet til det, ville jeg besøge den nærmeste cylinder mand og så lige betale ham ½ time for at tjekke om alt er ok. Det giver sådan en dejlig ro i maven at VIDE at tingene er som de skal være, når man bagefter skal ud og straffe motoren!
Det vil jeg helt sikkert gøre, men blokken jeg er ved at købe står ovre i Jylland, så initielt vil jeg jo bare vide om der burde være plads til at man kan hone den hvis den er standardmål, eller om jeg _skal_ finde en som er perfekt fra starten.
De blokke er ikke helt nemme at finde længere, og jeg nægter at bygge på en jeg er det mindste i tvivl om.