Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 22:32

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Skal det være helt rigtigt, bør han vel sætte et stempelring ned i cylænder, og checke ring gabet..

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
Supra MK4 skrev:
Skal det være helt rigtigt, bør han vel sætte et stempelring ned i cylænder, og checke ring gabet..

Ja, men vis han ikke har tolerance på boringen, så tvivler jeg på han tolerance på ring gabet :)
Og han kan jo godt slibe ring gabet til, og af den grund kan tolerance mellem boring og stempel godt være ukorrekt.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Borup
syncroGT skrev:
vis bloken er ny, hvorfor så hone? kan kun se en ide i at hone vis det er en "ny" brugt blok.

Undskyld. Der er tale om en "ny" brugt blok.

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

syncroGT skrev:
Supra MK4 skrev:

Ja, men vis han ikke har tolerance på boringen, så tvivler jeg på han tolerance på ring gabet :)
Og han kan jo godt slibe ring gabet til, og af den grund kan tolerance mellem boring og stempel godt være ukorrekt.

Lige netop tolerancen på ringgabet står faktisk på en af de sedler der lå i kassen. Mine stempler/ringe har kun lige gået knap 10.000km, men jeg er da ikke fremmed for at købe nye ringe hvis det er det der skal til.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Ved alt seriøst motorbygning er det vigtigste råd: Man skal VIDE og ikke tro!

I dette tilfælde vil det sige at man fremskaffer tolerance mål på cylinder, stempler og stempelrings gab. Hvilket man så kontrolmåler! Hvis noget ligger uden for tolerance her, er olieforbrug da vist det mest uskyldige der kan ske. Er man knapt så heldigt siger det måske kapow og man står tilbage med en smadret motor.

Vi snakker Fiat ikk'? Så er der måske hjælp at hente hos Guy Croft. På hans forum er der endda en anvisning i at måle stempel/cylinder tolerance.

www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=3&t=117

I øvrigt hvis det er en brugt blok bør man også kontrolmåle hele cylinderne da de ikke slides symetrisk. De kan være blevet både tynde formet og ovale.

Tror hvis det var mig og jeg ikke havde grejet til det, ville jeg besøge den nærmeste cylinder mand og så lige betale ham ½ time for at tjekke om alt er ok. Det giver sådan en dejlig ro i maven at VIDE at tingene er som de skal være, når man bagefter skal ud og straffe motoren! :D

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

Westmus skrev:
Ved alt seriøst motorbygning er det vigtigste råd: Man skal VIDE og ikke tro!

Det er jo derfor jeg spørger!

Westmus skrev:
I dette tilfælde vil det sige at man fremskaffer tolerance mål på cylinder, stempler og stempelrings gab. Hvilket man så kontrolmåler! Hvis noget ligger uden for tolerance her, er olieforbrug da vist det mest uskyldige der kan ske. Er man knapt så heldigt siger det måske kapow og man står tilbage med en smadret motor.

Vi snakker Fiat ikk'? Så er der måske hjælp at hente hos Guy Croft. På hans forum er der endda en anvisning i at måle stempel/cylinder tolerance.

www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=3&t=117

I øvrigt hvis det er en brugt blok bør man også kontrolmåle hele cylinderne da de ikke slides symetrisk. De kan være blevet både tynde formet og ovale.

Tak. Det kan jeg da bruge til noget.

Westmus skrev:
Tror hvis det var mig og jeg ikke havde grejet til det, ville jeg besøge den nærmeste cylinder mand og så lige betale ham ½ time for at tjekke om alt er ok. Det giver sådan en dejlig ro i maven at VIDE at tingene er som de skal være, når man bagefter skal ud og straffe motoren! :D

Det vil jeg helt sikkert gøre, men blokken jeg er ved at købe står ovre i Jylland, så initielt vil jeg jo bare vide om der burde være plads til at man kan hone den hvis den er standardmål, eller om jeg _skal_ finde en som er perfekt fra starten.

De blokke er ikke helt nemme at finde længere, og jeg nægter at bygge på en jeg er det mindste i tvivl om.

Titel:
Moderator

John Sahl skrev:
Bare lige for en god ordens skyld, så vil jeg godt lige pointere at jeg er på 100% bar bund når vi taler cylindre, stempler og stempelringe, så jeg kender intet til hvad man kan og ikke kan.

Stemplerne er købt til en boring, og en Ra/Rz (krav til overfladeruheden).

Hvis blokken har kørt, så passer det ikke optimalt. Det kan godt være det går, men det er ikke optimalt.

Snak med sælger af stemplerne. Han ved hvilken boring du skal køre med med de aktuelle stempler. Hvis han IKKE ved det, så skal du nok overveje hvad du vil.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Admin
Admin
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Stemplerne er købt til en boring, og en Ra/Rz (krav til overfladeruheden).

Hvis blokken har kørt, så passer det ikke optimalt. Det kan godt være det går, men det er ikke optimalt.

Snak med sælger af stemplerne. Han ved hvilken boring du skal køre med med de aktuelle stempler. Hvis han IKKE ved det, så skal du nok overveje hvad du vil.

Stemplerne er købt fra et restlager og har kørt i min gamle motor, uden problemer på den front, men da den blok er død, skal jeg jo finde en anden og helst have det mest optimale ud af det for mine penge og ikke mindst ud af min tid som er mere minimal end mine penge.

Jeg kunne selvfølgelig købe en ny bottom end, men den koster 16-17.000,- og det vil jeg trods alt ikke lige give. (Hvis de overhovedet fås endnu)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Start med at få blokken hjem og få målt den op.
Er cylinderne runde og lige så stik den et sæt nye standart ringe.

Skal den hones så hon den og køb stempelringe der skal files til.
Du får nok mere stempelklapren, men ikke noget olieforbrug.
Og stemplerne sætter sig med garenti ikke.
Hvis de er beregnet til standart borestørrelse.

Det hele afhænger af blokkens stand.

Tid og penge er en sjov størrelse.
Hvis man nu bare smider stemplerne i blokken.
Og det viser sig at den mangler kompression, og drikker olie.
Hvad har du så sparet i tid og penge?

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Jeg har en lille erfaring med JE stempler. Købte et sæt med ringe i USA incl. plejle og strokerkrumtap. Blokken blev boret efter forskrifterne og jeg monterede selv indmaden. Stemplerne er i diameter 1mm mindre end boringen. Ringene gab blev checket (alle 15) for en sikkerhedsskyld, og de var lige til at montere uden slibning af endegab i h.t. JE specifikationer for "street/performence". Endnu større tolerance var for "race".
Fra start var der et rimeligt stort blow-by; men efterhånde fik jeg styr på det med div. catchtanke og olieudskillere med returløb til krumtaphuset.
På en meget varm dag med NDCD på Thisten flyveplads, smed den pludselig 1/2 liter olie i catchtankens overløb og havde 0 kompression på cyl. 4 (ud af 5).
Det viste sig, at JE-stemplerne har en rille under supportmaterialet for øverste kompressionsring. På alle 5 stempler, havde kompressionsringen trykket supporten ned i "?kølerillen", så ringene ikke kunne bevæge sig, og øverste ring var knækkede på 3 midterste stempler ca 5 mm fra ringgabet. Totalt har motoren vel gået 8.000 km i denne opsætning.
Et standard Audi stempel har kun et frirum i diameteren på 0.6 mm mod JE's 1mm - og ikke fancy udskæringer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time