Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jun 2025, 07:40

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 mar 2010, 12:08 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Hej, jeg står og skal købe en motor til en mondeo 2.0 1997, men der er åbenbart nogen forskellige typer. Bla. er der forskel på topdækslerne og indsugningsmanifolden har jeg ladet mig fortælle.
Spørgsmålet er så, hvad skal jeg kigge efter for at få en præcis magen til? Gider ikke nogen problemer så den skal bare passe direkte i hullet.
Nogen af dem hedder bla. NGA eller NGB. Hvor ser jeg hvilken motor det er? Kan man se noget udfra stelnummeret?
På forhånd tak.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 mar 2010, 10:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Motorkoden står på et klister mærke (hvis det stadigt sidder monteret) på tandrems dækslet... som du selv nævner f.eks. NBA ellers kan du kigge på ventildækslet hvis det er gråt aluminium og der står Zetec på det er det en af de første udgaver også kaldet Zetec-E efter den midt 96 som jeg husker det blev motoren lavet lidt om og fik et sort ventil dæksel på med skriften Zetec-16V... dette kan dog være skiftet af en der ville pynte på motoren men så kan du se placeringen af oliefilteret den gamle model der sidder det som en forlængelse af oliepumpen ude ved remhjulet og på den nye Zetec-16V der er oliefilteret rykket ind på motorblokken istedet og størrelsen på blokken dvs. 1,6 -2,0 står på blokken kan ikke lige huske om det er på forsiden eller bagsiden på en af cylinder rundingerne...

Billede

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 mar 2010, 13:22 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Ok, tak for det. Så er der lidt og kigge efter. Den er med aludæksel og plastmanifold.
Det er en Mondeo Mrk. 2 fra starten af 97. Går udfra at det er ligemeget hvilken Ford model den kommer fra hvis bare de ting der er ens.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 mar 2010, 09:30 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 jul 2003, 09:25
Indlæg: 2597
Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Så er det med høj sandsynlighed en Zetec-16v med sort plastdæksel... alle mondeo'er har plastmanifold det er kun Escorten der bruger alu modellen... men vær opmærksom på at vis du tager motoren fra en escort så er vandpumpen lidt anderledes (knæk på køleslange tilslutningen fordi mondeo'ens køler er breddere...)

_________________
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 mar 2010, 11:21 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Zetec E (sort plastik ventildæksel) kom først i 8/98

Escort findes ikke med 2,0 Zetec motor!

Der er ikke foreskelle af betydning mellem de forskellige motorkoder - du skal "bare" finde en 2,0 til Mondeo fra før 8/98

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 mar 2010, 01:10 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Jeg fandt en magen til hos en hugger idag. Med aludæksel og oliefilteret helt ude ved remhjulene. Så er igang med at flå den gamle ud. Der er bare en ford ingenør eller to der havner i helvede for den måde den bil er skruet sammen på :evil:
Alt er bare et problem på sådan en spand. Alle bolte er rustne, og sidder på de mest ufremkommelige steder.

Men jeg takker for hjælpen.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 mar 2010, 03:26 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 jul 2003, 14:26
Indlæg: 310
Geografisk sted: Skævinge,nordsjælland
Den er da lige til - op med motor og gearkasse samlet, det skal ikke tage mere end 8 timer at skifte, alt inc.

_________________
Mvh Kenneth

Alt under 800Nm burde være 2 takt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 mar 2010, 16:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
Focusen havde aludæksel på. Det var en 2.0 16v Zetec (blacktop)

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 mar 2010, 16:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
JerrilD skrev:
Focusen havde aludæksel på. Det var en 2.0 16v Zetec (blacktop)


Nu vrøvler du vist :tooth:

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 mar 2010, 18:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2006, 18:42
Indlæg: 1354
Geografisk sted: Fredericia C
BANDIT skrev:
JerrilD skrev:
Focusen havde aludæksel på. Det var en 2.0 16v Zetec (blacktop)


Nu vrøvler du vist :tooth:


Hvad mener du?

_________________
SV1000 for fun!
OFFROAD junkie ! (WANT AN XT600 Yamaha)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team