jens skrev:
Den bmw motor der skal i en e30 for at holde den bmw/bmw er en m30b34a + gearkasse fra en 745i. Der er ingen grund til at begynde med en mindre motor med forkert kompression. Bare alene det at man kan købe et nyt topstykke for 4200 + moms gør den det bedste valg. Bmw er kendt for revnede topstykker jeg ved det da jeg plansliper og renoverer topstykker jævnligt. M30 motoren har større afstand mellem cylindrene = mindre chance for sprunget pakning. I det hele taget en kraftigere blok
og så kan den lave 400 hk uden at gå over 5000 omdrejninger med standard dele søg tuoma perfection. Den honda du glemmer at fortælle at den kører i en import klasse hvor der er stramme regler for motorstørrelse. Service interval er et ræs så skal motoren skilles. Tror ikke der er et cylinder værksted i dk der ville lave sådan en motor
www.erlperformance.com er ekspert i at få en honda blok til at holde. Der findes den slags biler i sverige. Bla en audi s2 ombygget til baghjulstræk der kommer i malmø. De når sjældent at køre mere end 2 gange på en søndag eftermiddag resten af tiden skruer de lige sådan woken (921 hk cherry). Moment og kørbarhed har meget at sige for en streetracer da de ikke har en preppet bane at køre på og derfor må starte fra høj tomgang hvis ikke det skal gå op i røg.
Kan fortælle en gang jeg var til rallysprint i gammelrand. Den hurtigste bil var en volvo 544 med en 340 hk sug motor fra
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=141jordede wrc cosworth osv da den kun behøvede at bruge 2 gear for at køre banen rundt. Tiden blev bare ikke offentligtgjort da fabriks teamene ikke ville tabe ansigt til en veteranbil med amazon bremser. En af mine kunder der er medlem i hamo fik tiderne.
Altså nu kender jeg en af dem der har 8sek honda fra usa personligt og han skiller sku ik sin motor ad efter hvert løb og hellere ik hver måned for den sags skyld,det faktisk nemt at få en 4 cyl 1000hk honda til at holde med de rigtige stumper..
grunden til jeg nævner honden feks var nu og mere for at fortælle at moment i sig selv ikke vinder dragrace
at bruge noget så gammeldags som en m30 som udgangspunkt er efter min mening spild at tid og penge..alt for gammeldags mekanik.. og hvis de først skal bar ta lidt omdr er der ikke andet end problemer med vippearmene selv de opgraderede.. en m50 derimod er billig i indkøb og 24v istedet=bedre flow.. den kan lave 400 hk med std indmad og en toppakning der sænker kompressionen,oem motorstyring og så er der alle muligheder for at gå videre den dag man har lyst til at køre stærkere/lave meget mer effekt,modsat en gammel sur m30.
Det med topstykkets pris du nævner kan jeg ikke lige se fordelen i,prisen er tæt på den samme for et sprit nyt topstykke til m50(vi har lige købt et) og hvis man vil køre bar lidt omdr på en m30 kan man smide i nærheden af 10kg bar efter andre vippe arme.