Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 13 dec 2024, 14:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
mig og kæresten bor i en kælderlejlighed på 75m2 hvor vi har vaske og tørrerum andet sted så tørring af tøj er ikke fugt kilden.
vi lufter ud med åbne vinduer og gennemtræk 1-2gange om dagen i ca 5min/gang. luftfugtigheden ligger typisk på 60%.

For få dage siden opdagede jeg mug bag en læder sofa der var kommet helt tæt på ydervæggen, og her til aften bag vores 2,5meter brede klædeskab i soveværelset. den står op ad en gavlvæg og der er ca 5cm mellem den og væggen.

hvor hurtigt kan mug komme? og hvormeget skal der gøres for at slippe for flere problemer?
sofaen kommer ikke tættere end 5cm på væg fra nu, men hvad med skabet? er det helt udelukket at have den op ad en ydervæg?

efter hvad jeg kan se bag skabet er der kun mug under jorden men skal lige have det tømt i morgen for at være sikker.
huset er fra 50erne bygget som udlejnings hus med lejligheder i kld til 2sal.

Jeg ved der er mange folk med forskellig baggrund her og vil gerne både høre erfaringer og teori hvis nogen har..
På forhånd tak
Bent
Maskinmester stud.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
der mangler nok noget dræn rundt om huset.....+ isolering og en dampspærre vil nok være på sin plads....

gør dig selv en tjeneste og få gjort noget hurtigt, da mug giver rigtig,rigtig grimme sygdomme.....

Titel: Skyld?
Senior Medlem

Jeg bor til leje i huset og vil helst holde mig venner med udlejer da jeg ellers har ment at vi bor rigtig godt til prisen, men der er jo også grænser for hvad man vil tage af skyld.
Udlejer har antydet det er min skyld grundet dårlig ventilation, jeg mener selv jeg ventilerer ret godt med fuld gennemtræk min 1gang daglig.

MEN et klædeskab er mig bekendt bygget til at stå mod en mur og det er i vores soveværelse en ydervæg.
Skabet stod ca 5 cm fra væg i en ende pga. et elstik men helt mod i den anden og der er der baladen er..
Er der noget jeg skulle have vidst der altid står i brugsanvisningen på et sådan skab? som må ikke stilles op ad ydervæg?
Jeg har aldrig læst en brugsanvisning på et klædeskab..- Nogen der har?

Bent

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
jeg ved ikke om dit venskab med din udlejer er vigtigere end dit helbred...

jeg ved godt hvad jeg ville vælge....

Titel:
Mester Medlem

det er meget normalt at der kan komme bug bag skabe, billeder,etz etz når det står op af en ydervæg, specielt i et hus der har den alder som din har.

hvis du holder en afstand på 5cm så burde der ikke komme mug.

der findes flere prudukter til at fjerne mug/skimmel med, de fås i diverse byggemarkeder.

søg evt på goggle der finder du en del omkring det emne

Titel:
Senior Medlem

muggen bag skabet har endnu ikke fået nogen behandling men når udlejer har set det bliver det fjernet med rodalon.
Målet er at finde en holdbar løsning og ikke bare flytte videre og risikere det er det samme skidt der evt. fordi det er noget der vil komme grundet vores brug. -lidt som m-power siger med ydervægge og gamle huse.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
Dokumenter det hele og informer udlejer om det hele. Hvis han senere skulle blive tvær har du et godt kort i baghånden.

og så vill jeg kigge mig omkring efter et andet sted at bo. kælder rum har det med at være fugtige grundet manglende membran + dræn omkring ydermur.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Kbh
Det hjælper ikke meget at lufte ud, sådan en gammel mur virker som et sugerør.
Hvis ikke udlejer vil bruge penge på lejligheden nu, så er det bare ud......
Mug og svamp er noget rigtig giftigt lort......

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 4600 Barbados
Jeg ville starte med at lufte noget mere ud. 10 minutter om dagen er ikke nok. Ihvertfald ikke i det hus jeg bor i.

Titel:
Senior Medlem

Så har vi haft udlejer nede og kigge sammen med deres håndværker.
Selvom vi aldrig har haft højeluft fugtigheder peger håndværkeren kun i vores retning og mener det er almindelig viden at et skab ikke må stå op af en væg.. jeg har aldrig hørt det før.
Udlejer siger hun har snakket med forsikring der mener det er min forsikring så nu bliver det rart at høre fra min...
Går alt i hårknude må jeg se om vi kan finde en løsning andre steder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time