Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 18:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Morten ja reglerne er ikke altid lige til vores fordel. men sådan er det bare

Man kan bare tage en lille ting som et sportsfilter. disse er ikke ulovlig at sætte på, men vudere synsmanden at den støjer for meget så er det kunden der skal skaffe dok på støj. en anden ting som mange kommer galt afsted med ved et sportsfilter er at der ikke må laves om på forureningsreduceringen dvs. at slangen fra ventildæksel SKAL tilbage i indsugningen mange føre den ud i det fri eller i en cats tank hvilket ikke går og hvis der er en luft temp.føler skal den sidde på sin plads.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

CB > Hmm jeg synes de regler modsiger lidt hinanden, jeg har snakket med OPEL danmark, og så længe at effektforøgelsen er UNDER 20% betegner de det for at være noget den oprindelige bil kan klare mht bremser.

Motorkoderne på std motoren og ombygningsmotoren har samme forureningsnorm, nemlig C20XE og C25XE hvor C'et står for forureningsnormen.

Hvis jeg kan dokumentere at en Vectra A med en C25XE motor monteret ikke forurener mere end en C20XE motor, så er det vel også OK.

Hvad angår vægten så kan man jo bare få kørt bilen på en vægt og få skrevet vægten om i typegodkendelsen. Og hvis det er noget der skal betales penge for at få gjort, må det jo bare være sådan. Det kan ikke være rigtigt at det ikke er iorden at smide en motor i en bil der overholder de krav og ikke yder over de 20% som er skillelinien.

Titel:
Mester Medlem

som jeg forstår det her, må bilen ikke forurene mere end da den var ny! dvs ikke noget med at tingene er ok pga motoren kan overholde samme euronorm. (1-2-3-4-5...) den må ikke forurene mere end standard fra ny.
dvs at en ting som lavere totalgearing kan blive tvivlsomt. eller en ting som 13km per liter i stedet for 13.5liter per km. at reglerne så måske ikke bliver håndhævet er en HELT anden sag. CB eks med mere støj fra et sportsluftfilter er meget nærliggende. det samme vil gøre sig gældende med en åben BOV i stedet for en der kører tilbage efter luftfilter igen.
det er sikkert ikke retfærdigt. men det er sådan jeg forstår reglerne.
MVH søren

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyns land
Carsten skrev:
Hvad angår vægten så kan man jo bare få kørt bilen på en vægt og få skrevet vægten om i typegodkendelsen. Og hvis det er noget der skal betales penge for at få gjort, må det jo bare være sådan.

Nej ikke som jeg forstod det da jeg snakkede med synsmand. Vægten må ikke stige for meget (kan ikke huske hvad grænsen er, MENER det er 50 kg) pga styrtøj hjulophæng osv ikke blir overbelastet. De papirer du får fra GM står der kun hk/nm på, men ikke noget om hvilken motor der evt kan komme på tale. Det er op til en selv at finde en der overholder reglerne for syn..

Titel:
Medlem

Der er ikke andet for at jeg må køre ned i den lokale synshal og få ham til at se på tingene.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Helt rigtig Søren, det er lidt småt men sådan er det bare. fstyr er ikke nemme at danse med og de er på mærkerne og vil alle ulovligheder til livs. Om alle så holder sig til reglerne er noget andet.

Vi bliver pålagt mange ting som folk måske ikke lige ved noget om og hvis ikke vi lever op til det så lukker de bare butiken. Sidste nye er at alle data-erklæringer skal der tages en kopi af og sendes til fstyr og det er lige meget om de er ok eller ej. Dette skyldes at der er mange som ikke udfylder dem rigtigt og det vil de have sat en stopper for, jeg ved der er flere som har fået frataget retten til at lave dem.

Titel:
Mester Medlem

Syntes det er fint vedr. de data erklæringer, fordi dem bliver der squ fusket med.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Nu forstår jeg ikke helt det med Euro normer/forurening.

"min" synsmand siger at krav til forurening følger bilen, ikke motoren.
Dvs. hvis man har en bil fra 78 og smider en motor i fra 09 ( ydelsen er inden for de 20%) , så skal den motor bare overholde 2,5 % i CO f.eks. og ikke 0,5 som den skal i en ny bil.

Sådan forklarede han det til mig. men det er også snart 2 år siden, kan være det er ændret.

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyns land
needspeed skrev:
Nu forstår jeg ikke helt det med Euro normer/forurening.

"min" synsmand siger at krav til forurening følger bilen, ikke motoren.
Dvs. hvis man har en bil fra 78 og smider en motor i fra 09 ( ydelsen er inden for de 20%) , så skal den motor bare overholde 2,5 % i CO f.eks. og ikke 0,5 som den skal i en ny bil.

Sådan forklarede han det til mig. men det er også snart 2 år siden, kan være det er ændret.

Det gælder stadigt, forureningskravet følger bilens årgang.. Har undersøgt det inden for de sidste 14 dage :wink:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Problemet er bare, at man skal kunne dokumentere mere end bare CO2, hvis man monterer en anden motor. Færdselsstyrelsen kræver at man kan godtgøre, at bilen ikke forurener mere end tidligere, og det er ikke nok bare at henvise til, at motoren forurener så og så meget i en anden model. Det skal være specifik dokumentation for, at motoren forurener præcis så meget, i lige den model. Som det også tidligere har været nævnt, så påvirker gearing og Cw jo forbruget, og dermed også hvor meget bilen forurener.
Ex.: Man vælger at smide en x20ve m. 136 hk i en Opel Kadett E GSi m. c20ne. Motoren holder sig indenfor de 20% i effektforøgelse, men da motoren aldrig har været monteret i Kadett E fra fabrikken, kræver færdselsstyrelsen nu, at man skaffer dokumentation for, at motoren ikke forurener mere end en gamle c20ne. Også selvom den nye motor kører efter en nyere euro-norm. En sådan dokumentation kan som sagt foretages hos TüV ell. Dekra i Tyskland for omkring 1000 euro.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time