Allan2712 skrev:
Hej Alle sammenTil Henrik Gm og m powe
Uanset hvad jeg svare her i dette forum vil det altid kunne opfattes som reklame. Da jeg desværre ikke kan udtale mig om andre produkter end dem jeg arbejder med til daglig.
Jeg går ud fra at dette forums vigtigste opgave var at hjælpe dem der stiller spørgsmål. Jeg har lavet de indlæg, fordi jeg til dagligt skal prøve at redde ødelagte dele.
Hej Søren Da jeg ikke ønsker at hælde mere benzin på bålet kan jeg desværre ikke fortælle dig firma navnet men jeg kan fortælle at jeg er 59 år og er oprindelig udannet Pladesmed og Offshore svejser og har arbejdet med reparationssvejsning i over 30 år. Jeg er selv med til at udvikle svejsematerialer.
Mh. Du spørger om hvad vedligeholdelsessvejsning dækker over.Det er emner der bliver slidt ned, hvor det er nødvendigt at svejse nyt materiale på eller hvor man svejser et slidlag på.
Morten du spørger om et revnet topstykke kan svejses sådan at det kan holde.Før hen var der en hel del reparationer der kom til bage fordi de svejsetråde man brugte ikke lige passede til den legering man svejste i. Det problem er faktisk elimineret efter vi fik lavet de nye tråde, da de dækker et meget større legeringsspektre og eliminere gætværk omkring valg af tilsats tråd. De kræver heller ikke så meget varme.
Bemmer du spørger om varmebehandling.Nedstående er fra alukloster, som nok er dem der ved mest om aluminium.
Udsætter man aluminium for højere
temperaturer end 150 grader, begynder
materialet at ændre sig
En af forudsætningerne for at en legering kan varmehærdes er, at opløseligheden af legeringselementerne aftager med faldende temperatur. Samtidig skal mængden af legeringselementer være større end opløseligheden ved stuetemperatur.
Processen forløber i to faser:
1. Opløsningsglødning med efterfølgende nedkøling.
2. Modningshærdning.
Fase 1: OpløsningsglødningPrincippet er, at legeringen opvarmes til en temperatur, hvor alle legeringsatomer er bragt i opløsning. Heraf navnet Opløsningsglødning. Materialet skal herefter nedkøles så hurtigt til stuetemperatur, at legeringselementerne ikke får tid
til at trænge ind i hinanden og danne partikler.
Fase 2: ModningshærdningStraks efter at materialet er opløsningsglødet, vil hærdningsprocessen starte som en “naturlig modningsproces”. Dette skyldes, at materialet befinder sig i en overmættet, ikke-stabil tilstand. Legeringsatomerne begynder at udskille sig som nogle meget fine, jævnt fordelte partikler i strukturen.
Udglødning er normalt mellem 380-420 Gr.Hurtig opvarmning til fuld gennemvarmning, fulgt af ca. 30 min. holdetid ved nævnte temperatur. Afkøling bør ske langsomt og helst i en ovn ned til ca. 250oC, derefter fri afkøling.
OpløsningsbehandlingHurtig opvarmning til fuld gennemvarmning, holdetid 15-30 min. afh. af godstykkelse. Tvungen luftafkøling anvendes, hvis godstykkelsen er mindre end 6 mm.
Ved tykkere gods: Afkøling i vand. Afkølingshastighed: 1-2 C/sek.
KoldmodningKoldmodning sker spontant i rumtemperatur
Varmehærdning Opvarmning til hærdetemperatur. normalt fra 170 – 180 gr.
Holdetid ca. 8 timer, derefter fri afkøling
Men for at kunne bruge det til noget som helst skal man kende legeringen.Mvh Allan
Allan@absvejs.dk
Se, det var straks mere informativt, og din chance for at få en dialog om emnet som du ønsker er helt anderledes nu.
Jeg er sikker på du godt kan se forskellen i citerede indlæg og de første meget lidt informative indlæg.
Problemet med rep.svejsning i alu, eller i støbte materialer generelt er at man ikke kender basismaterialet ret godt, ligesom evt. termisk behandling ofte er gætværk.
Noget som brugerne her kunne have gavn af er bla oplysninger om den bredt dækkende tilsatstråd. Her antager jeg den er så god som du antyder.
Langt størsteparten af brugerne herinde (dem er repper den slags ting) anvender TIG AC til rep. svejsning, så det er primært der forkus ligger.
Mange anvender til topstykker en std alutråd i mere eller mindre valgfri legering, med de kompromisser det nu medfører.
Der er ingen tvivl om at lidt mere hardcore info fra en kender kan hjælpe her.
Sværeste opgave jeg selv har været ude for var svejsning af en flækket cylinder i en M5 V8 blok (AluSil) i omtrent denne sammensætning: AlSi17Cu4Mg. Svejsningen var en skærpet fuge, i næsten 20cm længde over godstykkelser varierende fra 3 til 15mm, med størstedelen på 3mm.
Selve svejsningen var ikke det store problem, udover svært tilgængelig, men revnen sprang op og videre under nedkølingen => kasseret blok kunne ikke reddes.
Jeg har ikke kunnet finde en svejselegering der hævdede at kunne svejse den legering, men måske du har et forslag i sortimentet?
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!