Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 09 jun 2025, 02:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:

Spirillen
Øhhh. Jeg tror da ikke jeg skrev noget med en spand vand, ligesom jeg heller ikke skrev hvilket svejsemateriale jeg brugte?
Eller 5-600grader forden sags skyld?

Så ja det er da egentlig lidt utroligt.

Svar til Spirillen.:
Hvis du nu havde læst de indlæg der var skrevet ville du kunne se at det ikke var møntet på dig.
Mvh. Allan

Jeg har lavet Reparationssvejsning i over 30 år og i dag er vi med til at udvikle svejsematerialer specielt udviklet til reparation, jeg høre desværre alt for mange udtagelser omkring svejsning hvor det er noget man har hørt og ikke selv har prøvet, håber at der er flere der ville fortælle hvad deres erfarring er omkring svejsning.
Mvh Allan2712
e-mail allan@absvejs.dk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Bolden: Er alt det som manden skriver af erfaring som han besidder og hans arbejde består i...

Manden: Er hans alder - hvor hans firma ligger - ejer han det eller ?...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Allan2712 skrev:
Mh. Du spørger om hvad vedligeholdelsessvejsning dækker over.Det er emner der bliver slidt ned, hvor det er nødvendigt at svejse nyt materiale på eller hvor man svejser et slidlag på.

Mvh Allan
Allan@absvejs.dk

Ahh okay - så er jeg med på hvad der menes, tak...

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:

Hej Mh
Ja der er nok nogen der vil brokke sig aligevel.
Ab Svejseteknik ApS
Import - Export
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
Tlf. 86 26 35 33
Bil. 22 46 31 31
ab@absvejs.dk
Jeg ejer firmaet.
Jeg arbejder til dagligt med det jeg skriver om.
så det er mine egne erfarringer og ikke andres.
Spørg en hvilken som helst smed eller svejser. om der er problemer med at svejse i alm. jern, og svaret vil være, Det er ikke noget problem.
Men så er det jo uforståligt at det der koster flest penge og menskeliv er almindeligt jern hvor svejsninger går i stykker. det var bare til eftertanke.

Mvh. Allan

Jeg har lavet Reparationssvejsning i over 30 år og i dag er vi med til at udvikle svejsematerialer specielt udviklet til reparation, jeg høre desværre alt for mange udtagelser omkring svejsning hvor det er noget man har hørt og ikke selv har prøvet, håber at der er flere der ville fortælle hvad deres erfarring er omkring svejsning.
Mvh Allan2712
e-mail allan@absvejs.dk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

@allan
Jeg kan nu bedre finde rundt i det når de engelske betegnelser bruges.. Og jeg syntes der er et par steder hvor der er noget af forklaringen der halter lidt... Bla det med hærdningsatomer :? ... Men det springer jeg gerne over da det sikkert er en fordummet/simpliceret forklaring for nemmere kunne komme let over emnet.. Men denher må du lige forklare nærmere..
Allan2712 skrev:
Opløsningsbehandling
Hurtig opvarmning til fuld gennemvarmning, holdetid 15-30 min. afh. af godstykkelse. Tvungen luftafkøling anvendes, hvis godstykkelsen er mindre end 6 mm.
Ved tykkere gods: Afkøling i vand. Afkølingshastighed: 1-2 C/sek.

Hvad er gennemvarm?..
Hvis det er ligesom rødglødende jern så kan jeg ikke se hvordan du kan nedkøle det så langsomt med vand.. Selv et stykke rødglødende jern/stål der nedsænkes i kogende vand vil da have en temperaturforskel der nedkøler jernet betydelig hurtigere end 1-2 C/s..

Titel:

Hej ae86

Alt efter hvilken legering og emnets udformning er der flere metoder til at afkøle emnet. En bratkøling i vand er en af de mest benyttede former, men der er en måde hvor man kan få en hurtigere nedkøling og hvor man kan styre nedkølings hastigheden bedre, det gør også at emnet slår sig mindre, man bombarder emnet med vandråber, de kan fjerner varmen hurtiger men også langsommer. Men det gælder for begge metoder at man kender legeringen.

Et topstykke der bliver udsat for den behandling vil altid slå sig og ventilsæder og hvad der er presset ned i aluminiumen vil blive løse.

Det sker ikke ved en reparation da vi kun kommer op i den temperatur. hvor svejsningen er og der vil der blive fræst eller boret nye huller så ventilsæder etc. Vil blive presset i lige som på et nyt.

Mvh. Allan
allan@absvejs.dk

Mvh Allan2712
e-mail allan@absvejs.dk

Titel:
Moderator

Allan2712 skrev:
Hej Alle sammen
Til Henrik Gm og m powe
Uanset hvad jeg svare her i dette forum vil det altid kunne opfattes som reklame. Da jeg desværre ikke kan udtale mig om andre produkter end dem jeg arbejder med til daglig.

Jeg går ud fra at dette forums vigtigste opgave var at hjælpe dem der stiller spørgsmål. Jeg har lavet de indlæg, fordi jeg til dagligt skal prøve at redde ødelagte dele.

Hej Søren Da jeg ikke ønsker at hælde mere benzin på bålet kan jeg desværre ikke fortælle dig firma navnet men jeg kan fortælle at jeg er 59 år og er oprindelig udannet Pladesmed og Offshore svejser og har arbejdet med reparationssvejsning i over 30 år. Jeg er selv med til at udvikle svejsematerialer.

Mh. Du spørger om hvad vedligeholdelsessvejsning dækker over.Det er emner der bliver slidt ned, hvor det er nødvendigt at svejse nyt materiale på eller hvor man svejser et slidlag på.

Morten du spørger om et revnet topstykke kan svejses sådan at det kan holde.
Før hen var der en hel del reparationer der kom til bage fordi de svejsetråde man brugte ikke lige passede til den legering man svejste i. Det problem er faktisk elimineret efter vi fik lavet de nye tråde, da de dækker et meget større legeringsspektre og eliminere gætværk omkring valg af tilsats tråd. De kræver heller ikke så meget varme.

Bemmer du spørger om varmebehandling.

Nedstående er fra alukloster, som nok er dem der ved mest om aluminium.
Udsætter man aluminium for højere
temperaturer end 150 grader, begynder
materialet at ændre sig

En af forudsætningerne for at en legering kan varmehærdes er, at opløseligheden af legeringselementerne aftager med faldende temperatur. Samtidig skal mængden af legeringselementer være større end opløseligheden ved stuetemperatur.

Processen forløber i to faser:
1. Opløsningsglødning med efterfølgende nedkøling.
2. Modningshærdning.

Fase 1: Opløsningsglødning
Princippet er, at legeringen opvarmes til en temperatur, hvor alle legeringsatomer er bragt i opløsning. Heraf navnet Opløsningsglødning. Materialet skal herefter nedkøles så hurtigt til stuetemperatur, at legeringselementerne ikke får tid
til at trænge ind i hinanden og danne partikler.

Fase 2: Modningshærdning
Straks efter at materialet er opløsningsglødet, vil hærdningsprocessen starte som en “naturlig modningsproces”. Dette skyldes, at materialet befinder sig i en overmættet, ikke-stabil tilstand. Legeringsatomerne begynder at udskille sig som nogle meget fine, jævnt fordelte partikler i strukturen.

Udglødning er normalt mellem 380-420 Gr.
Hurtig opvarmning til fuld gennemvarmning, fulgt af ca. 30 min. holdetid ved nævnte temperatur. Afkøling bør ske langsomt og helst i en ovn ned til ca. 250oC, derefter fri afkøling.

Opløsningsbehandling
Hurtig opvarmning til fuld gennemvarmning, holdetid 15-30 min. afh. af godstykkelse. Tvungen luftafkøling anvendes, hvis godstykkelsen er mindre end 6 mm.
Ved tykkere gods: Afkøling i vand. Afkølingshastighed: 1-2 C/sek.

Koldmodning
Koldmodning sker spontant i rumtemperatur

Varmehærdning
Opvarmning til hærdetemperatur. normalt fra 170 – 180 gr.
Holdetid ca. 8 timer, derefter fri afkøling
Men for at kunne bruge det til noget som helst skal man kende legeringen.

Mvh Allan
Allan@absvejs.dk

Se, det var straks mere informativt, og din chance for at få en dialog om emnet som du ønsker er helt anderledes nu.

Jeg er sikker på du godt kan se forskellen i citerede indlæg og de første meget lidt informative indlæg. :wink:

Problemet med rep.svejsning i alu, eller i støbte materialer generelt er at man ikke kender basismaterialet ret godt, ligesom evt. termisk behandling ofte er gætværk.

Noget som brugerne her kunne have gavn af er bla oplysninger om den bredt dækkende tilsatstråd. Her antager jeg den er så god som du antyder.
Langt størsteparten af brugerne herinde (dem er repper den slags ting) anvender TIG AC til rep. svejsning, så det er primært der forkus ligger.

Mange anvender til topstykker en std alutråd i mere eller mindre valgfri legering, med de kompromisser det nu medfører.
Der er ingen tvivl om at lidt mere hardcore info fra en kender kan hjælpe her.

Sværeste opgave jeg selv har været ude for var svejsning af en flækket cylinder i en M5 V8 blok (AluSil) i omtrent denne sammensætning: AlSi17Cu4Mg. Svejsningen var en skærpet fuge, i næsten 20cm længde over godstykkelser varierende fra 3 til 15mm, med størstedelen på 3mm.
Selve svejsningen var ikke det store problem, udover svært tilgængelig, men revnen sprang op og videre under nedkølingen => kasseret blok kunne ikke reddes.

Jeg har ikke kunnet finde en svejselegering der hævdede at kunne svejse den legering, men måske du har et forslag i sortimentet?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Hej Henrik GTM
Er lige lidt nysgerrig hvordan fandt du frem til at den skulle være lavet i den legering AlSi17Cu4Mg.

Ab 155 Er en af de mest alsidige aluminiumstråde på markedet, den svejser både alu legeringer med et højt magnesium, selisium samt zink indhold. En af fordelene er at den kan bruges som en loddetråd men også bruges som en svejsetråd.

AB 155 Acetylen – Tig.
Til Plader stænger og sprøjtestøbte legeringer.

Særlige egenskaber.
AB 155 gør det muligt for enhver, at svejse aluminium. Den har det laveste smeltepunkt på markedet..

Legeringen er sammensat sådan at smeltepunktet er betydeligt lavere end for ren aluminium. AB 155 gør det nemmere at svejse, uden at aluminiumet kollapser. En stor hjælp til uerfarne svejsere.

Korrosionsbestandigheden er i top. Gængse trådtyper, danner anode til basismetallet, som bliver offermetal, og derved fremmer korrosion. Det er ikke tilfældet med AB 155.

Svejseegenskaber
En af fordelene ved AB 155 er dens gode flydeegenskaber ved lave temperaturer. Det gør det muligt for AB 155, at flyde gennem tætte samlinger og rundt om rørsamlinger. Samtidig kan tråden bruges, til genopbyg-ning og udfyldning af huller ved svejsning med mindre varme.

Høj kvalitet
AB 155 er sammensat af højt forædlede legeringselementer og er fri for urenheder.

AB 155 har en høj styrke, og tåler bedre chokbelastninger end andre trådtyper.

Anvendelse TIG og Acetylensvejsning.
AB 155 flus, som er specielt udviklet, til brug med denne tråd. Smelteområdet er nøjagtigt afstemt, for at kunne opnå de bedste resultater, også på meget urene overflader, man ofte møder ved reparationssvejsning.

Tig svejsning.
Bruges ikke flus da man har argon gassen som beskyttelse.

Svejsning med acetylen.
Basismetallet forvarmes til 300C med en stor brænder. Flus påføres ved at opvarme tråden og dyppe enden af tråden i beholderen og overføre det til svejsestedet. Eller blandes op i vand til flussen får en flødeagtig konsistens og kan påføres med pensel. Når flussen smelter, er den rigtige temperatur nået. Og man kan begynde at tilsætte svejse tråd.. Hvis tråden ikke hænger fast, men danner kugler, er temperaturen ikke høj nok til svejsning. I denne sammenhæng er det vigtigt at bruge en brænder, der er stor nok. Den skal være 2 nummer større, end til svejsning af et tilsvarende emne i stål. Tråden tilføres dråbe for dråbe, med total udglatning af dråben med brænderen inden den næste dråbe tilføres. Hver dråbe bør udgøre ca. 10 mm af trådlængden.
Store tykkelser bør afskærpes til 60 vinkel.

AB 155
Forberedelse før svejsning.
Rengør og affedt, området der skal svejses. Oxydhinden fjernes med en rustfri stålbørste eller ved fræsning, og området affedtes, med AB 1990. Der skal svejses inden for en time ellers bliver oxydhinden for tyk.

Mvh Allan
Allan2absvejs.dk

Mvh Allan2712
e-mail allan@absvejs.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time