Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 23:35

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 29 aug 2002, 00:08 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 5
Hej alle.

Jeg har tænkt mig at købe et sæt OZ superleggera alufælge primært ud fra den begrundelse at de er lettere en de fleste andre fælge. Især da jeg har forstået at vægtformindskelsen er uaffjedret og derfor endnu mere interessant end end almindelig vægtreduktion. Er der nogen der kan forklare helt nøjagtig hvad, hvorfor og hvordan den uafjedrede vægt er forskellig fra den affjedrede. Jeg tænker også på muligheden for lettere trækaksler o.l.

mvh


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 01 sep 2002, 16:38 
Kort og godt! tag en lille elmotor og lim en 1-krone på akslen af den! så tager du tid på hvor lang tid den er om at spinne op til max-omdrejninger, og så starter du forfra med en femmer, og så sammenligner tiderne! den samme fordel er der den anden vej! din bil vil bremse bedre!


Top
  
 
Indlæg: 01 sep 2002, 18:52 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 5
VIl det sige at uaffjedret vægt ikke har noget at gøre med det at hjulene ikke er affjedret i forhold til vejen i modsætning til karosse, motor o.l.? Refererer det kun til den masse motoren skal spinne rundt? Det troede jeg ellers.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2002, 00:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 111
uaffjedret vægt hmmmm hvorfor ikke afbalancere dæk og fælg på bil =spinner pris ca 500 max

_________________
GOLF ER NOGET MAN SLÅR MED KØLLER


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2002, 14:50 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 5
nåh det er nu ikke det er der problemet. Min Golf har ca 200HK, så spinne skal den nu nok hvis det er det. Det er mere teorien der interesserer mig. Det med at motoren skal dreje svinghjul, kobling, gear, aksler og hjul rundt bruger selvfølgelig ekstra energi i optrækket. Men under kørslen har jeg fået det indtryk at den uaffjedrede vægt (hjul, bremser, dæmper os.v.) har en særlig betydning som er mere udslagsgivende end bilens affjederede vægt(karosse/motor m.v.). Når jeg skriver 'spinne rundt' er det bare ment som dreje. Ikke som i hjulspin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2002, 19:14 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 171
Du er inde på noget af det rigtige, da den uaffjedrede vægt har stor betydning for bilens køre egenskaber..
Det er ikke sådan lige at forklare, men jeg prøver alligevel..
Den vægt der er under affjedringen, er det man kalder den uaffjedrede vægt, det er vigtigt at den er lav, da slaget, på en del der rammer et underlag, vil være voldsomere, jo mere den vejer..
Det har også stor betydning for accelration/bremsning, samt generel håndtering af bilen, hvor let den styrer fx.
Belastningen på alle de dele der ikke er affjedret, vil også være større jo mere de vejer, fx. vil et hjul der vejer 20kg. og rammer et hul med 50km/t blive mere medtaget, end et der vejer 15 kg/50 km/t og som har samme brudstyrke, vel at mærke..
Alt dette er også en af grundene til at nogle motorcykler, bruger det der hedder Upside down forgafler, hvor man faktisk har vendt en alm. forgaffel om, det på trods af at den samlede vægt på sådan en faktisk er større end på en alm. Men den uaffjedrede vægt er lavere...

Håber du blev lidt klogere :-|


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 sep 2002, 21:50 
hej
da jeg var i lære som lastvogns mekaniker lærte jeg af en svend der kørte lidt
rally ,at jo lettere dine bremser hjul/fælge osv er jo hurtigere kommer de ned og får fat på underlaget igen efter et hul eller bump .hvis dine fjedre og støddæmpere er for stramme bliver det også ringere end originale da de hopper hen over vejen istedet for at køre facit er at jo letere det er desto mindre modstand er der og det giver bedre vej greb og det er jo det man skal have men selvfølgelig skal der strammere fjedre til end normalt så jeg håber det gjorde det lettere for dig .


mvh steffan


Top
  
 
Indlæg: 05 sep 2002, 00:19 
Offline

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 5
Tak for hjælpen med at opklare det. Sådansom jeg har forstået det, har den uaffjedrede vægt betydning for energiens bevarelse, idet bevægelsesenergien bliver omdannet til varmeenergi når de uaffjedrede dele rammer ujævnheder i underlaget. De affjedrede dele kan derimod bevæge sig i fjedre og ophæng, som derved kan lagre og tilbageføre en del af energien til kørselsretningen og den uaffjedrede vægt. Derudover øges reaktionshastigheden når den uaffjedrede vægt nedsættes (newtons lov om kraft x masse, men for at bevare et optimalt vejgreb skal fjederspændingen ændres. Men når man nedsætter vægten på de uaffjedrede dele, skal fjederen så ikke være slappere?? Eller hvad? Det kan jeg ikke lige gennemskue 100%. Endelig er der selvfølgelig svinghjulsprincippet, men det er der så både fordele og ulemper ved, omend efter samme lov om kraft x masse.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team