Du er inde på noget af det rigtige, da den uaffjedrede vægt har stor betydning for bilens køre egenskaber..
Det er ikke sådan lige at forklare, men jeg prøver alligevel..
Den vægt der er under affjedringen, er det man kalder den uaffjedrede vægt, det er vigtigt at den er lav, da slaget, på en del der rammer et underlag, vil være voldsomere, jo mere den vejer..
Det har også stor betydning for accelration/bremsning, samt generel håndtering af bilen, hvor let den styrer fx.
Belastningen på alle de dele der ikke er affjedret, vil også være større jo mere de vejer, fx. vil et hjul der vejer 20kg. og rammer et hul med 50km/t blive mere medtaget, end et der vejer 15 kg/50 km/t og som har samme brudstyrke, vel at mærke..
Alt dette er også en af grundene til at nogle motorcykler, bruger det der hedder Upside down forgafler, hvor man faktisk har vendt en alm. forgaffel om, det på trods af at den samlede vægt på sådan en faktisk er større end på en alm. Men den uaffjedrede vægt er lavere...
Håber du blev lidt klogere
