Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:

det er ganske rigtigt draw through setup jeg går efter.
karb. er købt, en mikuni hsr 42 mm med fladspjæld.
ved at der var 70 og tidl. 80 usa-fabr. sæt med rajay turbo osv.
er ikke lige til at finde, sælges ikke mere.
vil prøve på denne måde netop fordi det er svært at få blow through til at fungere med karb. osv...er nemmere med indsprøjtn. som på nyere mc'er.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
lqs skrev:
Slavteren skrev:
jeg syntes at ha stødt på at det er en meget "alm" løsning på gamle minier, og det passer jo også meget godt i størrelse.. så var der måske lidt mere at søge på..

passer meget godt i størrelse? mener du måske at en mini yder 90hk?
skal vi ikke lige prøve med det halve!
nej turboen skal kunne understøtte den ydelse man drømmer om.
tag en turbo der følger med op til 200hk. gerne med en stor varmside. om der er vundet noget ved at sænke komp? det er bestemt ikke sikkert... kig på de gamle turbosæt fra ATP eller lign.
ATP blev solgt til flere forskellige japanske 4cyl store cykler, sidst i halvfjerserne og op i firserne. de sugede gennem karboratorer. ret primitivt. men det virkede, og gør det stadig. KAWASAKI solgte på us markedet nye cykler (z 1000 i 1980?) med garanti, direkte fra forhandlerne. så helt håbløst har det nok ikke været.
MVH søren

så vidt jeg husker var det cooper maskiner den side jeg faldt over, så hvis du går ud fra suge - hk, altså inden man begynder at snakke trykladningen oven i tror jeg ikke det er helt ved siden af.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

ae86 skrev:
Slavteren skrev:
jeg syntes at ha stødt på at det er en meget "alm" løsning på gamle minier, og det passer jo også meget godt i størrelse.. så var der måske lidt mere at søge på..
Er du sikker på at det ikke er Blow through setup du tænker på? For dem har jeg set en del af .. Især fordi MG-Blmc havde lavet en turbo version af Metro. Da motoren i Metro modellerne er samme 1275 A motor der stammer fra Mini og Midget (dog i opgraderet A+ version) så var den et oplagt valg da man nemt kunne snuppe hele setuppet fra Metroen.. Men Metroen (og senere Montego) brugte blow through .. Hvor de blæste igennem en special bygget su karburator

@søren
Check lige dine mini facts, eller matematik evner...
Du skal op omkring 2/3 for de fleste af dem over 0.8l

yep, jeg er helt sikker på at det var draw through..

mit knæ resulterer nogle gange i nogen meeeegel lange google - aftener, og kan desværre ikke huske hvor det var henne, andet end det handlede om trykladede minier.

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

OTTO... læg et par rulninger af mini ind. dvs knus mandens drømmeverden...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

hmm, så du mener at det kun er i en drømme verden at en mini cooper maskine kan yde over / tæt på 90hk?

eller er det bare et udslag af børne galleri indstilling til tingene der kører her?

Jeg prøvede at hjælpe brugeren til nogte inspiration til at søge lidt, men måske jeg bare sku køre samme taktik som jeg i stor grad er begyndt på i andre "seriøse" forummer og bare holde min kæft efterfølgende.. :damn:

www.slavteren.tk

Titel:
Mester Medlem

prøv at pil turboladeren af sådan en metromotor. hvad tror du den yder på sug? hvad er det lige den yder på tryk?
sagen er at tæt på det værste du kan gøre ved sådan en højtydende sugemotor (mc med 90ærlige sugeheste fra en liter) er at sætte en alt for lille turbo på. hade du skrevet at det måske var en ide at bruge to turboer og to karboratorer fra sådan en bil, hade det nok ikke været helt ved siden af.
MVH søren

Titel:
Moderator

faster skrev:
det er ganske rigtigt draw through setup jeg går efter.
karb. er købt, en mikuni hsr 42 mm med fladspjæld.
ved at der var 70 og tidl. 80 usa-fabr. sæt med rajay turbo osv.
er ikke lige til at finde, sælges ikke mere.
vil prøve på denne måde netop fordi det er svært at få blow through til at fungere med karb. osv...er nemmere med indsprøjtn. som på nyere mc'er.

1: Hvor meget effekt går du efter?
2: hvad skal den bruges til?

Der kan være god fornuft i at sadle lidt om og gå væk fra det draw-through setup. Dermed ikke sagt det andet ikke er muligt.

Modtryk. Pas på ikke at vælge for lille turbo. Motorcykler er ret hårdt pumpede motorer, og svarer konsekvent igen på modtryk. Der er ingen easy-fix hvis du har for højt modtryk, ud over at lave det om.

En minicooper motor kan godt lave +90hk, men der er ikke mange af dem. Turbosæt til en mini motor vil nok være forlille til en MC motor, qua MC motoren ikke håndterer modtryk ret godt.
(Hvis minimotoren laver 90hk på sug, så vil den hellerikke være glad ved modtryk!)

Jeg personligt ville løfte overliggeren en tak, og gå efter indsprøjtning. Det vil derefter være ret enkelt at justere turboens størrelse en tak op eller ned, og underforstået vælge en turbo fra begyndelsen der er reklameret til en max effekt = svaret på spørgsmål1 + 50-100hk

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

uden at vide hva du skal ville jeg også sige hellere for stor ind for lille tror kun jeg har hørt om en som søger en mindre turbo og det er en med en 2cv ellers lidt sjov læsning http://www.motorcykelgalleri.dk/html/al ... umID=10182

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
ae86 skrev:
For mange år siden snakkede jeg engang med en gut der kørte dragrace på en gammel Norton hvor han havde smidt turbo på .. han blev kaldt speedy .. men selvom jeg var hjemme hos ham kan jeg sgu ikke huske hans navn ... men mosten mc har en deltager der hedder Claus "speedy" Christiansen så mon ikke han hed Claus (passer egentligt meget godt)... det kan da være han kan hjælpe dig lidt ... ellers ved jeg at Johannes Graversen (kanon flink gammel mand der ved en hel del) har rodet lidt med netop disse parkninger/lejer i forbindelse med denne form for turbomontering ... der forøvrigt kaldes et Draw through setup så det kan være han kan være behjælpelig med at skaffe de dele du søger

Speedy har både kørt draw through og Blow through, han sagde at blow through er klart det bedste, det er lettere at justere på og speederresponsen er meget bedre.

Men sidst jeg talte med ham, havde han monteret Halltech motorstyring på den, og det var jo så skridtet bedre endnu.

Han har iøvrigt også selv lavet et rullefelt.

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!

Titel:

Lars PH
har læst om ham med yamaha-ræseren 8)

dvs. forslag er en rimelig str. turbo, som kan tilvirkes benz-blanding.
som sagt, karb. er indkøbt, så er det vil bare igang med div. rørføring.
men-øhh... hvordan med med overskydende tryk i indsugnings-manifold?
ved blow-through er det jo bare luft der suser ud af dumpventil, dette er jo en blanding som ikke er rar at smide ud.....
ved at til honda goldwing blev lavet en kompressor (magna-charger) med manifold und alles, der var der en speciel overtryksventil som lukker trykket ud....er det nødvendigt?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time