Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Admin
Admin

Hej folkens
Er der nogen som kan hjælpe med et closeup billede af turbinehjulet på GT28 serien??

Billede

Som ovenstående blot så større. Jeg er ude efter inducer/exducer... de oplyser kun én diameter. Så en skydelære henover bagerste og forreste del vil være bonus

Nogen som kan hjælpe? :)

Mvh Jakob

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

hej jacob du kan finde mål på dem inde på scanturbo´s hjemmeside de var der sidste gang jeg var derinde og snuse..mvh michael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kan du ikke bare regne det ud??

eg. GT28 har jo en turbine på 53,8mm (Inducer)
Exduceren på turbinen er lidt mindre og hvis jeg snupper et tilfældigt eksempel fra garrett så har den et opgivet turbine trim på 76

Da trim er et forhold imellem Inducer og Exducer så må du jo bare igang med lidt matematik

Trim = ( (Inducer^2) / (Exducer^2) ) * 100

Hvis jeg kan huske min matematik så bliver det noget lig:

Exducer = SQR(Inducer^2 / (Trim/100))

Dette passer så kun på Kompressoren.. da trim er et % vis forhold i arealet kan det jo ikke passe at både Kompressorens og Turbinens trim begge er under 100 når vi ser på luftens vej igennem turboen ... så enten skal du se væk fra at garrett kalder Induceren på kompressoren den lille dia og på turbinen den store og så bytte om på Inducer og Exducer her for oven når du beregner turbinens Exducer diameter ... hvis du bare sætter tallene ind får du Exducer= 61.71..mm i ovennævnte hvilket er forkert da det jo skal være mindre end Inducerens 53.8mm ... eller også må du lige "vende" Trimmet så det er set fra Exducer og til Inducer .. dvs gange med 1/x -> 76 betyder egentligt 76% hvilket er .76 hvilket når det er ganget med 1/x bliver 1.3157.. (1/.76)

dvs turbine Inducer arealet er 131.57% af Exducer arealet (31.57% større) og Exducer arealet er 76 % af Inducer arealet (24% mindre)

så hvis du bruger 131,57 som trim her for oven så burde formlen passe

herved bliver beregnet Exducer= 46.9mm

ellers så brug denne formel istedet ->
Exducer = SQR(Inducer^2 / (100/Trim))
eller
Exducer = SQR(Inducer^2 * (Trim/100))

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Sagt på en lidt nemmere måde

Du ved at Induceren på en GT28 turbine ALTID er 53.8mm

Trim er et %vis forhold imellem arealet af Induceren og Exduceren
og et hentet eksempel fra Garrett har et trim på 76... dvs at arealet af den lille diameter på turbinen, den der her kaldes Exducer, er 76% af arealet fra Induceren
Så Arealet af Induceren er de 53.8^2
og Arealet af Exduceren er Inducer arealet * trim -> 53.8^2 * 0.76
og igen diameteren af Exduceren er kvadratet heraf -> SQR(53.8^2 * 0.76)
eller lig med 46.9mm

Titel:
Admin
Admin

Godt vi lige kunne få rusket op i den del. Tak :)
Inducer = indgang. Jeg vil mene alle bytter rundt på termen. Dvs. ind/exd altid byttet rundt.

Jeg vil gerne se hvor meget forholdene rent faktisk fylder på selve hjulet. Dvs. godt nok oplyser de trim og visse steder exducer, men hvor bredt henover hjulet gælder disse forhold. Som du tydeligt beskriver er trim arealforskellen mellem to hjuldiametre. Men er de mellem alle varianter/producenter altid ens i breddeforholdet? Hvis nu inducer på ét hjul fylder 1/2 henover hjulbredden, og en anden har 2/3inducer henover hjulbredden. Har vi altid samme breddeforhold mellem exd/ind, og hvis ikke kan vi så sammenligne trim retvisende med tanke på arealforhold??

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

JakobM skrev:
Godt vi lige kunne få rusket op i den del. Tak :)
Inducer = indgang. Jeg vil mene alle bytter rundt på termen. Dvs. ind/exd altid byttet rundt.

Ja inducer=ind og exducer=ud set fra "luftens" vej igennem turbo, så hvis vi snakker kompressor delen så er inducer den lille dia på hjulet og modsat hvis det er turbinen..

Angående dit andet spørgsmål så kan jeg godt se hvad du undre dig over...

Men samtidigt så tror jeg at producenten har gjort alt de har kunne for at optimerer forløbet fra ind til ud

Og Jeg til mene at du kan sammenligne 2 turboer i samme serie og muligvis også på tværs af producenter så længe resten af turboen ellers er identisk

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nu er garret så flinke at give et turbine map, på gt serien.
Og hvis man kigger på disse, så har de det samme flow, så lur mig om de ikke har samme turbinehjul :wink:

Ellers er der en masse data her!

http://www.turbomaster.info/eng/applica ... rbosGT.php

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Admin
Admin

Der er helt samme hjul og hus på GT2860RS/71R/76R. Turbinemappet kan ikke bruges til så meget når jeg skal sammenligne med andet fabrikat turbo. Alle data er også tilgængelige fra udregning fra trim, men fin link.

Vi er ude i sammenligningen med større turbo. Jeg kigger lige nu kun på turbinehjulet. Her har den anden turbo større inducer og exducer. Dog er inducer meget lig exducer på Garrett, hvilket er interessant såfremt Garrett har den "flade" model med lang inducer-bredde på hjulet. Derfor er jeg ude efter closeup billede af turbinehjulet set fra siden så jeg reelt bedre kan sammenligne. Jeg husker GT2860RS og 76R med lang "fladt" inducer hjul. Måske jeg husker forkert.

Nogen der kan hjælpe med closeup billede så exducer/inducer på enten GT2860RS, 71R, 76R så hjulbredden/profilen kan ses?

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Har en gt2876r jeg kan skille af imorgen hvis jeg for tid.

Titel:
Admin
Admin

Det vil være fedt :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time