Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 20:24

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 okt 2009, 19:36 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
Undskylder på forhånd, fortæl mig hvis jeg poster forkert.

Jeg har en gammel AE82 med 4agte stående som der bliver styret af en MS boks, som jeg har byttet mig til. Den kører sådan set fint nok, næsten, men først og fremmest til det jeg skriver for.

Jeg var ude hos KB Autoteknik igår for at få rullet bilen, inden den kom ind på værkstedet for at blive optimeret lidt vinteren over.

Der er monteret DLI tænding på vognen, og der er intet rpm-signal til speedometret af den grund.
Kim havde derfor svært ved at finde ordenligt signal fra tændspolerne, så han fandt en ledning fra tændingsmodulet og tog signalet derfra.

Dog var det ikke optimalt, og fik derfor ikke særlig meget ud af den rulning, da han ikke turde presse motoren uden et ærligt rpm-signal.

Derfor sagde han jeg skulle hente et program som jeg kunne smide på min bærbare, og så koble op til motorstyringen og så kunne jeg på skærmen få rpm-signal og andre ting, og så kunne jeg få en ordenlig runing af min bil, som jeg kunne bruge til noget.

Hvad er det for et program jeg skal hente og hvordan bærer jeg mig ad?

Bær over med mig :)

På forhånd tak


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 20:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
Absolut nemmest er at få en usb-db9 adapter og et par meter db9 forlænger kabel, og så progammet tunerstudio.

Kobl usb-db9 adaptoren til, installer driveren. Højreklik denne computer, vælg egenskaber. Tryk så fanen Hardware, og så knappen enhedshåndtering. Du skal være bare lidt computerteknisk, ellers falder det her til jorden!

Find din ny-installerede usb-db9 adapter under com-porte, højreklik og vælg egenskaber. Bladr fanerne igennem, indtil du finder ud af hvilken COM-port som denne adapter er tilskrevet.

Så starter du tunerstudio, vælger File - New Project.

Indtast projektnavn, kobl db9 stikket til megasquirt boksen, slå tænding på bilen, og tryk på Detect.

Herefter skulle tunerstudio gerne selv være i stand til at finde ud af hvilken megasquirt du bruger, og på hvilken com-port den sidder så vidt jeg husker.

Herfra kommer nogle indstillinger, som du burde kende til din egen bil. Hvis ikke, så få hjælp her. Ellers kan du begynde at lave rod i den.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 20:33 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
Runesm skrev:
Absolut nemmest er at få en usb-db9 adapter og et par meter db9 forlænger kabel, og så progammet tunerstudio.

Kobl usb-db9 adaptoren til, installer driveren. Højreklik denne computer, vælg egenskaber. Tryk så fanen Hardware, og så knappen enhedshåndtering. Du skal være bare lidt computerteknisk, ellers falder det her til jorden!

Find din ny-installerede usb-db9 adapter under com-porte, højreklik og vælg egenskaber. Bladr fanerne igennem, indtil du finder ud af hvilken COM-port som denne adapter er tilskrevet.

Så starter du tunerstudio, vælger File - New Project.

Indtast projektnavn, kobl db9 stikket til megasquirt boksen, slå tænding på bilen, og tryk på Detect.

Herefter skulle tunerstudio gerne selv være i stand til at finde ud af hvilken megasquirt du bruger, og på hvilken com-port den sidder så vidt jeg husker.

Herfra kommer nogle indstillinger, som du burde kende til din egen bil. Hvis ikke, så få hjælp her. Ellers kan du begynde at lave rod i den.


Super! Tusind tak til at starte med :D

Kan da godt lidt med computeren, men har INGEN (jo, lidt) kendskab til opsætningen af MS eller hvordan motoren er skruet sammen. Ikke før jeg har fået den skildt ad og samlet, ved jeg hvad der konkret er i maskinen. Indtil da har jeg kun tidligere ejeres skøn af hvad der er i motoren.

Kan du evt klare et link til det tunerstudio?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 20:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1664
LetMeGoogleThatForYou

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 21:14 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
Runesm skrev:


Jeg æh .. jeg takker endnu engang :)

Findes der et sted, måske herinde?, hvor man hurtigt kan få en forklaring på de mest gængse ord og udtryk som man burde kende når man har med MS at gøre?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 23:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 06 jun 2004, 00:57
Indlæg: 633
Geografisk sted: Roskilde
let me google it for you

:gnaek: det var sku en go gas funktion med det der lmgify.com :lol:

Anyways var det noget i denne stil du ledte efter?

_________________
Mvh Martin


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 okt 2009, 23:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Runesm skrev:
Så starter du tunerstudio, vælger File - New Project.

Indtast projektnavn, kobl db9 stikket til megasquirt boksen, slå tænding på bilen, og tryk på Detect.

Herefter skulle tunerstudio gerne selv være i stand til at finde ud af hvilken megasquirt du bruger, og på hvilken com-port den sidder så vidt jeg husker.

Herfra kommer nogle indstillinger, som du burde kende til din egen bil. Hvis ikke, så få hjælp her. Ellers kan du begynde at lave rod i den.


Ikke helt ufarligt råd til en åbenlys nybegynder! :?
Tunerstudio sniffer selv versionen I NOGLE TILFÆLDE. Når den ikke gør det, så advarer den ikke altid, men forårsager en korrupt .msq. uden du nødvendigvist opdager det med det samme.
Fin måde at få aflivet ting på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2009, 07:54 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
HenrikGM skrev:
Runesm skrev:
Så starter du tunerstudio, vælger File - New Project.

Indtast projektnavn, kobl db9 stikket til megasquirt boksen, slå tænding på bilen, og tryk på Detect.

Herefter skulle tunerstudio gerne selv være i stand til at finde ud af hvilken megasquirt du bruger, og på hvilken com-port den sidder så vidt jeg husker.

Herfra kommer nogle indstillinger, som du burde kende til din egen bil. Hvis ikke, så få hjælp her. Ellers kan du begynde at lave rod i den.


Ikke helt ufarligt råd til en åbenlys nybegynder! :?
Tunerstudio sniffer selv versionen I NOGLE TILFÆLDE. Når den ikke gør det, så advarer den ikke altid, men forårsager en korrupt .msq. uden du nødvendigvist opdager det med det samme.
Fin måde at få aflivet ting på.


Hvad ville du så anbefale mig at bruge, hr?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2009, 09:06 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 aug 2008, 19:43
Indlæg: 517
Geografisk sted: KBH
MHT omdrejningstæller kan du gøre sådan her

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=21 ... c&start=10

Spark A -------------------> [Spole1]
|
|
[2k2ohm]
|
|
x------------------- Omdr.tæller
|
|
[2k2ohm]
|
|
Spark B --------------------> [Spole2]

Har jeg gjort et par gange og det virker fint.
Håber du kan bruge det.Hvis i tvivl så spørg.

_________________
Corolla Gti Turbo


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 okt 2009, 09:52 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 21 jan 2008, 16:57
Indlæg: 56
Geografisk sted: Vestsjælland
martin høj skrev:
MHT omdrejningstæller kan du gøre sådan her

http://powerforum.dk/viewtopic.php?t=21 ... c&start=10

Spark A -------------------> [Spole1]
|
|
[2k2ohm]
|
|
x------------------- Omdr.tæller
|
|
[2k2ohm]
|
|
Spark B --------------------> [Spole2]

Har jeg gjort et par gange og det virker fint.
Håber du kan bruge det.Hvis i tvivl så spørg.


Hvad skal det forbindes til oppe bag speedometer? Og hvor får man de to modtande? Og hvordan skal det ordnes ude ved spolerne?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team