Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 13:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem

er der nogen her der reelt kan beskrive hvad det betyder, at underskrive en ansvarsfriskrivelse i forbindelse med deltagelse i et motor løb eller show?
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg aner ikke om det er sandt - men et bud er:

Men fraskriver sig mulighed for at holde arrangøren (eller hvem der nu end beskrives som den ansvarfraskrevne) ansvarlig for skader man selv forvolder, eller bliver forvoldt.

Dog tror jeg aldrig man kan blive helt fri for ansvar - slet ikke som arrangør. Handler man f.eks. groft uansvarligt må man kunne holdes ansvarlig, ligesom at der sikkert vil være en vis grad af "professionsansvar" der "forskubber" ansvarsfordelingen lidt. Ligesom man kender det f.eks. for handel med brugte biler mellem forhandler og alm. forbruger, hvor det forventes at forhandleren bærer et større ansvar for fejl og mangler end forbrugeren.

Det er sådan mit lægmandsbud - glæder mig til at høre om der er nogen der ved noget mere konkret :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
Man har nogen steder forsøgt sig med en ansvarsfraskrivelse, men den falder tit til jorden.
F.eks. så har man i flere år brugt at fotografer ved motorløb skulle underskrive en ansvarsfraskrivelse, men det kan man ikke. Det er i dag lavet om så man nu skriver under på at man er forsikret andet steds, og derved så ligger arrangøren en stor del af ansvaret fra sig.
Men om man slet ikke kan bruge den, det ved jeg ikke, er ikke jurist!!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Ja det er som Feldthaus skriver en ansvarsFRAskrivelse - men definitionen på det er som følger:

Ansvarsfraskrivelse, vilkår i en aftale om, at ellers gældende regler om ansvar begrænses eller ophæves. Ansvarsfraskrivelse forekommer især i standardaftaler. Visse aftaleparter, fx forbrugere, kan have vanskeligt ved at beskytte sig imod urimelig ansvarsfraskrivelse som fx vilkår i en aftale med et flyttefirma, ifølge hvilke firmaet fraskriver sig ansvaret for enhver beskadigelse af flyttegodset. Urimelige vilkår kan efter omstændighederne tilsidesættes af domstolene efter generalklausulen i Aftalelovens § 36. En ansvarsfraskrivelse er altid ugyldig, hvis den strider imod præceptive (ufravigelige) regler.

:reading:

Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...

www.RavenZ.dk

Titel:
Mester Medlem

kan se det bruges både til trackday og drifting, samt nogen steder til steetrace.
der masser brugere her på siden der har skrevet under på ansvarsfriskrivelser... der er også flere brugere der bruger siden her til reklame for arr. med ansvarsfriskrivelse. der må da være nogen der har et ret præcist bud på hvad det egentlig er??
MVH søren

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
Da jeg sad i DR-U for 4 år siden, blev det rejst som en sag, hvad man skulle gøre ved pressefotografer for at man kan være nogenlunde sikret som arrangør. Det, som vi dengang fandt ud af, var at man kun kunne godkendes som pressefotograf med tilhørende rettigheder/muligheder for bevægelse på banen, var hvis man kunne skrive under på at man var forsikret andet sted, som f.eks. via sin arbejdsgiver (lovpligtig forsikring) eller hvis man som freelance fotograf selv havde en forsikring til at dække en når man var på fotojob. DASU kunne ikke/ville ikke på dette tidspunkt forsikre dem, og man havde fundet ud af, at en simpel ansvarsfraskrivelse ikke var noget værd.

Titel:
Mester Medlem

ville gerne høre mere om hvordan man er stillet som kører. lads os sige ved et uheld i en bil uden nummerplader.
MVH søren

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Uden at være jurist vil jeg gætte på at ansvarsfraskrivelse i forbindelse med f.eks. streetrace arrangementer er totalt spil af blæk.

I forbindelse med f.eks. godkendte streetrace arrangementer med publikum, er der ikke anden dækning end den lovpligtige publikums- og tingskade forsikring, der dækker noget som helst.

Heldigvis har vi jo aldrig haft en "prøvesag" endnu, men mit bud er at hvis det skulle gå galt en dag, så vil den uheldige chauffør blive gjort personligt ansvarlig for de skader han/hun måtte påføre andre personer. Skulle dette ikke kunne lykkedes gætter jeg på at arrangørerne står umiddelbart som nr. 2 i rækken af personer som der kan rejses krav imod, ansvarsfraskrivelse eller ej.

Nå jo - der er jo nogle enkelte arrangører, som helt frivilligt vælger at lave en arbejdsgiver forsikring, som dækker de "medarbejdere" som specifikt er involveret i afviklingen streetraceløb.

Titel:
Moderator

Hartvig skrev:
Uden at være jurist vil jeg gætte på at ansvarsfraskrivelse i forbindelse med f.eks. streetrace arrangementer er totalt spil af blæk.

I forbindelse med f.eks. godkendte streetrace arrangementer med publikum, er der ikke anden dækning end den lovpligtige publikums- og tingskade forsikring, der dækker noget som helst.

Heldigvis har vi jo aldrig haft en "prøvesag" endnu, men mit bud er at hvis det skulle gå galt en dag, så vil den uheldige chauffør blive gjort personligt ansvarlig for de skader han/hun måtte påføre andre personer. Skulle dette ikke kunne lykkedes gætter jeg på at arrangørerne står umiddelbart som nr. 2 i rækken af personer som der kan rejses krav imod, ansvarsfraskrivelse eller ej.

Nå jo - der er jo nogle enkelte arrangører, som helt frivilligt vælger at lave en arbejdsgiver forsikring, som dækker de "medarbejdere" som specifikt er involveret i afviklingen streetraceløb.

Ingen af de forsikringer du nævner at arrangørerne tegner er frivilligt valgte. (for at folk ikke går grassat vil jeg undlade at nævne hvor det står!)

Hvis den uheldige helt ikke har en ansvarsforsikring på sit tunede u-indregistrerede fartøj, så bliver han gjort personligt ansvarlig.
Har han ikke en ulykkesforsikring der dækker farlig sport, får han ikke en klink selv.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
Har han ikke en ulykkesforsikring der dækker farlig sport, får han ikke en klink selv.

Nu kan jeg kun tale for mine egne erfaringer - men jeg har efterhånden - af helt andre årsager - været gennem nogle forsikringsselskaber i den tid jeg har kørt rally, og det har uden undtagelse altid været sådan at bilsport IKKE er blevet betragtet som farlig sport.
Jeg er ret omhyggelig med at spørge til det, og det har aldrig været noget der har krævet noget ekstra.

Da jeg kørte motocross var det en anden snak - der har jeg en enkelt gang oplevet at det blev betragtet som "farlig sport", men det er så det.

Ikke at det gør den helt store forskel ift. det med ansvarfraskrivelserne, men min erfaring er at ens ulykkesforsikring ikke er et problem (eksemplerne er der givetvis - men som sagt: jeg har ikke oplevet dem endnu, og har dog været igennem nogle selskaber).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time