Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 11:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Litteratur
Junior Medlem

Geografisk sted: Århus
Mange har nok lært at tune biler ved at skrue indtil lortet eksploderer, finde ud af hvorfor det eksploderede og så starte forfra uden at lave samme fejl en gang til.

For dem som ikke har så mange penge at arbejde med er det nok en god idé at læse lidt op på emnerne.

Jeg har ladet mig fortælle at denne bog skulle være lidt af en bibel indenfor trykladning:
http://www.saxo.com/dk/item/agraham-bel ... le%3dfront

Er der andre bøger som er must-haves/bibler indenfor tuning? Både N/A og tryk selvfølgelig.

Der har nogle gange været nogle links herinde til nogle tråde med en masse god teori, men jeg har lidt blandede følelser med den slags fordi at:
1. Man aner ikke om folk lukker lort ud eller taler sandt. Der er sjældent angivet kilder når folk argumenterer.
2. Der er tit træls at læse mange sider igennem en forum-tråd, det er mere behageligt at have en bog, som eventuelt også kan give mulighed for at fungere som opslagsværk.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Graham Bell har lavet en tilsvarende til den du linker til der blot er om N/A tuning. Han kommer ind på mange af tingene i Forced Induction som også er i N/A bogen, men de er som sagt rettet mod forskellige måder at opnå det samme på nemlig mere effekt. Begge bøger er fantastisk gode til at give et ret detaljeret indblik i hvad det kræves at bygge seriøse motorer og give nogle gode tommelfingerregler til hvordan man slipper for netop at springe motoren i luften.

En anden bog kunne være Corky Bell(Jeg vil tro de er i familie) - Maximum Boost. Den beskæftiger sig som titlen angiver med trykladning. Dette er også en udemærket bog, det er mere overfladisk end Graham's bog men kommer stadig hele vejen rundt om hvad der kræves og hvad man skal være opmærksom på. Den er måske bedre hvis man bare vil have et hurtigt opslagsværk til hvordan man bygger en trykladet motor hvor Graham Bell's nok mere er til folk der vil vide hvorfor det virker og ikke bare at det virker. Så hvis man vil slippe for en masse teori omkring trykladning kan man nemmere komme igennem Maximum Boost end Forced Induction.

Titel: ...
Junior Medlem

Geografisk sted: Århus
Jeg tror du tænker på denne her:

http://www.saxo.com/dk/item/four-stroke ... le%3dfront

Jeg har lige bestilt Induction Tuning. :reading:

Det der med at bestille en bog som bare siger AT det ikke virker er ikke nok for mig. Jeg ender bare med at tænke "aaaaaaarj! Det kan sgu ikke passe!" og så lære det på den hårde måde :damn:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Jep det var lige præcis den jeg tænkte på. Jeg har vidst bare en lidt ældre version af den med en anden forside i al fald.

Jamen god læselyst, der er til mange timers skruen i garagen i de bøger lige gyldigt hvilken én af dem man køber.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Prøv at søge lidt på emnet herinde, det har været vendt før.

Jakob

Titel:
Junior Medlem

Der blev jeg så også lige 254,- fattigere... :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time