Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: tab??
Moderator

JakobM skrev:
[
Jo flere omdrejninger, jo lavere belastning. Derfor der skal strammere/dobbelt fjedre så tingene går op. Den største belastning har du i tomgang.

...

Som jeg læser det, så er du helt galt afmarcheret, men måske du kunne uddybe hvad du mener?

Jeg forstår helt enkelt ikke hvad du mener her.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Admin
Admin

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
[
Jo flere omdrejninger, jo lavere belastning. Derfor der skal strammere/dobbelt fjedre så tingene går op. Den største belastning har du i tomgang.

...

Som jeg læser det, så er du helt galt afmarcheret, men måske du kunne uddybe hvad du mener?

Jeg forstår helt enkelt ikke hvad du mener her.

Der er to forhold gældende ved knastbelasting. Base load vs. peak load. Belastningen falder med stigende omdrejninger ved fuld løft. Her øges ventilens udadgående kraft som fjederen skal modarbejde for at "holde kontakten" og bl.a. få ventilen hurtigt "hjem" igen. Det er uafhængigt om vi kigger/sammenligner pr. takt eller over tid. Belastningen ved fuld løft vil altid være faldende med omdr.

Hvordan kører du nye knaster ind ??? :cooking:

Kigger vi på det andet forhold fra ventilen åbner til fuld løft, så ændrer den ikke belastning pr. TAKT i min verden. Bemærk pr. takt. Kun sum over tid (belastning x tid), men det er jo ens for alle andre forhold vi sammenligner over tid i denne tråd. Herunder også knastens fald i belastning ved fuld løft.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
jeg mener at fjedrene i ventilstyringen vil kræve en kræft per takt og højere omd. kræver stærkere fjedre for at nå at lukke.

jeg går ud fra knast højden er den samme efter at de skal nå samme flow ved maks effekt.

selv ved samme fjeder spænding har du flere takter på den de-strokede dermed flere gange fjedren får et spark..og set med mine øjne dermed flere kræfter spildt i fjedrene..

Senest rettet af uno 24 sep 2009, 17:22, rettet i alt 1 gang.

Moderator

JakobM skrev:
[

.

Ved at købe et kvalitetsprodukt, sætte det i, starte og køre som intet var hændt.

Ingen indkøring på en hæderligt lavet knast/følger kombination. :cooking:

Hvad tror du bilfabrikkerne gør?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Admin
Admin

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
[

.

Ved at købe et kvalitetsprodukt, sætte det i, starte og køre som intet var hændt.

Ingen indkøring på en hæderligt lavet knast/følger kombination. :cooking:

Hvad tror du bilfabrikkerne gør?

Du overser peak load belastningen. Glem bilfabrikanterne, dem tvivler jeg iøvrigt på du kender/har insider viden på indkøringsprogrammer eller kontraktforhold til deres OEM underleverandører. Det ved man, man ikke har, hvis man bevæger sig overfladisk i den branche. Og det har intet med tuning at gøre. Du/vi snakker indkøring af høj løft knaster på eftermonteringsmarkedet.... du må vove dig ud i beskrivelserne...

Du skylder en forklaring på peak load belastning - har moder jords fysik, eftermarkedets knastproducenter, tunere i en menneskealder haft en hjerneblødning når peak load belastningen FALDER ved stigende omdrejninger og de kører højløftsknaster med forstærkede fjedre ind ved 2500 omdr.???

Fortæl om peak load belastning.... :popcorn:

Titel:
Admin
Admin

uno skrev:
jeg mener at fjedrene i ventilstyringen vil kræve en kræft per takt og højere omd. kræver stærkere fjedre for at nå at lukke.

... du skriver det jo selv....flere omdrejninger kræver stærkere fjedre...hvorfor mon det, og hvordan hænger det mon sammen med fuld løft belastningen på knasten :wink:

Jeg kan også spørge dig og HenrikGM på en anden måde - hvis i nu står blottet med bar røv og tangerer op mod en en rødglødende udstødningsventil på et tosptykke. Vil i så helst at knasten snorrer 500 omdr. eller 4.000.000 omdr. ?? Get the picture :grin:

Moderator

JakobM skrev:
[
Du overser peak load belastningen. Glem bilfabrikanterne, dem tvivler jeg iøvrigt på du kender/har insider viden på indkøringsprogrammer eller kontraktforhold til deres OEM underleverandører. Det ved man, man ikke har, hvis man bevæger sig overfladisk i den branche. Og det har intet med tuning at gøre. Du/vi snakker indkøring af høj løft knaster på eftermonteringsmarkedet.... du må vove dig ud i beskrivelserne...

Du skylder en forklaring på peak load belastning - har moder jords fysik, eftermarkedets knastproducenter, tunere i en menneskealder haft en hjerneblødning når peak load belastningen FALDER ved stigende omdrejninger og de kører højløftsknaster med forstærkede fjedre ind ved 2500 omdr.???

Fortæl om peak load belastning.... :popcorn:

Jeg ved hvad en vis producent af F1 motorer gør. Jeg ved hvad to svenske bilfabrikker gør. Derudover ingen indsiderviden, men tvivl du bare, det vil ikke inspirere mig til at gå yderligere i detaljer.

Vild ide: de 2500rpm er ønsket om to ting: olietryk, og olieflow.

Men Jakob; forklar lige hvordan du vil flytte en relativ tung enerti hurtigt (med enorme accellerationer) og få den nødvendige effekt til at FALDE ved at øge rpm.

Fortæl selv om din teori. Jeg kan ikke eftervise at man bare skal have flere rpm, så har knastdrevet lettere ved at overleve, så det er op til dig at bevise den teori.

Gad da vist hvorfor de eksperter der har opfundet at knasten er lavere belastet ved flere rpm ikke valgte feks 4000rpm, da lasten jo må være endnu mindre på knasten der?? :popcorn:

Citat slut.

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
uno skrev:

... du skriver det jo selv....flere omdrejninger kræver stærkere fjedre...hvorfor mon det, og hvordan hænger det mon sammen med fuld løft belastningen på knasten :wink:

Jeg kan også spørge dig og HenrikGM på en anden måde - hvis i nu står blottet med bar røv og tangerer op mod en en rødglødende udstødningsventil på et tosptykke. Vil i så helst at knasten snorrer 500 omdr. eller 4.000.000 omdr. ?? Get the picture :grin:

:gnaek:

Forsæt Jakob, det er ok underholdning.

Lige om lidt skal vi se Jakob argumentere for at når knastakslen kommer langt nok op i RPM, så forsvinder lasten, og lidt mere, så trækker den med på krumptappen!!
:grin:

Hvad er lettest: Slå 100 søm i på en time, eller slå 1000 søm i på en time?
PT er du ved at fortælle os at jo flere søm du slår i, jo mindre belastet bliver armen.

Citat slut.

Titel:
Admin
Admin

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
uno skrev:

:gnaek:

Forsæt Jakob, det er ok underholdning.

Lige om lidt skal vi se Jakob argumentere for at når knastakslen kommer langt nok op i RPM, så forsvinder lasten, og lidt mere, så trækker den med på krumptappen!!

Hvad er lettest: Slå 100 søm i på en time, eller slå 1000 søm i på en time?
PT er du ved at fortælle os at jo flere søm du slår i, jo mindre belastet bliver armen.

Der glemmer du forskellen mellem tid og takt. Belastningen er pr. takt! Samme forhold som vi snakker moment og tid.

Glem nu tiden her. Hvornår er belastningen mindst på en knast pr. takt. Eller her, fra hvilken ventilhastighed vil i helst tangere.

Dvs. vælg kun ÉN omdrejning fra knasten med røven mod ventilen. Vil i helst have den fra tatovøren der snorrer sin top med 500 omdr. eller én omdrejning fra ham der snorrer med 4.000.000 omdr. ??

Jeres svar BURDE forklarer hvor der er lavest belastning på knasten... :gnaek:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Sakset fra nettet og skrevet af en "knast" mand:

"A minor correction about the reason you need to be at 2000 rpm: That's the point that the cam/lifter has the lowest load. Below that, the nose loads are very high (function of the valve spring); above 2500 or so (depends on cam profile) the loads are highest at the peak positive accels of the profile (inertia loads start to come in). So between those points, the nose loads are reduced and the speed is low enough where the inertia loads haven't come in yet."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time