Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked

Geografisk sted: Vestjylland
Hej. Først lige kort om mig selv, jeg hedder Torben Møller, 20 år, har lige bestået svendeprøven som automekaniker, så sent som i torsdag, så nu venter 3 ugers arbejde inden jeg er udlært. Men nok om det.
Har i det seneste lange stykke tid arbejdet med tanken at prøve kræfter med megasquirt på min 106 gti fra 99.. Kunne være fedt hvis man kunne hive bare en lille smule mere effekt ud af den.. Men målet er mindst lige så meget, hvis ikke mere, at få prøvet kræfter "justerbar" motorstyring, da jeg synes det er lidt vattet bare at få en eller anden til at chippe den. Det lærer jeg jo ikke noget af. Har læst meget på nettet og synes da også jeg er blevet noget klogere, men der er nu stadig nogle store huller synes jeg. F. Eks VR-sensor som trigger bliver tit nævnt, hvad menes der med det? altså Vr? på 106'eren er det en induktiv giver som krumtap-sensor, og efter hva jeg kan læse mig frem til duer det ikke rigtigt, med hensyn til støj på signalet osv.. MEn hvordan får jeg lige lavet det om til en hall-giver? Dernæst kommer mit store dilemma. Hvilke komponenter skal bruges? Version 1 og 2 osv.. Hva vil være bedst til mig, jeg tænker også lidt på hva der er nemmest at finde ud af når nu det er første gang jeg ska prøve sådan noget.. Og så er der jo selvfølgelig prisen.. Har læst et sted at man skulle kunne få printet til omrking 1500 hvis man selv havde en boks at montere det i. Og det har jeg nemlig. Men kan det passe? synes det lyder meget billigt.. Dernæst kan jeg læse mig frem til at jeg skal ha anskaffet mig en bredbånds-lamddasonde? Hvor finder jeg denne, og så vil jeg godt vide hvorfor den er så vigtig? Er det ikke noget med at den har et meget større måleområde end den traditionelle "gamle" type.? Læste et indlæg fra en fyr der gerne ville tune noget på en bmw, hvor der blev nævnt noget om at lodde en ny ms-cpu i den eksisterende boks. KAn det lade sig gøre, Eller vil det være for avanceret for en gut som mig? For synes det lyder skide smart, det må da være noget i den stil chiptunere gør.. Ellers vil jeg gerne vide om der ellers er noget jeg skal ha anskaffet, og om det er helt urealistisk at få købt det der skal til for omkring 5000 kr.. Ser ikke mig selv som næring, men pengene er trods alt små som lærling.. Til sidst findes der nogle brugsvejledninger på dansk? Er åben for alle gode råd!!! På forhånd tak, dejligt med et seriøst forum så man undgår alle de idioter der f. eks. sidder på bilgalleri og tror de ved alt...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
Allerførst Velkommen Torben

Du har efter min meningen en meget fornuftig indgangsvinkel til tingene. Så lades os tage en ting ad gangen.

Vedr. selve MS print og boks er det korrekt at du kan købe noget i US som er meget billigt. Men som altid får du ikke mere end du betaler for. Derfor er det efter min mening langt bedre at købe en færdig dansk boks. Så kan du altid få fat i producenten, og få nogle gode forstålige tips.
Men ja ca. 3,5k for en boks kan da lyde af meget i forhold til 1,5k. Men når du køber en færdig dansk boks er du sikker på at den virker, og skulle du komme til at ødelægge noget, kan man oftest få dem til at reparer den. Jeg har selv prøvet at komme til at ødelægge noget :oops: Så sendte jeg den til producenten og han fiksede det, BILLIGT!!

Dernæst er det korrekt at du skal bruge en bredbånds lambda. Denne gør at det er meget meget nemmere når du skal justere den ind. Der er flere som har prøvet med en narrowband, men har til sidst overgivet sig og købt en bredbånd da det letter justeringen meget.
Du skal sørge for at købe både sonde og controller.
Jeg tror nok ham her forhandler dem til en rimelig pris:
http://www.brunohansen-msport.dk/?pid=1

Hvorfra i Vestjylland kommer du?

Der er desværre ikke lavet nogen manual på dansk, så du må igang med den engelsk version. Tag et par aftener og læs den igennem. Så bliver du meget klogere :D

Nå men takt med at du har nogle spørgsmål kan du bare sige til. Så er der nok nogle herinde som kan give et svar.

Mvh Jakob

Moderator

T_Møller skrev:
Hej. Først lige kort om mig selv, jeg hedder Torben Møller, 20 år, har lige bestået svendeprøven som automekaniker, så sent som i torsdag, så nu venter 3 ugers arbejde inden jeg er udlært. Men nok om det.
Har i det seneste lange stykke tid arbejdet med tanken at prøve kræfter med megasquirt på min 106 gti fra 99.. Kunne være fedt hvis man kunne hive bare en lille smule mere effekt ud af den.. Men målet er mindst lige så meget, hvis ikke mere, at få prøvet kræfter "justerbar" motorstyring, da jeg synes det er lidt vattet bare at få en eller anden til at chippe den. Det lærer jeg jo ikke noget af. Har læst meget på nettet og synes da også jeg er blevet noget klogere, men der er nu stadig nogle store huller synes jeg. F. Eks VR-sensor som trigger bliver tit nævnt, hvad menes der med det? altså Vr? på 106'eren er det en induktiv giver som krumtap-sensor, og efter hva jeg kan læse mig frem til duer det ikke rigtigt, med hensyn til støj på signalet osv.. MEn hvordan får jeg lige lavet det om til en hall-giver? Dernæst kommer mit store dilemma. Hvilke komponenter skal bruges? Version 1 og 2 osv.. Hva vil være bedst til mig, jeg tænker også lidt på hva der er nemmest at finde ud af når nu det er første gang jeg ska prøve sådan noget.. Og så er der jo selvfølgelig prisen.. Har læst et sted at man skulle kunne få printet til omrking 1500 hvis man selv havde en boks at montere det i. Og det har jeg nemlig. Men kan det passe? synes det lyder meget billigt.. Dernæst kan jeg læse mig frem til at jeg skal ha anskaffet mig en bredbånds-lamddasonde? Hvor finder jeg denne, og så vil jeg godt vide hvorfor den er så vigtig? Er det ikke noget med at den har et meget større måleområde end den traditionelle "gamle" type.? Læste et indlæg fra en fyr der gerne ville tune noget på en bmw, hvor der blev nævnt noget om at lodde en ny ms-cpu i den eksisterende boks. KAn det lade sig gøre, Eller vil det være for avanceret for en gut som mig? For synes det lyder skide smart, det må da være noget i den stil chiptunere gør.. Ellers vil jeg gerne vide om der ellers er noget jeg skal ha anskaffet, og om det er helt urealistisk at få købt det der skal til for omkring 5000 kr.. Ser ikke mig selv som næring, men pengene er trods alt små som lærling.. Til sidst findes der nogle brugsvejledninger på dansk? Er åben for alle gode råd!!! På forhånd tak, dejligt med et seriøst forum så man undgår alle de idioter der f. eks. sidder på bilgalleri og tror de ved alt...

Hej Torben.

Det behøver ikke være sværere end nødvendigt. Jeg tror vi bor tæt på hinanden, kig ud forbi en dag, så skal jeg give dig et lynkursus.

Det sværeste er at forholde sig konkret til de problemer der evt. kommer, og "se skoven for træer".

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers
HenrikGM skrev:
Hej Torben.

Det behøver ikke være sværere end nødvendigt. Jeg tror vi bor tæt på hinanden, kig ud forbi en dag, så skal jeg give dig et lynkursus.

Det sværeste er at forholde sig konkret til de problemer der evt. kommer, og "se skoven for træer".

Det er en mulighed som du ikke må lade gå forbi dig. Bedre vejledning finder du ikke efter min mening.

Mvh Jakob

Titel:

jeg takker for svarene. forresten så kommer jeg fra holstebro

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
WOW en seriøs udbryder fra BG :rock:
Og velkommen.

Ja, efter at have læst DIN tekst, vil jeg også mene du skal købe en MS af Henrik, så har du mere sjov med din bil, hvor den rent faktisk køre :gnaek:

Ja en WB sonde, mener jeg ikke man kan leve uden.
Jeg har selv købt en LM-1 og brugt denne model gennem de sidste 4-5år uden problemer.

Eventuelt kan du få fat i stikket fra en def ecu til din bil. så kan du lave et adaptor stik, så du kan skifte mellem ECUérne og eventuelt lave en rulning med den ene, og den anden for at se i hvilke områder du har vundet noget på.

Jeg kan dog ikke hjælpe dig med DIN bil, da jeg ikke roder med det mærke og ikke har erfaringer med hvilke sensore bilen er født med.
MEN er altid en rigtig go ide at få fat i værksteds manualen til din bil.

Med mindre du bliver guidet 100% igennem hvordan din MS skal monteres, så er den uundværlig når man skal rode med sit ledningsnet, sensor tolerancer, mm.

Mvh
Johan

Titel:

Er faktisk ikke udbryder fra bilgalleri, har bare læst nogle af de ting der bliver skrevet derinde, hvilket ikke altid er lige klogt.. Men endnu en gang vil jeg sige tak for jeres svar.. Jeg vil lige i den nærmeste fremtid overveje kraftigt om det ska prøves på min egen eller eventuelt en anden

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Johan er bare jaloux på andre der bryder med bilgalleri, han er nemlig svær afhængig selv :tooth:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
:grr: Va fanden.

Nu kommer du til at betale dobbelt husleje martin :grin:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time