Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 03:59

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Chipning???
Indlæg: 28 aug 2009, 17:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Hej. Jeg har brug for at kunne justere min motorstyring, da det vil blive for dyrt og betale andre for det. For jeg piller hele tiden :D
Så min første tanke var selvfølgelig Megasquirt. Men så kom jeg til at tænke på om det ikke kan lade sig gøre og selv justere på den originale motorstyring.
Enten ved at selv at brænde en chip eller via OBD stikket. Har prøvet og søge rundt om på nettet, og det lader til det hovedsagligt er på biler efter år 2000 man kan gøre det via OBD. Nogen der kender noget til emnet, og ved hvordan man gør på en VW Golf 4 1,8T fra 1998?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2009, 17:19 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg kender ikke til din model.
Men jeg ville til hver en tid vælge pogramerbar motorstyring. En ting er adgang til tabellerne for dyser og tænding. En anden ting er alt det andet kræs af justeringsmuligheder der ligger og venter i en pogramerbar motorstyring. Lækker software, oversigt, så vil man lliiige hæve tempertarur for hvornår kølerblæseren går igang, lidt mere tomgang ved koldstart, elektronisk ladetryksstyring efter omdrejninger osv osv


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 aug 2009, 17:24 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Det er sikkert meget lækkert med alle de ekstra features, men har egentlig ikke brug for dem. Skal bare kunne justere blanding og tænding. Har ikke lyst til at kaste mig ud i et omfattende projekt med MS hvis jeg kan chippe den originale.
Har bare brug for at vide hvordan firmaerne der chipper min bil gør så jeg kan skaffe grejet. Men når man ringer til dem vil de ikke ud med det. Har ringet og skrevet til en del af de kendte i DK og intet info kan man hive ud af dem.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2009, 10:46 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Jeg tror du vil opleve samme eksempel som ved EFI motorstyringerne. Dvs. det koster kassen at få adgang til softwaren eller anden forhindring der nu er lagt ind.
Det skal selvfølgelig undersøges, men det er jo også en mulighed at montere programerbar motorstyring, få mappet til standard opsætning og så du selv kun roder med de tabeller du ønsker (blanding og tænding).

Som du selv er inde på koster det kassen hver gang man liiige skal ændre noget ved chipning. Chip = varme fra tis i bukserne


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2009, 11:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Jeg har en kammerat der påstår han kan skaffe alt software for en billig penge, fra en eller anden skummel russisk server. Jeg skal bare finde ud hvad programmet hedder.
Hvis det viser sig helt umuligt så bliver det MS, men ville nu være en del nemmere hvis jeg kunne justere på den originale.
Men har fået svar fra et af firmaerne der chipper biler, og de siger at der skal laves en ny chip.
Såvidt jeg har forstået det, så skal man have sådan et kabel man maser i soklen og så den originale chip oveni. Så kan man justere ud fra de maps der ligger i chippen og lave en ny fil som skal brændes på en ny chip. Er det sådan det foregår? Og nogen der ved hvor det kabel kan købes?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2009, 22:43 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
Det svare jo lidt til MS, hvis du lodder MS chippen på en sokkel der passer der hvor din nuværende CPU sidder.
Så bruger du alt hardware fra din OEM ECU, men når du indstiller din bil, så vil det bare være med MS, i steden for gautamala, eller hvad den anden chip du har hørt om hedder.

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2009, 00:45 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
johan o r skrev:
Det svare jo lidt til MS, hvis du lodder MS chippen på en sokkel der passer der hvor din nuværende CPU sidder.
Så bruger du alt hardware fra din OEM ECU, men når du indstiller din bil, så vil det bare være med MS, i steden for gautamala, eller hvad den anden chip du har hørt om hedder.


Den må du lige skære ud for mig engang?

Jeg vil bare slippe for at lodde en uoriginal boks på, hvis jeg kan justere i den anden.
Så skal vel "bare" finde en der kan anbefale et program til den type ECU. Finde ud af hvad chiptypen hedder og en brænder der kan lave dem. Og finde ud af hvilket, og hvor man kan købe det kabel der skal bruges til computeren.
Men det er umuligt og hive noget info ud af dem der ved noget om det.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2009, 07:46 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Indlæg: 474
Geografisk sted: Vejle
tyson2 skrev:
Jeg har en kammerat der påstår han kan skaffe alt software for en billig penge, fra en eller anden skummel russisk server. Jeg skal bare finde ud hvad programmet hedder.
Hvis det viser sig helt umuligt så bliver det MS, men ville nu være en del nemmere hvis jeg kunne justere på den originale.
Men har fået svar fra et af firmaerne der chipper biler, og de siger at der skal laves en ny chip.
Såvidt jeg har forstået det, så skal man have sådan et kabel man maser i soklen og så den originale chip oveni. Så kan man justere ud fra de maps der ligger i chippen og lave en ny fil som skal brændes på en ny chip. Er det sådan det foregår? Og nogen der ved hvor det kabel kan købes?


Det var det her jeg kommenterede.

Jeg for at gøre det klart, så består en ECU oftest af en programmerbar kreds hvor der inde i denne kreds, ligger en cpu, ram, rom, I/O, timer, A/D mm.
Det er en lakrids med med mellem 16-256 ben på,
Sådan en fætter kan ikke forstå andet end 0-5V så derfor skal den bruge en masse andre komponenter, til at styre din motor.
Din programmerbare kreds, er altså hjernen/tovtrækkeren, og de andre komponenter er dens muskler, (ja jeg ser lige bort fra filtre, osc mm.)

Hvis du kan få noget der kan programmere den originale Kreds, så ville det være super. men måske den er låst, eller den funktion er fjernet før de loddedet den i ECUen.

Så derfor kan man:
Lodde en ny kreds i, af samme type men helt ren for kode og uden spærring, så skal den ene hives op og den nye monteres.
Og så skal man selvfølgelig, vide hvilke ben der går til hvad på ECUen, så man ved hvilke ben man skal adressere på kredsen, når den skal programmeres.
Det lyder som om du har fundet en der kan klare alt det møg for dig, men det er jo så ikke den originale ECU...
Det er en UGGabuga hjerne der bruger musklerne i din ECU.

Og så var det jeg mente, så kunne det være sjov at lave det samme trick med en MS, altså lodde ledningerne fra MS chippen ned i de rigtige huller, og vupti, så har du lavet MS om til chiptuning.

_________________
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 aug 2009, 16:14 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
johan o r skrev:
tyson2 skrev:
Jeg har en kammerat der påstår han kan skaffe alt software for en billig penge, fra en eller anden skummel russisk server. Jeg skal bare finde ud hvad programmet hedder.
Hvis det viser sig helt umuligt så bliver det MS, men ville nu være en del nemmere hvis jeg kunne justere på den originale.
Men har fået svar fra et af firmaerne der chipper biler, og de siger at der skal laves en ny chip.
Såvidt jeg har forstået det, så skal man have sådan et kabel man maser i soklen og så den originale chip oveni. Så kan man justere ud fra de maps der ligger i chippen og lave en ny fil som skal brændes på en ny chip. Er det sådan det foregår? Og nogen der ved hvor det kabel kan købes?


Det var det her jeg kommenterede.

Jeg for at gøre det klart, så består en ECU oftest af en programmerbar kreds hvor der inde i denne kreds, ligger en cpu, ram, rom, I/O, timer, A/D mm.
Det er en lakrids med med mellem 16-256 ben på,
Sådan en fætter kan ikke forstå andet end 0-5V så derfor skal den bruge en masse andre komponenter, til at styre din motor.
Din programmerbare kreds, er altså hjernen/tovtrækkeren, og de andre komponenter er dens muskler, (ja jeg ser lige bort fra filtre, osc mm.)

Hvis du kan få noget der kan programmere den originale Kreds, så ville det være super. men måske den er låst, eller den funktion er fjernet før de loddedet den i ECUen.

Så derfor kan man:
Lodde en ny kreds i, af samme type men helt ren for kode og uden spærring, så skal den ene hives op og den nye monteres.
Og så skal man selvfølgelig, vide hvilke ben der går til hvad på ECUen, så man ved hvilke ben man skal adressere på kredsen, når den skal programmeres.
Det lyder som om du har fundet en der kan klare alt det møg for dig, men det er jo så ikke den originale ECU...
Det er en UGGabuga hjerne der bruger musklerne i din ECU.

Og så var det jeg mente, så kunne det være sjov at lave det samme trick med en MS, altså lodde ledningerne fra MS chippen ned i de rigtige huller, og vupti, så har du lavet MS om til chiptuning.


Ahh ok. Nu forstår jeg. Jamen hvis jeg kan støve et kabel, program og en chip op, så er det klart og foretrække.
Jeg har læst lidt på et engelsk forum. Og det lader til at den type chip der sidder i min ECU er gået ud af produktion. Men de må være på lager et sted siden de danske chiptunere tilbyder og brænde chips til den. Men læste så om en der har haft succes med at bruge styreboksen fra en nyere VAG. Og det er en type hvor man kan "flashe" den gennem diagnosestikket. Altså chippe den direkte uden og brænde en chip. Har dog ikke helt kunne finde ud af om jeg kan bruge mit originale ledningsnet eller om det skal skiftes. For hvis det skal det, ryger fidusen og så kan jeg ligesågodt kaste mig over MS med det samme.
Så er lidt i tvivl om hvad der skal ske nu....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 sep 2009, 20:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Tror det ender med MS.
Det andet bliver simpelthen for dyrt, med det udstyr der skal købes. Har ellers mere eller mindre fundet det hele der skal bruges. Finanserne er bare ikke til det. Surt.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team