tyson2 skrev:
Jeg har en kammerat der påstår han kan skaffe alt software for en billig penge, fra en eller anden skummel russisk server. Jeg skal bare finde ud hvad programmet hedder.
Hvis det viser sig helt umuligt så bliver det MS, men ville nu være en del nemmere hvis jeg kunne justere på den originale.
Men har fået svar fra et af firmaerne der chipper biler, og de siger at der skal laves en ny chip.
Såvidt jeg har forstået det, så skal man have sådan et kabel man maser i soklen og så den originale chip oveni. Så kan man justere ud fra de maps der ligger i chippen og lave en ny fil som skal brændes på en ny chip. Er det sådan det foregår? Og nogen der ved hvor det kabel kan købes?
Det var det her jeg kommenterede.
Jeg for at gøre det klart, så består en ECU oftest af en programmerbar kreds hvor der inde i denne kreds, ligger en cpu, ram, rom, I/O, timer, A/D mm.
Det er en lakrids med med mellem 16-256 ben på,
Sådan en fætter kan ikke forstå andet end 0-5V så derfor skal den bruge en masse andre komponenter, til at styre din motor.
Din programmerbare kreds, er altså hjernen/tovtrækkeren, og de andre komponenter er dens muskler, (ja jeg ser lige bort fra filtre, osc mm.)
Hvis du kan få noget der kan programmere den originale Kreds, så ville det være super. men måske den er låst, eller den funktion er fjernet før de loddedet den i ECUen.
Så derfor kan man:
Lodde en ny kreds i, af samme type men helt ren for kode og uden spærring, så skal den ene hives op og den nye monteres.
Og så skal man selvfølgelig, vide hvilke ben der går til hvad på ECUen, så man ved hvilke ben man skal adressere på kredsen, når den skal programmeres.
Det lyder som om du har fundet en der kan klare alt det møg for dig, men det er jo så ikke den originale ECU...
Det er en UGGabuga hjerne der bruger musklerne i din ECU.
Og så var det jeg mente, så kunne det være sjov at lave det samme trick med en MS, altså lodde ledningerne fra MS chippen ned i de rigtige huller, og vupti, så har du lavet MS om til chiptuning.