Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 07 jul 2009, 08:51 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 31 jul 2006, 09:24
Indlæg: 27
Hej Alle

BMW 330D E46 fra '01

Har chippet vognen fra 184 hk til 218 hk men oplever desværre ofte at den bliver varm når den har kørt et minut eller to med sømmet i bund. Temperaturen stiger bare pludseligt. Specielt forleden da der var 25 grader var det slemt og det er ligesom også værre med aircon tændt (hvad jeg ikke lige helt kan se hvad skulle gøre af forskel?)
Har hørt at det netop er problemet ved chipning at de generelt ikke kan komme af med varmen men kan det virkeligt passe?
Eller kan det skyldes en meget lille lækage jeg har på kølesystemet. Kan se rester efter kølevæske og må efterfylde en smule ca hver 4 mdr. (Har tjekket frostsikringen for at undgå tæring og den var stadig 40-50 grader minus så ingen risiko der... håber jeg da virkeligt!!!)
Med den lækage kan det selvfølgelig tænkes at trykket ikke er så højt som det burde være men med efterfyldning kun hver 4 mdr skulle det i min verden ikke gøre det store.
Anyone? Nogle der har et bud? Lidt et problem når man ofte er på autobahn! ;-)

Morten


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2009, 10:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Da en vis procentdel at den energi der udvikles inde i motoren altid ender som spildvarme, betyder flere hk der udnyttes automatisk mere varme. Til syneladende har du ramt grænsen for hvad original køleren kan klare. At der sidder en air-con køler ved siden af hjælper i hvertfald ikke på luftflowet gennem køleren og hvis air-con'en tændes generere dens køler jo endda varme, så det er vel logisk nok at problemet forværres med tændt air-con.

Tror måske jeg ville lure om samme bilmodel evt findes med en kraftigere køler der kan bruges. Noget kunne tyde på den originale ikke er voldsomt overdimensioneret. Det er i hvertfald mit bedste gæt. :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2009, 10:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
Fuglfisk skrev:
(Har tjekket frostsikringen for at undgå tæring og den var stadig 40-50 grader minus så ingen risiko der... håber jeg da virkeligt!!!)

I øvrigt så skal man ikke have mere en absolut nødvendigt kølervæske blandet i hvis man går efter max køleevne. I hvert fald så hvit jeg er orienteret. Noget med at kølervæsken forringer optagelsen/afgivelsen af varme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2009, 10:23 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
Jeg ville da undersøge om det er et generelt problem med den model, du er trods alt ikke den eneste der kører med sådan en i chippet tilstand.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2009, 12:15 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 31 jul 2006, 09:24
Indlæg: 27
Takker! :-)
Ja, glycol har vist en mindre varmefylde end vand (har været frostsikret sådan siden jeg fik den og har ikke lige fået skiftet væsken) og er også godt klar over at der med mere effekt selvfølgelig også skal køles mere men tror bare ikke på at BMW har designet køleren så tæt på grænsen. Hvad så med bjergkørsel i 40 grader tænker jeg? Det er trods alt kun ca. 18% mere effekt den har fået.
Automatgearsolien er naturlig kølet ikke? For har tænkt på om det måske er den der også spæder til såfremt den kørte over kølesystemet.
Andre bud?

Morten


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2009, 15:11 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
min e39 530d 193hk kører med en diesel tunings boks som skulle give ca 245hk , den rykker i hvertfald godt :D .
den kører ikke varm , heller ikke til kroaitien med en 1700kg campingvogn.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2009, 15:51 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Dette kan jo netop nemt blive et trade-off ved chipning.
Typisk hæves ladetrykket nær grænsen for der går prop i systemet. Det giver ekstremt varm luft og meget lidt effekt i forhold til ladetryk. For at sikre sig mod reklamationer (detonation) retarderes tænding voldsomt. Begge dele (hævet ladetryk og voldsomt retarderet tænding kan hæve varmen betydeligt). Det afhænger af hvordan den er chippet.
Det er ikke usædvanligt at turbobiler sveder grundigt i bjergene. En peugeot 406 HDI med fuld familie og oppakning klare ikke kasselbakker med klampen i bund uden den går i det røde felt. Vel at mærke standard.

Sætter du samtidig kold luft på varmeapperatet afgiver du ingen ting af varmen fra motoren. Det bedste middel mod ophedet motor når du holder i kø eller jo at tænde fuld blæs på VARMEN i kabinen. Dermed afgiver du varmen fra kølervæsken til kabinen. At tænde Aircon sammen med kold blæser koster varmere motor. Uden tvivl.

Et utæt kølersystem hjælper heller ikke på det. Men hvis det er hver 4 md der skal sjatfyldes så har det ingen betydning her.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2009, 15:53 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Har du oliekøler?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2009, 05:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
alle ... er godt klar over det er en dieselmotor manden har ikke?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 08 jul 2009, 05:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg ville starte med at få lavet lækken først.

Har den haft en frontskade eller er den stylet ?
Sidder alle plastik dæksler i fronten korrekt, eller mangler der nogen?
De er meget viktige for styring af luft igennem køleren.

Køleren er vel ikke delvist blokeret, snavs eller en halv søndags berlinger.
Gør intet godt for luftflovet!

Det kan også være en defekt thermostat, dvs den åbner ikke nok.

Og det er helt naturligt at den køler dårligere med tændt AC
Kondensoren bliver meget varm når anlægget kører, specielt hvis der ikke er den riktige mængde kølemiddel på.
Prøv at mærke bag på et køleskab.

Køleren kan også være delvist fyldt med slam indvendigt, hvilket heller ikke gør noget for kølingen.

Frost sikringen af kølevæsken er meget lav.
-20 grader lyder mere fornuftigt til det danske klima.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team