Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 06:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 30 jun 2009, 15:48 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 jun 2008, 18:15
Indlæg: 50
jeg har en volvo 740 med en B230FT.

der er brugt en ældre MS1 boks fra Henrik GM.
bosch 139 tændingsmodul med fixed duty på 50%

der bliver trigget via den originale hallsensor der er monteret i strømfordeleren.
det skal siges at vi har haft brugt en honeywell GT1 sensor men samme problem opstår.

bilen starter som en drøm, men med alt over en let fod begynder den at hugge og spike på RPM(omdrejningstælleren hopper og danser)

jeg har forsøgt med forskellige modstande på signal og 12v ledningen til hall sensoren med lidt modstand spiker rpm signal helt vildt, ved 330 ohm på plus fra hallsensor og 1kohm pullup til signal, svinger rpmsignalet mere lidt som en sinuskurve.

ved ikke lige hvad der går galt, men jeg kan ikke vedhæfte dokumenter.

men ellers hvis der er nogen der har en anelse om hvad der kan være galt er min mail Bruus_82@hotmail.com så kan i bare tilføje mig på MSN hvis i gerne vil se et log eller 2.

der er en ramme af de grønne til den der kan bringe lys over dette mysterie :lol:

_________________
hvorfor Volvo ?? fordi det stinker at være som alle andre!!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 jun 2009, 19:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hvis boksen er købt til at bruge signal fra spolen, så er der for meget filter på.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2009, 07:42 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 jun 2008, 18:15
Indlæg: 50
boksen er lavet til hall (GT1)

hvis jeg bare sætter sensoren direkte til boksen og selvfølgelig med 12v på trigger+ så spiker min rpm til op omkring 15000. og det gør det lige fra 2000 omdr af.

uden belastning kan den sagtens tage omdrejninger uden at spike eller lave udsættere, der kan dog være en lille snert at spike/udsættere helt i toppen af omdrejningsområdet.

boksen er en lidt ældre sag fra dengang hvor du kun lavede dem med et triggerkredsløb men dog uden bootjumper.

er det kun mig der ikke kan uploade filer ? pænt irreterende når man søger hjælp. det ville jo gøre det en del nemmere.

_________________
hvorfor Volvo ?? fordi det stinker at være som alle andre!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2009, 08:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nu ved jeg ikke konkret hvilken boks du har, men lad være med at sætte diverse ekstra belastning på din hallsesensor når boksen er lavet til det.

Du får stort set kun det ud af det at du overbelaster sensoren.

Er din stel iorden?

Signalet med Hall sensoren skal absolut ikke svinge som en sinuskurve, men den laver dog en sinuslign. hvis din sensors indbyggede hall-element er brændt af.

Hall skal altid være en skarp firkantpuls, uanset belastning(så lkænge du er inden for sensorens arbejdsområde)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2009, 08:15 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 jun 2008, 18:15
Indlæg: 50
jeg smider et scop på her i eftermiddag, så jeg kan se hvordan pulsen ser ud på sensoren.

boks og sensor er stellet samme sted og boksen har fået en ekstra stel bare for en sikkerheds skyld, så den burde ikke fejle noget.

det jeg mente med sinus kurve på rpm siden er at den stiger og falder ca 1000 rpm fra spike top til dal på 400 ms.

hvis jeg fjerner de modstande jeg har sat på er det at jeg får de mere klasiske spikes hvor den stiger 4000-5000 rpm på 200 ms. og så falder ned igen hvor den skal være, ikke noget med at falde i rpm som ovenstående. dette senario er dog stort set umuligt at køre med.

_________________
hvorfor Volvo ?? fordi det stinker at være som alle andre!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2009, 18:33 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 06 aug 2007, 19:03
Indlæg: 49
hvis du skal ligge din msq eller log op på siden, skal du bare lave den om til en anden fil så som Winzip eller winrar.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2009, 21:17 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 jun 2008, 18:15
Indlæg: 50
har prøvet at convertere både til Zip og Rar men uden held :-(

_________________
hvorfor Volvo ?? fordi det stinker at være som alle andre!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2009, 10:08 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 21:51
Indlæg: 66
Det er en mulighed at din GT1 er brændt af som Henrik skriver, men det tror jeg nu ikke på eftersom du har samme problem når du trigger med den originale hall i fordeleren.
Jeg tror derimod det er det mest klassiske problem overhoved, nemlig støj. Hvordan er dine kabler til GT1 sensoren skærmet? Ligger kablet til GT1 sensoren parallelt med andre kabler, som trækker meget strøm og har stejle spændingstransienter? Det kunne være kabler til dyser eller tændkabler.
Sørg for god skærmning af signalkablerne til GT1 sensoren og sørg for at route signalkablerne væk fra ledninger til dyser og tændkabler og før dem aldrig parallelt ...og så tjek dine stelforbindelser en ekstra gang.


/Jacob


Top
 Profil  
 
Indlæg: 04 jul 2009, 14:12 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 51
Geografisk sted: KBH
Volvo Madsen skrev:
jeg har en volvo 740 med en B230FT.

der er brugt en ældre MS1 boks fra Henrik GM.
bosch 139 tændingsmodul med fixed duty på 50%

der bliver trigget via den originale hallsensor der er monteret i strømfordeleren.
det skal siges at vi har haft brugt en honeywell GT1 sensor men samme problem opstår.

bilen starter som en drøm, men med alt over en let fod begynder den at hugge og spike på RPM(omdrejningstælleren hopper og danser)

jeg har forsøgt med forskellige modstande på signal og 12v ledningen til hall sensoren med lidt modstand spiker rpm signal helt vildt, ved 330 ohm på plus fra hallsensor og 1kohm pullup til signal, svinger rpmsignalet mere lidt som en sinuskurve.

ved ikke lige hvad der går galt, men jeg kan ikke vedhæfte dokumenter.

men ellers hvis der er nogen der har en anelse om hvad der kan være galt er min mail Bruus_82@hotmail.com så kan i bare tilføje mig på MSN hvis i gerne vil se et log eller 2.

der er en ramme af de grønne til den der kan bringe lys over dette mysterie :lol:


tjek dine tændrørs afstand, det kan være trykket blæser gisten ud,
prøv og sæt afstanden til 0,6 eller 0,5

hilsen søgaard

_________________
www.rallycar.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 jul 2009, 07:33 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 14 jun 2008, 18:15
Indlæg: 50
nå... jeg fik endelig tid til at fejlsøge lidt på udyret.

jeg har haft et scop på og jeg får en fin firkantpuls, som en hall nu skal give, dog er der en anelse støj så det kan være det der driller mig længere oppe i omdrejningsområdet.

jeg har også fået flyttet sensor kablet væk fra eventuelt støjende kilder, lige nu har jeg faktisk kun en enkelt spike ved omkring 3000-3500 omdr derover trækker den helt fint.

kablet jeg bruger til sensoren er et skærmet audiokabel som jeg har trukket i en stålkappe.
kunne være man skulle dobbelttjekke sine stelforbindelser.

men skyd endelig fra hoften, da jeg er ved at være lidt tom for ideer.

_________________
hvorfor Volvo ?? fordi det stinker at være som alle andre!!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team