Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Nyt Medlem

Alle har jo et sted at starte og da jeg altid har drømt om at køre med trykladning på min dejlige e30 har jeg smidt mig ud i et projekt. :gnaek:

Jeg har et stk m20b25 motor med smedet stempler tykkere toppakning og skapare knast som jeg har købt til mit turbo projekt. Motoren er godt nok hel med ledningsnet og motorstyring .

Ved siden af har jeg fundet turbo kit med følgende :

Turbo kit;

* komplet med turbo, manifold, forrør, mellempotte, Bov, intercooler, ekstra trykrør + samlemuffer og spændebånd, ladetryks regulator, boost ur, benzin regulator, slanger.

Så kommer spørgsmålene;

Mangler jeg nogle ting til min opskrift?
Er der ting jeg skal passe på med?
Skal Jeg have fat i en anden styrebox ?
Og gerne en række følge til samling af tingene og en masse gode råd hvis i har det.

Der kommer nok flere spørgsmål under vejs.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
et godt sted at starte er hvis AT DU SELV sætter dig ned og finder ud af hvordan sådan et turbokonvertering er skruet sammen, hvad der gør hvad og hvorfor... A.graham Bell - Forced induction tuning = i den bog står mere eller mindre alt hvad der er relavant i forhold til at bygge en trykladet motor.

Læs den og så følger vi op på evt. spørgsmål bagefter. ;)

hvad angår motorstyring er der 2 muligheder.

1. få chippet den originale motorstyring. hurtigt og billigt.

2. Fuld programerbar motorstyring (MS. Omex. Vems osv..) med disse styringer kan du selv programere som du vil og evt justering kan du herefter selv klare med hjælp fra en kammerat. (Billigere i længden og i mine øjne den eneste ordenlige løsning)

mvh rasmus.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Brædstrup
Du har vist fået det meste med på din liste der. Eneste jeg lige kan se du mangler er større dyser og en motorstyring.

På sådan en m20 kan det ikke imo. ikke betale sig at rode med at få chippet den orginale, det er jo ikke lige frem det nyeste system og sådan en sur gammel luftmængde måler egner sig altså ikke super til at kører med overtryk.

Hvis man vælger MS er det eneste man skal have ekstra en luft tempratur sensor, de andre org. sensore der sidder på motoren kan fint bruges sammen med MS uden at lave noget om. Og det orginale bmw ledningsnet kan fint bruges igen.

Det eneste du skal være opmærksom på er at du skal have en MS boks der kan trække tændspolen direkte, ellers skal der lige et ekstra tændingsmodul i mellem.

Titel:
Nyt Medlem

grydesvamp skrev:
et godt sted at starte er hvis AT DU SELV sætter dig ned og finder ud af hvordan sådan et turbokonvertering er skruet sammen, hvad der gør hvad og hvorfor... A.graham Bell - Forced induction tuning = i den bog står mere eller mindre alt hvad der er relavant i forhold til at bygge en trykladet motor.

Læs den og så følger vi op på evt. spørgsmål bagefter. ;)

hvad angår motorstyring er der 2 muligheder.

1. få chippet den originale motorstyring. hurtigt og billigt.

2. Fuld programerbar motorstyring (MS. Omex. Vems osv..) med disse styringer kan du selv programere som du vil og evt justering kan du herefter selv klare med hjælp fra en kammerat. (Billigere i længden og i mine øjne den eneste ordenlige løsning)

mvh rasmus.

Jeg har sidder i længere tid og studeret over hvordan det hele skal sidde sammen, så fra det boglige følger jeg at der er lagt rigelig med tid til det. Man kan dog nok ikke altid få det gjort ordentlig uden at det er prøvet før så derfor er det tiden til at kaste mig ud i det..

mht. motorstyring, beholder jeg nok i starten den gamle orginale, men hvordan ville den reagere i starten uden at der er chippet eller noget som helst?

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 4600 Barbados
først og fremmest vil den smadre din toppakning hvis du kører over 0,2 bar eller deromkring, hvis den ikke chippes.

Titel:
Nyt Medlem

JDJ skrev:
Du har vist fået det meste med på din liste der. Eneste jeg lige kan se du mangler er større dyser og en motorstyring.

På sådan en m20 kan det ikke imo. ikke betale sig at rode med at få chippet den orginale, det er jo ikke lige frem det nyeste system og sådan en sur gammel luftmængde måler egner sig altså ikke super til at kører med overtryk.

Hvis man vælger MS er det eneste man skal have ekstra en luft tempratur sensor, de andre org. sensore der sidder på motoren kan fint bruges sammen med MS uden at lave noget om. Og det orginale bmw ledningsnet kan fint bruges igen.

Det eneste du skal være opmærksom på er at du skal have en MS boks der kan trække tændspolen direkte, ellers skal der lige et ekstra tændingsmodul i mellem.

Dyserne skal også skiftes engang, men starter nok med std. dyserne, MS er nok noget jeg ville sætte i fingerene på et tidspunkt, men tror jeg starter med at chippe hvis det er muligt.

Og lige et spørgsmål mere.

Jeg har fundet en tegning :
http://peecee.dk/upload/view/131920

Men hvilken slange til det frie? og på min actuator er der to studser? Hvad er den anden til?

Titel:
Nyt Medlem

tyson2 skrev:
først og fremmest vil den smadre din toppakning hvis du kører over 0,2 bar eller deromkring, hvis den ikke chippes.

Okay, og hvad skyldes at den smadre toppakningen hvis den ikke chippes under 0.2 bar?

Titel:

at motoren ikke får benzin nok.

men det lyder ikke til du har sat dig ordentligt ind i tingene hvis du vil montere turbo og så vente med dyser/motorstyring.

i bedste fald kan du ødelægge din toppakning.

i værste fald ødelægger du din motor.

og det er der vist en del der har gjort ved lige at kaste turbo på en motor og så bare ud og give den gas.

det vigtigste ved en turbomontering er at den bliver kørt korrekt ind, og dette kræver den korrekte størrelser dyser.

ellers skal du ihvertfald kører med meget lavt tryk.

men det vil nok være en ide at få et ordentlig overblik over hvad der kræves og hvordan det monteres inden du bare kaster det på din motor.

held og lykke med projektet.

- Kim Lehmann Poulsen

Titel:
Nyt Medlem

Decolour skrev:

men det lyder ikke til du har sat dig ordentligt ind i tingene hvis du vil montere turbo og så vente med dyser/motorstyring.

og det er der vist en del der har gjort ved lige at kaste turbo på en motor og så bare ud og give den gas.

det vigtigste ved en turbomontering er at den bliver kørt korrekt ind, og dette kræver den korrekte størrelser dyser.

men det vil nok være en ide at få et ordentlig overblik over hvad der kræves og hvordan det monteres inden du bare kaster det på din motor.

- Kim Lehmann Poulsen

Det er første gang så jeg har ikke tænkt mig noget vild, og skulle jeg gå hen og smadre min motor så sur røv!. Altså min ide er at få en fornemmelse af det hele og jeg har på ingen tidspunkt tænkt mig at køre med højt tryk. En anden ting er at jeg har en helt anden blok som jeg har tænkt mig at samle op fra bunden selv med de rigtige dele også køre med større tryk efter som jeg for mere erfaring

Titel:
Nyt Medlem

Decolour skrev:

- Kim Lehmann Poulsen

Det er første gang så jeg har ikke tænkt mig noget vild, og skulle jeg gå hen og smadre min motor så sur røv!. Altså min ide er at få en fornemmelse af det hele og jeg har på ingen tidspunkt tænkt mig at køre med højt tryk. En anden ting er at jeg har en helt anden blok som jeg har tænkt mig at samle op fra bunden selv med de rigtige dele også køre med større tryk efter som jeg for mere erfaring

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time