Jeg render og laver lidt fejlfinding for tiden på daisutskoen, og i den forbindelse ville jeg skifte lambdasonden til en frisk ( den har aldrig set en ny sonde i de 200.000km/15 år den har været i live ).
Samtidig kører jeg relativt korte ture for tiden, så bilen kører praktisk talt 8-9 på literen ( selvfølgelig fordi sonden ikke er ordentlig varm og derfor kører den på koldprogram/nødprogram ).
Og så faldt jeg over en tråd på nettet med en MX5 - hvor de anbefaler at man udskifter fra en 1-lednings til en 4-lednings - pga opgradering til bananmanifold hvor sonden sidder længere væk og dermed ikke bliver så varm.
Så skulle der være noget i vejen for at købe en universal sonde med 3/4 ledninger og slutte til?
Så vidt jeg ved er dem med 3 ledninger: En til signal, en til stel ( så den ikke tager stel gennem motorblokken ) og en til 12v opvarmning ( så sonden er oppe i varme i løbet af 30-60 sekunder ).
Dem med 4 ledninger er vist til dobbelt strøm tilførsel ( altså dobbelt varmekreds )
http://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm
Nogle tanker på dette?
Så vidt jeg ved kører min bil ikke med en speciel type sonde - den regulerer mellem 0.1 og 1v ifølge motor-manualen.