Olie ud af kompressorhuset på Garrett GT2860RS

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
LarsV
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19 apr 2005, 21:35
Kontakt:

Olie ud af kompressorhuset på Garrett GT2860RS

#1 Indlæg af LarsV »

Hejsa.

Jeg er endelig blevet færdig med at smide turbo på min gamle corolla. Mit spørgsmål går på følgende:

Jeg har monteret en splinter ny kugleleje turbo. Og da jeg fik startet motoren op med turbo'en på, kan jeg se at der kommer en smule olie ud af indsugningen på kompressor huset. Jeg har taget et billede, efter ca. 5 min kørsel i tomgang uden luftfilter.
Jeg fulgte anvisningerne på den medfølgende seddel, og jeg har tørnet motoren, til der var fuldt olietryk inden opstart. Der er godt fald på afløbsslangen, og diameteren er på 20mm. Jeg har ingen flow restrictor på, da jeg vil mene den er monteret i turbo'en fra ny.

Jeg har ikke den store erfaring med turbo'er, og ved derfor ikke om det er normalt at der siver en smule ud eller om det evt. er olie fra dengang den blev samlet? Jeg synes bare det er mærkeligt at den skulle smide olie efter 0km? Jeg kan ikke rigtigt vurdere om der er blå røg, da bilen står i en halvmørk garage.

Jeg vil tilføje til hele historien, at turboen har været sendt retur, da jeg fik den, da der var grater i kompressorhuset, og det så ud som om at kompressorhjulet havde været ude og have ved, eller dvs. blevet banket ud I.

Jeg håber meget i kan hjælpe så jeg kan komme videre med.

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Lars
Vedhæftede filer
Skade på kompressorhus 2
Skade på kompressorhus 2
IMG_1996.JPG (75.11 KiB) Vist 3865 gange
Skade på kompressorhus
Skade på kompressorhus
IMG_1998.JPG (43.96 KiB) Vist 3873 gange
Olie i kompressorhus 2
Olie i kompressorhus 2
IMG_3606.JPG (64.71 KiB) Vist 3880 gange
Olie i kompressorhus
Olie i kompressorhus
IMG_3605.JPG (77.93 KiB) Vist 3887 gange
LarsV
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19 apr 2005, 21:35
Kontakt:

#2 Indlæg af LarsV »

De billeder er for små, så jeg har lige smidt dem op i et galleri.

Her:

http://img144.imageshack.us/gal.php?g=img3606.jpg

Lars
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#3 Indlæg af K-FINN »

Er det en orginal garrett turbo du har sendt tilbage pågrund af grater i indsugning ?..
Ligner nogle ret kraftige mærker i indsug, jeg ville forlange en ombytter.

Hvor meget olietryk kører du med på motor.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
LarsV
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19 apr 2005, 21:35
Kontakt:

#4 Indlæg af LarsV »

Hejsa.

Ja den så således ud da jeg jeg åbnede pakken med turboen. Når jeg kørte rundt med akslen med fingerene kunne jeg mærke graterne.
Men jeg sendte jo den gamle tilbage og fik så denne (som laver olie tricket). Men jeg ved ikke om det er en ombytter, eller om de bare har skiftet kompressor huset? Jeg kiggede selvfølgelig ikke på serienummeret inden jeg sendte den retur...

Jeg kan ikke aflæse olietrykket, da det er den org. sensor og viser på instrumentbordet, men af hvad jeg kan finde af info på nettet om min 4agze, så er det følgende:

At idle speed:
More than .3 kg/cm-squared (4.3 psi, 29 kPa)
More than .6 kg/cm-squared (8.5 psi, 59 kPa)

At 3000 rpm:
2.5 - 5 kg/cm-squared (36 - 71 psi, 245 - 490 kPa).

Men motoren har ikke set mere end 2500 omdrejninger med turboen, så jeg tvivler stærkt på at det er trykket.
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#5 Indlæg af K-FINN »

Først ville jeg nok spørge sælger om det er den gamle der er lavet.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
Dalen
Medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 15 feb 2007, 23:02
Geografisk sted: Norge

#6 Indlæg af Dalen »

Min garrett kulelagerturbo spyttet også litt olje på samme måte som din helt fra jeg monterte den ny. Det var også en GT2860RS. Men det er så lite olje at det blir ikke forbruk av det (min brukte i vertfall så lite at det ikke kunne måles).

Jeg monterte etter en liten stund restriktor i oljeinnløpet, da ble det slutt på oljen ut til luftfilteret og inn i trykkrøret..
Så jeg tror umiddelbart ikke det er noe galt med din turbo.
Peugeot 405 SRI 2.0 turbo
LarsV
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19 apr 2005, 21:35
Kontakt:

#7 Indlæg af LarsV »

Hejsa.

Tak for svarene. Jeg tror du har ret Dalen. Jeg testede i dag, og der kommer kun meget lidt, og der er ikke kommet noget i trykrørene. Jeg tror sådan en restriktor er vejen frem.

Men hvor har du købt din? Jeg har prøvet at søge på google, men der er kun nogle fra USA, og fragten er jo helt latterlig for sådan en lille stump.

Med venlig hilsen
Lars
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#8 Indlæg af m power »

scanturbo eller turbodk burde have dem på lager
Dalen
Medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 15 feb 2007, 23:02
Geografisk sted: Norge

#9 Indlæg af Dalen »

LarsV skrev:Hejsa.

Tak for svarene. Jeg tror du har ret Dalen. Jeg testede i dag, og der kommer kun meget lidt, og der er ikke kommet noget i trykrørene. Jeg tror sådan en restriktor er vejen frem.

Men hvor har du købt din? Jeg har prøvet at søge på google, men der er kun nogle fra USA, og fragten er jo helt latterlig for sådan en lille stump.

Med venlig hilsen
Lars


Jeg bor i Norge, så er sikkert dumt av deg å bestille fra samme sted som meg. Men de fleste firma som selger garrett turbo osv. skaffer også dette. Så "M Power" har sikkert rett, de lokale turbo-shop's hjemme hos deg selger sikkert dette!

(kostet faktisk 500,- i norge i vertfall, en dyr liten del!)
Peugeot 405 SRI 2.0 turbo
LarsV
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19 apr 2005, 21:35
Kontakt:

#10 Indlæg af LarsV »

Jeg prøvede de lokale Garrett pushere. Men det henviste som sædvanligt til Slangespecialisten :)

Så jeg fangede ham på telefon i går, og nu sidder jeg med slange og reduktion i hånden - til den nette sum af 290 kr. Det er sku service til tiden.

Tak for svarene.

Med venlig hilsen
Lars
Besvar