Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 okt 2024, 23:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 16 jun 2002, 11:58 
Hej Alle.
Jeg er på jagt efter lidt søgen omkring turbo viden.
Da jeg er den om man vil lykkelige ejer af en Mazda 323 1.3 16V fra 92 som der har gået små 100.000km og har lige fået lavet det store eftersyn.

Bilen står som stanard og yder omkring de 70HK (+/- et par pony'er
) der gemmer sig et eller andet sted..
Bilen er udstyret med monopoint indsprøjtning og kat.

Jeg har altid haft i tankerne at jeg gerne ville have en bil med turbo eller kompressor for den sags skyld. Almindelig tuning med knaster og ventiler, bananmani fold har også tiltalt mig meget, men jeg har simpelt hen ikke kunne finde stumper til dette nogen steder, med lige på nær HKS stumper, men nogen millionær er jeg ikke.

Men da jeg har fået fingerne i lidt forskellige turboer så den kommer nok til at blive turbo ladet, med mindre at der andre gode ider ?

Jeg har den almindelige turbo fra en golf TD'er samt en intercooler fra denne (1,6L version) og en fra en Pug' 1,9L lavtryksturbo, begge er nye (kørt under 10.000km) vastegate har jeg så også fra begge typer.

Mit mål er ikke 200HK eller 500NM eller 1,2Bar i ladetryk, men blot en bil som har omkring de 100-120HK og noget mere moment..( så et beskedet tryk på 0,4-0,5 ville vel være normalt )
Er der nogen der har effaringer med sådan "småt" noget :-D.

Det skal lige næves at ingen af de overstående tuboer er til salg.

Alle positive forklaringer modtages gerne, og hvis det her er for langt ude så hold dig ikke tilbage..

Jeg ser frem til at modtage svar, min email kan også benyttes: grede@vip.cybercity.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 16 jun 2002, 12:49 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 30
Yder din kun 70 hypper???

Min Mazda 323, 1.3 fra '95 ydede 90 på rullefelt?

Alt på den er standart... Men der er vist singlepoint indsp.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2002, 20:01 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Du smide bare en turbo på, monterer en MAP fueler før gasspjældet og måske også en større benzinpumpe. Husk også en intercooler, bare en lille UNO intercooler f.eks.

Sæt en lambda sonde i udstødningen til at checke benzin blandingen og du er rullende. Du skal nog også monterer en større ustødning, japanere plejer at kører med meget små udstødninger - 1" :-D

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2002, 21:22 
Offline
Nyt Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 30
He he... Min køre også med størrelse sugerør lige nu, men det bliver ændret lige så snart jeg har råd... så skal jeg se om jeg kan mase en dobbelt Remus 2,5" DTM op under den... :-)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2002, 11:40 
Mange tak for de hurtige svar, jeg vil gå igang i tænkeboxen. MAP fueler og andre små ting der er nødvendige hvor finder man dem henne af, jeg har godt nok lidt af hvert i en gemmer et sted, men kvaliteten af disse er tvivlende..

Men til at starte på så starter jeg med en anden udstødning ( dog kun fra kat'en af bag til ) da det andet skal laves om, når og hvis beslutningen omkring en turbo bygning bliver en realitet. Jeg har været ved at se lidt på den udstødning som der sidder på og det minder meget omkring en sugerør. :o) min plan ligger så i en lidt anden version end den man ser på gaden normalt.
Det bliver ikke i DTM stil da dette kommer til at se for meget "brian-agtig" ud (beklager brian hvis du læser dette, men du ved hvad jeg mener)
Planen ligger i en "normal" effektpotte som vi alle kender den fra VW, et stor bredt hul der peger op i luften.. Men da jeg aldrig har været fan af folk der står og tisser eller fylder en udstødning op med øl eller andet godt fra flasken, så skal udmundningen pege ned-af, lige som man kan se på nogle type Volvo'er (TDI modeler)
sådan at kun kan se den chrome dele af udstødningen...og så skal den sættes tilpas langt tilbage sådan at man kan montere et skørtesæt med tiden, og man ikke kan se udstødningen (hvad de andre ikke kan se, det har de ikke ondt af)


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team