Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:36

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Admin
Admin

Hejsa,
jeg er "næsten ny bruger" og vil godt lige have lidt input til mit projekt. Jeg har valgt en relativ stor turbineside på min turbo for at få mindst mulig modtryk og dermed få et bredere arbejdsregister og adgang til de sjove knaster. Dog må den gerne begynde at lade tidligst muligt og jeg har her hørt om todelt indløb skulle have nogle fordele.

Hvorfor er det at det givere hurtigere spool-up (ladetryk), hvis man benytter sig af de to indløb fremfor bare af et enkelt og hvordan bygger jeg det sammen mht. cyl. og wastegate styring?

Senest rettet af JPP 12 dec 2009, 15:17, rettet i alt 4 gange.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Hej Jakob

Godt spørgsmål :)

Todelt indløb på turbinesiden har flere fordele og et par ulember.

Fordelene:
1) Hurtigere ladetryk, typisk 1000-1500 rpm på 2.0 - 2.5L motorer (afhængig af opbygning)
2) Lavere modtryk pga lave returpulser til nabocylinderne
3) Jævnere ladetrykskurve
4) Du lader fysikken arbejde for dig

Ulember:
1) Kræver meget mere arbejde at opbygge

Ved todelt indløb er turbinen opdelt i to kamre hele vejen rundt turbinehjulet. Det giver hurtigere ladetryk, fordi hver udstødningstakt nu ikke skal fylde et helt turbinehus, men det halve. Dvs. i princippet kan det sammenlignes med at der anvendes det halve A/R forhold til hver cylinderpar (dog ikke helt korrekt teoritisk), men af mening/funktion sammenligneligt.

Den næste fordel er vedr. modtryk. Her skal tages hensyn til hvilke cylindrepar der køres sammen. På en 4 cylindret motor er det cyl 1+4 og cyl 2+3 som skal i hver deres side. Baggrunden herfor, er at disse par er dem som har længst mellem den enes udstødningstakt og den andens indsugningstakt. Når udstødningstakten skyder skaber det en returpuls. Den returpuls (varm udstødningsgas) kan gå i de andre cylindres indsugningstakt under overlabbet. Herved kan skabes et modtryk og varme gasser retur som stopper vores fyldningsgrad mv. Her tales om "balanceforholdet". Det gælder om at altid at have et modtryk som er lavere end ladetrykket hvis der skal høstes sjove ydelser og en holdbar motor. Derfor er modtrykket også meget vigtigt når der kigges på knastens overlab. Når balanceforholdet tipper til modtrykkets fordel, opstår alle de problemer vi kæmper imod ved trykladning. Derfor, ved at adskille cylindrene således at returpulsen fra en udstødningstakt har sværere/længere tid til at påvirke en indsugningstakt, kan balanceforholdet opretholdes langt længere. Herved det lavere modtryk.

Sidste fordel er at "ketchup-effekten" minimeres ved den store turbo, når ladetrykket fordeles frem for at komme senere på en gang.

Ulemberne er IMO langt mindre end fordelene.

Den væsentligste ulempe er tiden det tager at opbygge systemet. For at de to kamre er adskilt skal wastegaten også fungere adskilt. Dvs. der skal være en udgang fra hvert kammer. Og de skal holdes adskilt, hvis man går efter ovennævnte effekter. Her vælger langt de fleste at køre en enkelt STOR WG, hvor rørerne går adskilt og samles med skillevæg helt op til under ventilen på WG. Dvs. de to wg udtag er adskilt 99% under ventilen ved lukket tilstand. Der kan også vælges to separate WG for at være 100% sikker, men det er dyrere løsning og kræver mere justering.

Her er billede af todelt WG-rør til en stor WG

Billede

Billede

Billede

Alt i alt fint med todelt indløb på stor turbineside, når vi snakker legetøj/projektbiler på små motorstørrelser.

Mvh Jakob

Senest rettet af JPP 18 jan 2012, 21:40, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Nyt Medlem

Nu har jeg hørt lidt rundt omkring blandt forskellige folk og deres meninger.
Der er en der påstår at ved at blænde den ene tilgang af "halvere" man motor størrelsekravet?, eks. 3L "krav" blir til 1.5L ? har det noget på sig?

Et andet spørgsmål ang. turbo: Hvordan regner man ud hvilke omd. den er effektiv fra?

Titel:
Admin
Admin

pkallesoe skrev:
Nu har jeg hørt lidt rundt omkring blandt forskellige folk og deres meninger.
Der er en der påstår at ved at blænde den ene tilgang af "halvere" man motor størrelsekravet?, eks. 3L "krav" blir til 1.5L ? har det noget på sig?

Et andet spørgsmål ang. turbo: Hvordan regner man ud hvilke omd. den er effektiv fra?

Man kan teoritisk lege med tanken vedr. turbinesiden. Men den holder ikke når du kommer over i virkeligheden (min virkelighed som jeg ser det). Du halverer turbinehuset, men ikke turbinehjulet eller kompressorsiden. Det flow der skal ind skal også ud og omvendt. Så der er ingen grund til at halvere turbinehuset, hvis motoren ikke kan sluge hvad der kommer fra kompressoren. Og kan den sluge hvad der kommer fra kompressoren, skal der mere end et halvt turbinehus for at komme af med det. Det vil blivet et alt for stort mismatch. Så det giver slet ingen mening. Måske nogen har andet at tilføje her....

Man kan ikke præcist regne ud hvornår turboen laver ladetryk, jeg er i hvertfald ikke stødt på den regnemaskine. Det er trial and error metoden når det gælder turbinesiden, dvs. erfaringer. Man kan kigge på kompressormappet og aflæse her, men hvornår turbineomdrejningerne lige rammer som vi ønsker på kompressormappet kan ikke umiddelbart udregnes fra turbinedata/kurven.

Mvh Jakob

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Rigtig god laesning, det kan vi li.. 8)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
http://i30.photobucket.com/albums/c310/ ... 0028-1.jpg

hvor store er rørene til hver entry ?

vi "ankommer" jo med 2 x 2" rør (som er 60 mm udvendig)

så kan ikke helt se hvordan man skal få det til at passe ind på flangens 2x 30*40 mm

Titel:
Admin
Admin

Hvilke diameterrør eller tykgodselse bruger du for at komme frem til 60mm yderdiameter pr. rør??

Ofte rækker rør med 38mm indvendig (42mm udvendig med 2mm godstykkelse). Der er en fingerregel der siger at overfladearealet af din diameter skal matche dit areal ved fuld løft på udstødningssiden. Dvs. arealet af den "luft" cylinder der "tegnes" når udstødningsventilen(erne) pr. cyl er helt åben.

Billedet du ser der er T4 svjh. Der er det relativt nemt at få pladst til de 2x2 manifoldrør af 42mm ydre diameter. På en T3 skal der blot vinkles lidt mere på siderne. Det gør ingen forskel andet end selve udskæringen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

tjae, det er jo en V8, dvs. der kommer 4 x 5/4" fra hver cylinder, planen er at de går i et 2" (60mm) rør,
fra hver side kommer altså et 2" rør som på en eller anden måde skal "puttes" i en t3 twin entry flange hvorpå der sidder en Kina Super T70 mølle

kontakt mig gerne på msn: knylps@hotmail.com

al input er mere end velkommen :|

Titel:
Admin
Admin

Så har du heller ikke 2 x 2 60mm
men 1 x 2 60mm.
Dvs. 60mm til hver side i splitpuls indgangen.

Her skal du blot lade din 51mm (indvendig) scale ned til det passer målet på T3. Dvs. du bliver som altid nød til at skære et eller flere skrå udsnit af dit runde 51mm indvendige endestykke så det matcher et oval T3 puls hul. Hvor og hvor meget afhænger af hvor lang overgang du vil lave på dine rør.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

2 x 2" (jernrør er 60mm udvendig)

ja det er det samme som 2 x 1 rør a´ 60 mm,
som dog er satans store når de skal skovles ind i et 30*40 mm hul på en twin entry flange.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time