Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 apr 2025, 21:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: tilkøring
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
Hej, jeg er sq lidt i tvivl... har renoveret en maskine til min klub-rally racer, i håbet om kompression på alle 4 cylindre kan hente lidt sekunder...

men men men! tidsplanen er sq som sædvanligt skredet en del, og forudsat at resten går efter planen kommer den først i bilen igen næste weekend, og første løb er næste weekend igen, og næste weekenden efter igen.

altså ikke rigtig tid til at køre den roligt til som jeg ellers ville, nok max et par hundrede km inden første løb.

Så nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst forbereder den på den mishandling den får?

der er "nye" stempler i, nye ringe nye lejer og naturligvis blir ventilsæderne frisket op.

skal jeg køre nogle lange ture, eller tage så mange småture som muligt med vekslende gas efter de første 100 km?

Der må da være andre racere derude der har erfaring inden for den slags :reading:

tak.

www.slavteren.tk

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Hvis den ikke holder efter du har kørt 100km, og skiftet filter og olie, så kommer den aldrig til det.

Min egen starlet jeg har bygget turbo på, hvor der kom nye stempler, ringe og lejer, startede jeg den bare op, fik den godt varm, og så skifte olie og filter.
Derefter kom den ud og blev justeret med 1 bar.

Så tror intet der vil ske hvis du gav den max gas efter 100km.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Denne tråd bliver lang...

men prøv at læse her:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

det vil sikkert passe godt med din tidsplan... hvis du tror på ham...

Billede

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Når jeg laver racermotor så varmkøre vi i ca 20-30 sekunder, skifter olie og just ventiler

Og så er det bare ud og fyre den af :tooth:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ravnen skrev:
Denne tråd bliver lang...

men prøv at læse her:

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

det vil sikkert passe godt med din tidsplan... hvis du tror på ham...

hehe ravn , tror du heller ikke på ham da ?? :lol:

EDIT :

men som du selv er inde på slavter så ville jeg tage den med ro i starten uden at lade den sejtrække for meget ej hellere ringe for langt ud , og så gradvist forøge belastningen i kort tid af gangen

MVH Luske

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
luske skrev:
hehe ravn , tror du heller ikke på ham da ?? :lol:
MVH Luske

For at være helt ærlig så ved jeg ikke hvad jeg skal tro, der er så mange parametre der spiller ind... hvad er det for en motor, hvad skal den bruges til, og hvor længe...
De TF motorer som CB f.eks. taler om har en levetid der skal tælles i sek. og skal køre få km, andre skal holde i 20 år eller mere og køre 1 million km... Har tolerancer en indvirkning? hvad har olien at sige og hvad med div. opstarts "mirakel"midler og tilsætnings stoffer som teflon m.v.?

Dog vil jeg sige at vippen, for mit vedkommende, tipper i retning af at få det overstået forholdsvis hurtigt - sålænge vi taler hårdt pumpede motorer, det er, ellers er det mit gefül over et par 1000 km. for std. motorer...

Billede

Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Det eneste i en motor der kan kræve tilkøring er vel stempelringene? Alle andre steder er det et alvorligt problem hvis der sker nogen form for "tilslidning" i løbet af kort tid. Ja lige bortset fra hvis man har monteret ny knast og det er gammeldavs lyftere, men her snakker vi jo så en speciel første opstart.

Tror begrebet tilkøring meget er et lævn fra gamle dage. Det er jo heller ikke noget bilfabrikker bruger mange ord på idag i instruktionsbøgerne. Når profferne bygger motor bliver de jo nærmest bare kørt varme i motorbænken, hvorefter de får fuld roulade.

Jeg ville nok bare tage en længere køretur, hvor jeg langsomt giver den mere og mere klø, mens jeg overvåger at der ikke opstår underlige forkerte lyde. :)

Titel:
Moderator

Stempelringene er den mest kritiske i indkøringsøjemed.

Alle andre dele skal der helst ikke være det vilde indkøring på.

Når en bilfabrik idag laver en cylinderboring, så er der ikke mere indkøring når motoren først er varm.

Noget helt andet er når boringen er "hjemmelavet", og med det menes alt andet end oem, groft sagt.

Hvis honingen er for glat kan olien ikke hænge ved, og levetiden er kort.
Hvis honingen er for ru, slides ringene for hurtigt, og levetiden er kort.

Hvis honingen er lige tilpas, så er der den rigtige mængde olie til at holde ringene smurte, og fladekontakt nok til at transportere varmen til cylindervæggen, levetiden kan være enorm lang.

På en ikke-fabriksmotor ville jeg samle motoren, starte den op, og ud og køre med det samme efter opstart. Stille og roligt, let acceleration efterfulgt af motorbremse de første 5-10km, derefter mere kraftig acc. + motorbremse, osv. indtil der er fuld hane på. Undgå konstant kørsel.

Det er næsten et religiøst emne....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ikast, verdens navle
man kan da umulig svare på spørgsmålet uden at få at vide hvilket automobil det drejer sig om...og hvor bliver billederne af?? :lol: :lol: :lol: :popcorn:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
jeg har lige netop undgået at søge på nettet, da det mange steder netop ER et mere eller mindre religiøst emne... så hellere forholde mig til mennesker jeg "kender"'s erfaringer....

som sagt ville jeg allerhelst køre den langsomt til, men med en tidsplan der gir en uge HVIS tingene går som planlagt + div møder i fagforening, jobcenter og den laaaaange lister over ting der ellers lige skal checkes op inden start er der ikke meget at gi af..

er pt ved at skifte "de nye" stempler..

der kommer ingen tilsætninger i olien, men planen var at køre et par ture, og så skifte olie og filter.

www.slavteren.tk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time