hurtig forklaring - som ikke stemmer overens med alle motorer, men dette her gir dig en grundlæggende ide om tingene.
Du har en aksel, og en "knast" på denne aksel:
http://www.tpub.com/content/constructio ... 2_71_1.jpg
Der er 360 grader rundt på akslen. Hvis knasten er en 286 graders, bruges de 286 grader af de 360 grader til at "åbne" ventilen. Altså skubber "knasten" på ventilen.
Jo højere grad-tal, jo længere tid er ventilen åben, og jo mere luft kan der suges ind i motoren.
***
Men det er en sandhed med modifikationer, for der er forskellige målemetoder fra hvornår den faktisk "åbner" ventilen, osv.. men ovenstående giver dig en ide om hvad det er.
Fordelen ved en skarp knast er som sagt at den tillader mere luft i motoren - specielt oppe i de høje omdrejninger.
Ulempen er så at den i tomgang kan have svært ved at lave vakuum til diverse ting. Fx bremseforstærkeren, og tændingsadvancering hvis denne er vakuum-styret.