Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 23:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked

English version follows:

Jeg har problemer med tenningsbank i varmt vær og på bane. Bilen er mappet med insugs temperatur på ca 20-30 C., men på bane kommer den opp i 40-50 og banker. Bankingen kan begynne alt ved ~35C.

Er det noen faste verdier på hvor mye du skal trekke tenningene tilbake pr grad insugstemperatur? Eksempelvis 1 grad tenning per 10C temperatur?

------------------------------------------------------------------------------

Hi, I got problems with knock in warm weather and on the track. The car is Tuned at 20-30 degrees manifold air temperature, but on warm days and track, it goes up to 40-50 some times, and thats when trouble starts. Detonation occures as early as ~35C.

My Megasquirt II can retard the ignition with no problems, but are there any set valuest that you enter, say 1 degree ignition at every 10C?

Nissan Silvia SR20DET
GT2871R 1.4Bar
~360RWHP
Large intercooler
Mostly driving at small tracks , ie low speed, many turns, lots of WOT

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

måske hjælper det at gå lidt ned i fortænding. ville prøve måske 2 grader for hver 10grader at MAT stiger.
men ville nok mere satse på at fede lidt op. hvad afr kører du nu?
endelig ville jeg kigge lidt på kølevands og topstykke temperatur....læs kører vandpumpe for hurtigt? er køler lille og gammel? en ting som et par numre koldere tændrør var måske også værd at prøve. MVH søren

Titel:

lqs skrev:
måske hjælper det at gå lidt ned i fortænding. ville prøve måske 2 grader for hver 10grader at MAT stiger.
men ville nok mere satse på at fede lidt op. hvad afr kører du nu?
endelig ville jeg kigge lidt på kølevands og topstykke temperatur....læs kører vandpumpe for hurtigt? er køler lille og gammel? en ting som et par numre koldere tændrør var måske også værd at prøve. MVH søren

Hei,

kjører ganske fet, ca 11 fra 4000RPM. Har NGKXXX9 plugger(varmegrad 9), så tror de er safe.

På kjølesiden har jeg stor alu kjøler og Nismo high flow 68C termostat. Kjøletemperaturen har aldri hvert over 80C.

Jeg er rimelig sikker på at det er temmperaturen som gjør det, og har lest en gang tidligere en fast verdi hver 10C (mulig det var 2 grader som du sier). Men si eg går 2 grader ned hver 10grad over 30C MAT. Vil ikke dette påvirke AF og? At jeg da i tillegg må redusere bensinmengden for å unngå AF som faller til ~9?

Titel:
Mester Medlem

ja det kan nemt være det er temperaturen der gør det.
men temperaturen på hvad? mulige kandidater.
kølevand, indsugningsluft, tændrør, topstykke samt benzin!
en anden mulighed var måske at benzintryk forsvinder ganske kortvarig pga G. kraft påvirkninger.... eller at benzin koger. fortændingen påvirker ikke AF. MAT påvirker AF, men slet ikke i den ratio du beskriver.
hvordan måler/logger du på AF og kølevand? MVH søren
ps. hvad er det egentlig bilen bliver brugt til primært?

Titel:

lqs skrev:
ja det kan nemt være det er temperaturen der gør det.
men temperaturen på hvad? mulige kandidater.
kølevand, indsugningsluft, tændrør, topstykke samt benzin!
en anden mulighed var måske at benzintryk forsvinder ganske kortvarig pga G. kraft påvirkninger.... eller at benzin koger. fortændingen påvirker ikke AF. MAT påvirker AF, men slet ikke i den ratio du beskriver.
hvordan måler/logger du på AF og kølevand? MVH søren
ps. hvad er det egentlig bilen bliver brugt til primært?

Jeg ser poenget ditt.. Mye som kan bli varmt oppi der. Kjølevannet har aldri hvert over 80C.

Jeg tviler på at det er bensintrykket, for det skjer på rettstrekker og.

Tendrør (plugger?) er for kald til at eg tror de gjør det (NGK 9).

IAT påvirker AF, men Megasquirt bruker IAT sensoren til å korrigere. Det jeg mente var at hvis jeg retarder tenningen 2grader per 10C IAT, så vil vel AF forandre seg, men det får jeg ta som det kommer.

AF måles av innovative LC1 via megasquirt (direkte megatune og via log). Samme med kjølevannet, direkte avlesing og log.

Bilen brukes primært på vanlig vei, men også mye banekjøring og drag.

Det er særlig på varme dager at tenningsbank oppstår. Kjølevannet er <80C. Derfor tror jeg høy IAT kan være problemet. Bilen ble tunet på 20-30C, og når IAT er >35C begynner problemene. Tenkte derfor å prøve IAT retard for å se om det da forsvinner. Hvis det fortsetter, så må jeg se nærmere på det du nevner over, men i første omgang tror jeg det er mindre tenning som må til.

Men er 2grader tenning for 10C MAT tommelfingregel? Eller er det prøv og feil som gjelder?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg kan ikke huske hvilken vej NGK's varmescala kører.. Men det er fabrikanter der går op i tal når tændrøret bliver koldere og andre lige modsat... Men prøv at kikke på mængden af porcelæn ved center elektroden .. Det plejer at give en god ide om hvor man er henne.. Jo mere blottet center elektroden er des varmere tændrør..

Titel:

ae86 skrev:
Jeg kan ikke huske hvilken vej NGK's varmescala kører.. Men det er fabrikanter der går op i tal når tændrøret bliver koldere og andre lige modsat... Men prøv at kikke på mængden af porcelæn ved center elektroden .. Det plejer at give en god ide om hvor man er henne.. Jo mere blottet center elektroden er des varmere tændrør..

Høyer tall = kaldere = mindre sjangs for tenningsbank..... std SR20det =6

Titel:
Senior Medlem

ae86 skrev:

Billede

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/overviewp2.asp?nav=31000&country=US
Tænkte det her kunne hjælpe :)

EDIT:Robert kom først :P

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Tja.. Så er det jo den rigtige vej.. Og NGK er sammen med Nippon Denso nok de bedste tændrør man kan få så det er nok ikke her dit problem ligger..

Titel:
Mester Medlem

hvor måler du temperaturen på luften henne? der nævnes både AIT og MAT.....når du oplever tændingsbanken, er det så ved alle rpm? eller?
beskriv nærmere! beskriv også gerne hele bilen nærmere.
MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time