lqs skrev:
ja det kan nemt være det er temperaturen der gør det.
men temperaturen på hvad? mulige kandidater.
kølevand, indsugningsluft, tændrør, topstykke samt benzin!
en anden mulighed var måske at benzintryk forsvinder ganske kortvarig pga G. kraft påvirkninger.... eller at benzin koger. fortændingen påvirker ikke AF. MAT påvirker AF, men slet ikke i den ratio du beskriver.
hvordan måler/logger du på AF og kølevand? MVH søren
ps. hvad er det egentlig bilen bliver brugt til primært?
Jeg ser poenget ditt.. Mye som kan bli varmt oppi der. Kjølevannet har aldri hvert over 80C.
Jeg tviler på at det er bensintrykket, for det skjer på rettstrekker og.
Tendrør (plugger?) er for kald til at eg tror de gjør det (NGK 9).
IAT påvirker AF, men Megasquirt bruker IAT sensoren til å korrigere. Det jeg mente var at hvis jeg retarder tenningen 2grader per 10C IAT, så vil vel AF forandre seg, men det får jeg ta som det kommer.
AF måles av innovative LC1 via megasquirt (direkte megatune og via log). Samme med kjølevannet, direkte avlesing og log.
Bilen brukes primært på vanlig vei, men også mye banekjøring og drag.
Det er særlig på varme dager at tenningsbank oppstår. Kjølevannet er <80C. Derfor tror jeg høy IAT kan være problemet. Bilen ble tunet på 20-30C, og når IAT er >35C begynner problemene. Tenkte derfor å prøve IAT retard for å se om det da forsvinner. Hvis det fortsetter, så må jeg se nærmere på det du nevner over, men i første omgang tror jeg det er mindre tenning som må til.
Men er 2grader tenning for 10C MAT tommelfingregel? Eller er det prøv og feil som gjelder?