ae86 skrev:
Svejser planeterne sammen så højre og venstre aksel bliver låst sammen ... samme princip som når man montere et "spool".. resultatet er en stiv bagaksel .. altså 100% esab, migatronic e.t.c. spær..
Dem der roder med det svejser vidst nok pinionen sammen med planeterne udover at svejse planeterne sammen.. pinion er den aksel som planeterne roterer omkring og bagtøj findes ofte i enten 2 eller 4 pinion hvor 4 pinions er de stærkeste .. det giver sig selv at det selfølig kun kan lade sig gøre på en RWD .. (måske tilnøds på en FWD dragster der KUN skal lige ud .. men jeg tvivler seriøst på at det er brugbart) ...
Det skal lige nævnes at der er tale om åbne diff oven over .. et torsen diff ser lidt anderledens ud inden i hvor der sidder snekke tandhjul istedet for almindelige planeter.. men et torsen er et spære differentiale så det er udnødvendigt at begynde at svejse i et torsen
Planeterne er dem der sidder inde i selve differentialet... altså IKKE kron og spidshjul
Jeg har ikke selv prøvedet dette getto spær men det siges at virke meget godt også på bane .. men det kræver selfølg en hård undervogn der kan aflaste det inderste baghjul i svingene .. lidt ala en go-cart
Det har blitt gjort med suksess også på FWD. I sverige går i alle fall en blå fiat uno med 350+hk, den blir brukt på banekjøring (ikke en dragbil), og det fungerer vist helt fint, også i svinger. Det er også flere som har gjort dette på fwd, og det fungerer greit.
Men jeg regner jo med at det sliter litt ekstra på dekkene til drivhjulene ja..