Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:53

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hellerup
Hej

Søger en af følgende motoren B23ET B230FK B230FT motore. gerne godt op i årgangen (: nyere jo bedere

Motorene behøver ikke at være komplette, men det er da en fordel og de skal selvfølgelig også virke. vil ikke ha en smadret motor..

På forhånd tak (:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Anders-S13 skrev:
... gerne godt op i årgangen (: nyere jo bedere

Hvad mener du ?
Gerne godt op i årgangen... det betyder jo en ældre motor .. og nyere jo bedere er det modsatte .... så er det en ny eller gammel model du vil have ?

Hvis det er de kraftige modeller ... dem med indmaden der er forstærket OEM så er det vidst de gamle hvis jeg husker rigtigt ... jeg tror det var HenrikGM der engang skrev det.. men ved du hvilken model og årgang Volvo du skal have fat i for at finde de motore du efterspørger ??

hvad betyder ---> (:
er det en smiley der er røget på hovedet ? .. e.g. :) <-- der står : )

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
B23et finder man i en 760turbo, til og med 1984.
B230 motoren med kraftige plejlstænger finder man i 940 serien.
Og de sidste 740

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Moderator

Anders-S13 skrev:
Hej

Søger en af følgende motoren B23ET B230FK B230FT motore. gerne godt op i årgangen (: nyere jo bedere

Motorene behøver ikke at være komplette, men det er da en fordel og de skal selvfølgelig også virke. vil ikke ha en smadret motor..

På forhånd tak (:

Hvad er ambitionsniveauet på projektet?

Det er selvf. lækkert med "sidste skrig" på stammen af en +35 år gammel konstruktion, MEN har du reelt behov for det? Hvis du skal udnytte de nyeste motorer max får du så meget power at du hverken kan holde sammen på gearkassen eller bagtøjet, så måske er det slet ikke nødvendigt?

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvad med en B230ET motor fra en 740 fra slutningen af 80'erne
(tror det er en 87-88 er)

Hvad skulle en sådan koste og er det den rigtige model ??

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
Hvad med en B230ET motor fra en 740 fra slutningen af 80'erne
(tror det er en 87-88 er)

Hvad skulle en sådan koste og er det den rigtige model ??

Det er nok den "ringeste" model.

Den lider af at krumptappen ikke kan være med til meget over 500hk, og at plejlstængerne ikke er glade for mange rpm.

Men for <4000 kr har du plejlstænger i motoren der kan, og skal den alligevel kun lave 350hk, så er den såmen ret skudsikker.

Hvad er den rigtige model....Ja det kommer dæleme an på hvad motoren skal lave af ydelse?. Hvis du skal have 1100hk på den, så skal du vælge en senere blok.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Sorry det skal selvfølgelig være nyere motoren 93/98... og med dyse til undersmøring standart.

Effekten regner jeg med ca 300/400hk og vil bruge den orginale blok og indmad fra motoren, Toppen blir 530/531/405.

De eneste B230 motoren jeg kan bruge er FT-FK ikke ET
og B23ET er også velkommen da den standart er godt solid :)

Titel:
Moderator

Anders-S13 skrev:
Sorry det skal selvfølgelig være nyere motoren 93/98... og med dyse til undersmøring standart.

Effekten regner jeg med ca 300/400hk og vil bruge den orginale blok og indmad fra motoren, Toppen blir 530/531/405.

De eneste B230 motoren jeg kan bruge er FT-FK ikke ET
og B23ET er også velkommen da den standart er godt solid :)

Du kunne jo også bare vælge at lave de 300/400hk på den motor du har nu(B21ET)....Var det ikke meget nemmere når du nu ikke har større ambitioner? Den er ihvertfald frisk på at gå over 300hk uden overhovedet at skille den af, forudsat den ellers er sund(men det gælder jo på alt!)

530, 531 og 405 er meget forskellige topstykker, incl de vil give forskelligt kompressionsforhold.

Men hvis du gerne vil have en B230FT/FK med undersmøring, så er der kun een kilde: 940Turbo 1995-1998 og dem er der ikke voldsomt mange af i DK.

B23ET er iøvrigt identisk med en B23A på rigtigt mange steder, og de er ikke ligefrem svære at finde.

Husk denne bemærkning: "Det er hvad du sætter udenpå motoren der bestemmer din effekt"
En B21ET med manifolde og turbo der duer, så kommer du ret langt.

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hej henrik..

det har du helt ret i. men problemet er lige pt at jeg tror jeg har en defekt top den bruger vand og har skiftet toppakning 1 gang. så tror toppen er færdig desværre. jeg kunne godt vælge bare at smide en 405 top på som jeg har stående fra en gammel sug motor af. Men vil også gerne have lidt mere bund træk, som fra en 2.3motor

Af turbo - manifold vil jeg nok prøbe en 940 den nye manifold. eller OBX banan manifold EBay, og så vende den om så turbo kommer frem i motor rummet og topmount. eller ProTune's manifold..

Turbo bliver noget en K27 Hybrid ellers havde jeg tænkt på noget Garrett GT3076 eller bare noget GT30xx som en god mulighed.

Indsprøjtning bliver MS garenteret tvivler på jeg vil ha motronic fra en 940 på nu når jeg aligevel skal ha det hele skildt af.

Titel:
Moderator

Anders-S13 skrev:
Hej henrik..

det har du helt ret i. men problemet er lige pt at jeg tror jeg har en defekt top den bruger vand og har skiftet toppakning 1 gang. så tror toppen er færdig desværre. jeg kunne godt vælge bare at smide en 405 top på som jeg har stående fra en gammel sug motor af. Men vil også gerne have lidt mere bund træk, som fra en 2.3motor

Af turbo - manifold vil jeg nok prøbe en 940 den nye manifold. eller OBX banan manifold EBay, og så vende den om så turbo kommer frem i motor rummet og topmount. eller ProTune's manifold..

Turbo bliver noget en K27 Hybrid ellers havde jeg tænkt på noget Garrett GT3076 eller bare noget GT30xx som en god mulighed.

Indsprøjtning bliver MS garenteret tvivler på jeg vil ha motronic fra en 940 på nu når jeg aligevel skal ha det hele skildt af.

Har du tjekket vandpumpen?

Har kineserne lavet en manifold det passer på en volvo?
(Hint!: Dem jeg har set til dato kræver enten at turboladeren sidder inde i hanskerummet, eller at du vil leve med at vende flangen forkert. Kineserne har nemmligt rutinemæssigt produceret ca. 1million manifolde med flangen vendt på hovedet.....godt råd: tjek det lige først!)

Køb en manifold fra 940turbo.

Hod dig fra kuglelejeladere. Smørefilmen er godt under 1um tyk i drift, og det bedste oliefilter du kan købe tillader 10um store partikler at passere...regn selv levetid ud herefter. :damn:

hvad må sådan en 400hk motor koste at bygge, eller sagt på anden måde hvad er dit budget?

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time