Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 21:21

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked

Hej Drenge, dette er min første post, og håber jeg selv kommer til at bidrage og lære herinde for fremtiden :-)

Jeg har et, mindre, eller i min verden, ret stort problem.

Motoren det drejer sig om er en sr20det '96 kouki motor.

Jeg har på det seneste oplevet ureglmæssigheder med min silvia. Her i sommers kørte den fint, men over vinteren er den begyndt at opføre sig mildest talt, irriterene. Den mister simpelthen alt trækkræft ved omkring d 6000-6500omdrejninger, derefter holder den bareo omdrejningerne, og nej, den rammer ikke begrænsningen :-) (Det føles som et "mildt" fuelcut) Men det føles derimod også at trykket er helt væk.. (Hvis det skulle ses på en kurve ville den stige pænt til 6k rpm, og derefter falde i en fin kurve DIREKTE ned, hvilket ikke er normalt)

Lad mig vælge en enkelt episode, jeg starter hårdt ud fra et kryds(Da jeg godt er klar over problemet, og ville se om nogle ting jeg selv havde prøvet ville hjælpe) Jeg prøver så med fuld gas, og den ryger fint op og rammer det røde felt ved 7,5. Fint og jeg smider den i anden, den rammer igen 7,5. Der bliver jeg ekstatisk og tænker, endeligt, mine grubler er overstået. Jeg prøver så engang til, og her kommer fejlen så igen, det slår mig virkelig ud.

Jeg har så forhørt mig rundt omkring hvor fejlen kunne befinde sig(Det nemmeste ville selvfølgelig være at få den målt, hvilket det nok også resultere i). Det er indsnævret til 3-4 punkter. Tænding, lmm, styrboks, eller utætheder.

- Indikatoren for at det kunne være tændingsproblemer kunne være at den virkede fint til sommer, og måske det hårde og kolde vejr kunne have "ødelagt dem" (Den holder desværre udenfor da jeg ikke har mulighed for garage i år, suk)

- Lmm giver lidt sig selv, og den vil jeg selvfølgelig prøve at rense med noget isopropylalkohol

- Så kommer den jeg finder mest sandsynlig (Sig selvfølgelig til hvis det skal udelukkes)
Den forrige ejer, i England havde ingen anelse om hvem og hvad bilen var sat op med motorstyringsmæssigt. Men jeg køre med en Z32 luftmængdemåler hvilket må betyde at jeg køre med en original boks som er blevet chippet. Nogle mener at dette er en uholdbar metode, og der ofte er problemer med det. Derfor er jeg blevet foreslået en MS styrboks, hvilket selvfølgelig også betyder at bilen vil blive kørt ind.

- Utætheder såsom blowoffen (Forge) eller vacuumslanger.

Håber virkelig i kan hjælpe mig med min grublen, jeg vil virkelig være taknemmelig.

Og bær over med mig hvis der er manglende info, jeg er ikke den store tuner, og prøver stadig at lære, men hvis i vil have mere info, så sig endelig til.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

chek ALT for utæthedder. hint... det kan ikke gøres over nettet!
mildt fuel cut..... gammelt beskidt benzinfilter? det kan være alt mellem himmel og helvede. start fra en ende af. MVH søren

Titel:

Selvfølgelig ikke. Men uanset vil jeg have en holdbar løsning til dytten, så den får en MS extra i. Men vil checke alt her i weekenden, og hvis det ikke virker, så skal der MS i, også skal den selvfølgelig køres ind, så må håbe at det fikser fejlen, da mange mener at det er der fejlen er. Men det er selvfølgelig også svært at beskrive fejlen 100% over nettet, det skal prøves, ikke beskrives. :-) Men har gjort det til min bedste formåen.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Kender du ikke nogen der har en AFR måler, til at måle blandings forholdet, samt et trykur til at måle trykket i manifolden? Det hjælper som regelt at kende disse 2 fakta.

Er der noget der lyser i instrument panelet når den dør?

Har du prøvet at rense det strømfordeler dæksel? Kan være det har fået fugt, eller er flækket grundet kulden. Dine tændkabler kan også flække gundet kulden hvis de er gamle.
Prøv at måle tændkablerne igennem og se om de har den rigtige modstand. Samtide kan du også finde nogle data på LMM og måle den ud. Aner intet om LMM men hvis den er dårlig så kan det vel ses på målingerne...
Prøv også at køre tanken næsten helt tør og fyld noget frisk på sammen med en karburatorsprit. Kunne være vand i tanken hvis den har stået stille længe og er lidt utæt omkring påfylding...

Det gælder om at fjerne så mange "fejl" som muligt til at starte med. Til ingen penge :-D Hvis du kan finde benzin filteret så skift det, det er sikkert aldrig blevet gjort.

Og så skal du tjekke ALLE ledningere, slanger, rør, stik, kortsagt alt for løse forbindelser og utætheder...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
Nu vil jeg vide det.
" Hvad er/betyder Kouki ? "

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Wankel skrev:
Nu vil jeg vide det.
" Hvad er/betyder Kouki ? "

Kouki = efter
Zenki = før

Det er japansk, og oversat til bilsprog så ville det jo nok være

Kouki = Faceliftet
Zenki = Ikke Faceliftet

Magnusssen

Titel:

klyfax skrev:
Kender du ikke nogen der har en AFR måler, til at måle blandings forholdet, samt et trykur til at måle trykket i manifolden? Det hjælper som regelt at kende disse 2 fakta.

Er der noget der lyser i instrument panelet når den dør?

Har du prøvet at rense det strømfordeler dæksel? Kan være det har fået fugt, eller er flækket grundet kulden. Dine tændkabler kan også flække gundet kulden hvis de er gamle.
Prøv at måle tændkablerne igennem og se om de har den rigtige modstand. Samtide kan du også finde nogle data på LMM og måle den ud. Aner intet om LMM men hvis den er dårlig så kan det vel ses på målingerne...
Prøv også at køre tanken næsten helt tør og fyld noget frisk på sammen med en karburatorsprit. Kunne være vand i tanken hvis den har stået stille længe og er lidt utæt omkring påfylding...

Det gælder om at fjerne så mange "fejl" som muligt til at starte med. Til ingen penge :-D Hvis du kan finde benzin filteret så skift det, det er sikkert aldrig blevet gjort.

Og så skal du tjekke ALLE ledningere, slanger, rør, stik, kortsagt alt for løse forbindelser og utætheder...

Tusind tak for det meget brugbare svar!

Jeg får forhåbenligt bilen målt i weekenden, så håber på et svar der.. Derudover køre jeg i bilen 1-2 timer om ugen, netop for at den ikke forhindre noget af det du har skrevet ovenfor. Men jeg vil ihvertfald tjekke tændkablerne og strømfordeleren imorgen, for det har jeg idemindste mulighed for at gøre selv :-) Og igen, takker for dit gode svar!

Men det der især sætter mig af sporet er, at den kunne ved første træk, men så andet træk kunne den ikke..

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

MadBjau skrev:
Tusind tak for det meget brugbare svar!

Jeg får forhåbenligt bilen målt i weekenden, så håber på et svar der.. Derudover køre jeg i bilen 1-2 timer om ugen, netop for at den ikke forhindre noget af det du har skrevet ovenfor. Men jeg vil ihvertfald tjekke tændkablerne og strømfordeleren imorgen, for det har jeg idemindste mulighed for at gøre selv :-) Og igen, takker for dit gode svar!

Men det der især sætter mig af sporet er, at den kunne ved første træk, men så andet træk kunne den ikke..

Undre faktisk ikke mig at den dør lige pludslig. Strømfordeleren kan have problemer med at smide gnister fra sig når den bliver varm, tændrør og tændkabler kan have det lige sådan.
Var selv ude for dette med en Starlet 1.5 turbo motor.
Motorstyring har jeg kun set og hørt dø helt. Dette er også oplevet 2 gange, grundet for lidt modstand i dyserne, så brændte styring af. Heldigvis var det MS så kostede 250kr den ene gang, og ½ time lodearbejde den anden gang. Og så 1000 kr til et sæt andre dyser. Men tror nu ik det er styring...

Magnusssen

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
der er ingen strømfordeler på sådan en en tændspole per cyl.

ER du sikker på den ikke booster mere her i det kolde vejr og derfor laver boost cut...... selvom den er chippet er det ikke alle der fjerner boost cut'et helt, prøv at sænke dit tryk med 0.2 bar

På sr20eren sidder der en ventil i forbindelse med actautoren på turboen... denne bruges til at styre trykket (indbygget boost controller) denne er ikke map styret(køre på et fast boostmap ala et fuelmap) så der er stadig mulighed for overboost i klodt vejr

Hvis motoren ser tændings banken er der et boostmap til dette (da det er i koldt vejr er det næppe tændings banken)

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
hvad køre du på af benzin ? 95-98-(99 v-power) oktan blyfri?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time