ved defekt spole/tændingudsættere,vil lambdasonden selvfølgelig måle mere ilt i udstødningen,da ilten ikke bruges til forbrænding,men bliver blæst direkte i udstødningen,motorstyringen vil så selvfølgeligt forsøge at fede blandingen op,dette har jeg set mange gange
Men så har jeg da heldigvis en gasmåler,denne vil så måle et extremt højt indhold af uforbrændt benzin,og et højt iltindhold,
En lambda sonde til,justering af blandingen er da et udmærket værktøj,forudsat at tændingen er i orden,men har da en del gange set at det er gået helt galt
HUSK en lambdasonde kun måler iltindholdet
Det vildeste jeg har set var nogle studerendene der selv havde bygget og programmeret en motorstyring ,de lånte mit rullefelt,opstartsprogrammeringen var teoretisk,og de justerede efter en lambdamåler,motoren kunne starte,men blandingen var så fed at den overhovedet ikke kunne køre rent,lamdamåleren sagde mager blanding,jo mere de fedede op jo dårligere kørte den,de lånte så lige min gasmåler,der var så meget uforbrændt benzin,at det ikke kunne måles,
co var også over max målbarhed, iltindholdet højt,udstødningrøret blev extremt varmt
Otto
|