Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 20:09

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

nej forkert. igen prøv igen at tænke over/læse om hvad det er sådan en sonde måler. mange lader sig snyde. tror rigtigt mange har prøvet dette.
MVH søren

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

@lqs > Prøv igen, evt. tænk over/læs om fejlfinding ved brændstofsystem.... f.eks. konsekvens af lavt brændstoftryk ved WOT.

Titel:
Moderator

Hvis du prøver at introducere misfire på en enkelt cylinder ved feks at køre med et enkelt tændrør med 2mm gap og resten med 0,6mm, OG du har en hurtig lambdamåler(eller iltmåler!) så kan du se hver eneste misfire på lambdamåleren som et lean-out.

Årsagen her helt simpel: Da blandingen ikke blev tændt får du blandingsprodukt ud i manifolden, dvs brændstof+ilt. Selvom manifolden er varm, og noget af det antænder i manifold, så er forbrændingen langt fra fuldstændig, og meget anderledes på den ene cyl. Derfor viser lambda mager blanding ved misfire. (hvis den er hurtig nok).
Laver man tricket med et enkelt tændrør på min gamle volvo, så går den fra 11,2 til 14,9 og tilbage igen på hver eneste misfire.

Lambda viser blandingsforholdet.....Den udtalelse er faktisk forkert! (jeg har selv brugt den som populær forklaring)
Den viser udstødningsgassens indhold af ilt(O2) og skal bruges med den viden i baghovedet.

Havde man målt bensintrykket med det samme, så ville den have vist at trykket var ok, og så kunne man havde ledt andre steder.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

ved defekt spole/tændingudsættere,vil lambdasonden selvfølgelig måle mere ilt i udstødningen,da ilten ikke bruges til forbrænding,men bliver blæst direkte i udstødningen,motorstyringen vil så selvfølgeligt forsøge at fede blandingen op,dette har jeg set mange gange
Men så har jeg da heldigvis en gasmåler,denne vil så måle et extremt højt indhold af uforbrændt benzin,og et højt iltindhold,
En lambda sonde til,justering af blandingen er da et udmærket værktøj,forudsat at tændingen er i orden,men har da en del gange set at det er gået helt galt
HUSK en lambdasonde kun måler iltindholdet

Det vildeste jeg har set var nogle studerendene der selv havde bygget og programmeret en motorstyring ,de lånte mit rullefelt,opstartsprogrammeringen var teoretisk,og de justerede efter en lambdamåler,motoren kunne starte,men blandingen var så fed at den overhovedet ikke kunne køre rent,lamdamåleren sagde mager blanding,jo mere de fedede op jo dårligere kørte den,de lånte så lige min gasmåler,der var så meget uforbrændt benzin,at det ikke kunne måles,
co var også over max målbarhed, iltindholdet højt,udstødningrøret blev extremt varmt

Otto

Titel:
Medlem

det fik Henrik så lige forklaret på en anden måde medens jeg skrev

Otto

Titel:
Moderator

Hej Otto.

Lad mig gætte på at det var ing.studerende uden håndværksmæssig baggrund.... :popcorn:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

Ja rigtigt Henrik, det var et tværfagligt projekt ,med maskining. ,it-ing.designerede og flere faggrupper, de besad alle en teoretisk baggrund,og deres forprogrammering var baseret på matematisk udregning,så det syntes jeg da var flot nok
De byggede en racer der var på Silverstone sidste sommer ,for at deltage i en international konkurrence
Og projektet fortsætter med at de nu er startet forfra på en ny racer

Otto

Titel:
Mester Medlem

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... sc&start=0 den her tråd KUNNE godt have lidt med det samme at gøre. TROR der er nogen (der også der) har målt AFR med en bredbåndssonde! MVH søren

Titel:
Admin
Admin

I rest my case :reading:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time