Wildert skrev:
http://www.turbomagazine.com/tech/0202tur_norwoods_racing_funnycar_integra/index.html
Rimeligt imponerende alligevel - ved godt at det er en 4.8'er - men stadig.... ca. 4 bars ladetryk
Imponerende og spændende læsning .. men selv om jeg gerne så en flerventilers ohv 4 cyl motor sparke de stødstangs anker motores "behind" .. så må jeg alligevel pointerer at der stadig er tale om en Nitro motor med en custom bygget blok på hele 4.8L .. og da en topfuel V8'er smider i omegenen af 8000 hk så er den halve effekt fra en halv topfuel motor ikke imponerende.. omend 4000 hk stadigt er mange hk så er BMEP nok tæt på det samme som dens V8 "storebror" ... faktisk så tror jeg ikke at topfuel V8'erne er i nærheden af 9.6L så den "lille" 4 cyl har stadigt et stykke vej før den er lige så hårdt stresset som V8'eren .. og den kan ikke engang rigtigt drage nytte af sit hitech.. og bedre flowende.. topstykke da motoren, på grund af sin rotations masse, næppe kan tage mange flere omdrejninger end "bådanker"-V8'eren
Ved disse effekter så vrides krumtappen ret meget og en R4 og V8 har en fordel frem for en R6 .. men er der nogen der kender til hvilke effekter der er hevet udaf e.g. en 3L 2jzgte på Nitro ?? jeg tvivler dog på at den har opnået effekter (BMEP) i samme klasse som ovenstående ...