møre fjedre eller dæmpere?

Her snakkes om alt

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

møre fjedre eller dæmpere?

#1 Indlæg af tonnilerche »

Jeg er kommet i tvivl om hvad der vil hjælpe mest mht til krængning.

Jeg har et sæt H&R 35mm fjedre, samt et sæt Monroe Gasmatic støddæmpere på charaden.

Sættet har vel kørt 150.000km efterhånden.

Jeg vil gerne have mindre krængning.

Den krænger en del mindre end normale charader, men de kører sikkert også med den undervogn de er født med i tidernes morgen.


Nogle måder at finde frem til hvad der gør den krænger?

Der er krængningsstabilisatorer på den - disse er sikkert fra dengang den blev født ( 1993 ).


Eller ville i skifte hele pivtøjet uden at tænke videre over det?

Et sæt gasdæmpere koster 2500kr - et sæt H&R fjedre koster 1500kr..

Krængningsstabilisatorer i overstørrelse koster 1400kr + fragt fra UK.

Havde jeg penge til det hele havde jeg købt det hele :D

****

I bund og grund lyder spørgsmålet faktisk:

Kan man analysere sig frem til hvad der er mørt og hvad der skal skiftes?
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Brug pengene på
Opgraderede krængningsstabilisatorer.
Kraftigere fjedre, dvs kraftigere end dem du har nu.

Støddæmperne har ingen indflydelse på hvor meget bilen krænger.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#3 Indlæg af tonnilerche »

okay..

hvis du er 112% toyota-sikker på det, er jeg blevet meget klogere..

Jeg troede det var dæmperne der gjorde at en bil krængede...

Hvis det godt og vel kun er fjedre og stabilisatorerne der skaber krængningen er jeg glad :D
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

Re: a

#4 Indlæg af Runesm »

tonnilerche skrev:okay..

hvis du er 112% toyota-sikker på det, er jeg blevet meget klogere..

Jeg troede det var dæmperne der gjorde at en bil krængede...

Hvis det godt og vel kun er fjedre og stabilisatorerne der skaber krængningen er jeg glad :D
Det er centrifugalkraft der skaber krængingen, og det er den ene side af bilens fjedre der kommer til at bære det meste af bilens vægt.
Derfor krænger bilen, derfor sidder der krængningsstabilisator på, som forsøger at flytte kræfter over i den anden side så krængningen ikke bliver for vild.

Hvis du bare vil af med krængningen og ellers ikke har noget at sætte en finger på mht træthed i fjedre og dæmpere, køb en overstørrelse krængningsstabilisator
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#5 Indlæg af møffe »

smid krængnings stabb efter katten og monter en ægte gevind fætter med hårdhed,rebound og de rigtige fjedre og derefter få den justeret, sammen med camper evt i top. når du alligevel er i gang så montere du rigtige krængnings stabb der er justerbare. kan jo naturligvis ikke huske hvad de hedder nu.. ved til sierra koster de ikke alverden.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
Ferrari Killer
Senior Medlem
Indlæg: 298
Tilmeldt: 16 jan 2006, 15:23

#6 Indlæg af Ferrari Killer »

Du vil blive overrasket over hvad kræningsstabilisatorer i overstørrelse alene kan gøre af underværker!
V.H.
Ronnie Bonde


Selvgjort er velgjort....og nogen gange meget dyrt...
Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget!


Nuværende biler:
Alfa 166 2,5 V6 - sugesekser til cruiserstilen
Alfa 155 Q4 - brutal turbo m. 4 hjulstræk til ræs
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

tonnilerche skrev:okay..

hvis du er 112% toyota-sikker på det, er jeg blevet meget klogere..

Jeg troede det var dæmperne der gjorde at en bil krængede...

Hvis det godt og vel kun er fjedre og stabilisatorerne der skaber krængningen er jeg glad :D
Jeg er kun 100% alm. sikker på.
Så jeg behøver ikke at være "reklame" sikker :!:
At støddæmpernes funktion er at dæmpe fjederens egen svingninger.
Og det kun er fintuning af køre egenskaberne der kan ændres med støddæmperne.
Hoved komponenterne er fjeder og krængnings stabilisatorer.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#8 Indlæg af tonnilerche »

det lyder godt :)

Fjedrene må vel være trætte efter 150.000km... Dæmperne er stadig overraskende hårde...


De krængningsstabilisatorer jeg har mulighed for at købe er desværre ikke justerbare - de er bare overstørrelse.. bagerste fra 17mm til 20mm.. forreste fra 20mm til 24mm - overvejer den bagerste kun, for at den ikke skal blive for kompromis-løs når jeg "leger"..



Gevind-undervogn er ikke til rådighed til daihatsuen :( medmindre det bliver special-laver.... mange penge :/
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#9 Indlæg af ae86 »

Hvis det er til gaden ville jeg starte med at skifte de gamle gummibøsninger ud med nye hårdere polyurethane bøsninger .. der efter ville jeg, efter at have prøvekørt bilen med de nye bøsninger, så opgraderer fjederne til nogle der var lidt hårdere .. nu ved jeg ikke hvad folk bruger på daihatsu, men noget fjeder der hedder 7kg for og 4-5kg bagi burde ikke være helt ved siden af .. hvis du samtidigt vælger nogen der sænker 40mm (+5mm mere end de gamle) så får du også lidt samme effekt som hvis du fik en lidt kraftigere krængningsstabilisator

Når det er monteret og prøvekørt så kan der så tages stilling til om der er brug for en kraftigere krængningsstabilisator

og husk lige at der ikke skal testes på slatne vinterhjul ikk :wink:
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

a

#10 Indlæg af tonnilerche »

Der er polyurethan-bøsninger de fleste steder i undervognen.

De eneste steder jeg mangler er måske bagpå, der hvor krængningsstabilisatoren har fat på bærearmene.


Fjedrene er som sagt et par 35mm sænkningsfjedre fra H&R.. De er jo normalt strammere end andre fjedre.


Spørgsmålet er egentligt bare om jeg skal vælge dem igen ( 1800-1900kr ), eller et sæt VmaXX fjedre, eller nogle andre fjedre.. Hjemmesiderne beskriver ikke om de er hårdere end std. Bare at det er 35/40mm sænkningsfjedre.


Jeg kan høre på det hele at friske fjedre er en god start.

Og ja, selvfølgelig ikke med vinterdæk :)

Kører 195/50R15 om sommeren... Hankook R-S2 trackday-dæk med 2.4-2.5 bar.
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
Besvar