Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 04:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 22 jan 2009, 20:47 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Haves et stk 100 AMP generator, med opgraderede lednings forbindelser.
Fabrikat Bosch.
Spændings fald totalt ligger på 0,4 volt.
Ved maks belastning af generator.
Lade regulator er opgivet til en maks spænding på 14,2 volt.

Batteri kan tåle en ladespænding imellem 13,8 og 15 volt.
Aktuel spænding målt på batteri er 13,6 volt ved 2000 omd.
Kun med nærlyset som belastning.

Falt over noget om en diode giver et spændingsfald på ca 0,6 volt.
En beskrivelse findes her.

http://articles.mbz.org/electric/regulator/

Men en diode monteret på regulatoren syntes jeg ikke om.
Da det er noget skidt at komme til regulatoren.
Så ideen om en ledning, og en diode uden for generatoren kom.
Men så blev den viderudviklet, og så kommer min viden til kort.

Spørgsmål
1 vil en kraftigere diode give et større spændingsfald?

2 Er spændingfaldet over dioden temperatur afhænigt?
For så kan der være en ide at montere dioden nær batteriet.

Nogen der har prøvet eller har en viden der kan forklare mig sammen hængen.

14,8-15 volt kan kun forbedre lyset, og ydeevne på tænding, og benzinpumpe :lol:

Men en for høj spænding kan ødelægge batteriet :(

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2009, 20:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Morten VJ skrev:
14,8-15 volt kan kun forbedre lyset, og ydeevne på tænding, og benzinpumpe :lol:

Men en for høj spænding kan ødelægge batteriet :(


Man kan forbedre lyset, tænding og benzinpumpen på mere holdbare måder. Tænding er nok ligeglad tror jeg, men dine pære og benzinpumpe kan de magte den højere spænding?

Dit batteri kan sagtes klare det. Div. toyota'er lader mellem 14.5 - 15.5 volt på batteriet, og de tager ikke skade... Min starlet lader med 15 rent sidst jeg tjekkede og min gamle corolla ladede med 15.6...

Det er for langt tid siden jeg var på skole til jeg kan huske hvordan en generator er opbygget...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2009, 21:04 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
Haves et stk 100 AMP generator, med opgraderede lednings forbindelser.
Fabrikat Bosch.
Spændings fald totalt ligger på 0,4 volt.
Ved maks belastning af generator.
Lade regulator er opgivet til en maks spænding på 14,2 volt.

Batteri kan tåle en ladespænding imellem 13,8 og 15 volt.
Aktuel spænding målt på batteri er 13,6 volt ved 2000 omd.
Kun med nærlyset som belastning.

Falt over noget om en diode giver et spændingsfald på ca 0,6 volt.
En beskrivelse findes her.

http://articles.mbz.org/electric/regulator/

Men en diode monteret på regulatoren syntes jeg ikke om.
Da det er noget skidt at komme til regulatoren.
Så ideen om en ledning, og en diode uden for generatoren kom.
Men så blev den viderudviklet, og så kommer min viden til kort.

Spørgsmål
1 vil en kraftigere diode give et større spændingsfald?

2 Er spændingfaldet over dioden temperatur afhænigt?
For så kan der være en ide at montere dioden nær batteriet.

Nogen der har prøvet eller har en viden der kan forklare mig sammen hængen.

14,8-15 volt kan kun forbedre lyset, og ydeevne på tænding, og benzinpumpe :lol:

Men en for høj spænding kan ødelægge batteriet :(

MVH

Morten


Dioden falder altid 0,6volt. (Husk nu at regne effekten!!)
Ja, den er temp.afhængig, men ikke noget der er interessant i denne sammenhæng.

Jeg er mere int i hvordan ialverden du vil forbinde den....og hvilken diode du vil vælge.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jan 2009, 21:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
På en lade regulator til en bosch generator findes der en stelbane der går til generatorhus, via. monterings skruen.
Fjern denne og Monter ledning og diode mellem kul, og stel.
Størrelsen tjaa, umiddelbart havde jeg tænkt mig nogle der ligger i kassen, og bruges som spærredioder på gamle alarmer til blinklys udgangen.
Hvis det ikke virker så noget der kan tåle 20 volt, og ampere trækket kan man jo måle på ledningen.

Ellers følg linket, der findes en udførlig beskrivelse.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2009, 13:54 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Morten VJ skrev:
På en lade regulator til en bosch generator findes der en stelbane der går til generatorhus, via. monterings skruen.
Fjern denne og Monter ledning og diode mellem kul, og stel.
Størrelsen tjaa, umiddelbart havde jeg tænkt mig nogle der ligger i kassen, og bruges som spærredioder på gamle alarmer til blinklys udgangen.
Hvis det ikke virker så noget der kan tåle 20 volt, og ampere trækket kan man jo måle på ledningen.

Ellers følg linket, der findes en udførlig beskrivelse.

MVH

Morten


Nå,på den vis...

1N5402 er nok i underkanten, 1N5404 kan bruges. (hint; Det er ikke kun 20volt den skal tåle, men mindst 100.)

Hvis den er for lille ren strømstyrkemæssig, så kan der findes noget der nummer mere end de 3A de ovenstående kan.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 jan 2009, 17:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
HenrikGM skrev:
Morten VJ skrev:
På en lade regulator til en bosch generator findes der en stelbane der går til generatorhus, via. monterings skruen.
Fjern denne og Monter ledning og diode mellem kul, og stel.
Størrelsen tjaa, umiddelbart havde jeg tænkt mig nogle der ligger i kassen, og bruges som spærredioder på gamle alarmer til blinklys udgangen.
Hvis det ikke virker så noget der kan tåle 20 volt, og ampere trækket kan man jo måle på ledningen.

Ellers følg linket, der findes en udførlig beskrivelse.

MVH

Morten


Nå,på den vis...

1N5402 er nok i underkanten, 1N5404 kan bruges. (hint; Det er ikke kun 20volt den skal tåle, men mindst 100.)

Hvis den er for lille ren strømstyrkemæssig, så kan der findes noget der nummer mere end de 3A de ovenstående kan.

Hvorfor de 100 volt?
Giver generatoren virkelig så store spændings spidser?

Planen er at føre en ledning ud af generatoren, og måle amperetrækket ved fuld belastning af generatoren.
Måske sætte et scope over D+ og stelledningen, for at måle spændingen.
Men jeg må finde dioden, for at se om den er egnet.

Men det har lidt lange udsigter, da skulderen er i uorden.

Og det kun er reperationer der er yderst nødvendige der udføres på bilen lige Pt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 46 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team