Jeg har nå fått tak i en nesten ny turbo. Den stammer fra en 1KD motor(diesel med commonrail), de motorene sitter i Toyota Land Cruiser, Dyna etc, er på 3.0l og yter ca 170hk.
Turboen er med variabel turbogeometri og har ingen wastegate. Det er kun denne styringen av luften til turbinhjulet. Styringen av det er kun elektronisk, ikke noe vacum.
Er det noen her inne som har prøvet en slik turbo på en bensin bil? -vil det bli for varmt for de små "klaffene"?
Fjerner de bare den elektroniske styringen og setter på en vacum-klokke da?
Og må jeg eventuelt bruke ekstern wastegate?
Det kunne være morro å prøve denne på en liten bensinmotor, den bør kunne lade tidlig på turtall, viss jeg bare får styrt den variable styringen riktig.
Er det noen som vet ca hvor mange hk denne kan klare, og hvor hvor stor bensinmotor ville den passe best til?
Noen erfaringer ?
Her er noen bilder:
En kuttet modell vi har på jobb som er nesten helt lik:
Skovlene som varierer eksosstrømmen:
Den aktuelle turboen.
Kontakten til styringen. Noen som har koblet opp lignende på custom-bygg?
Armen som styrer mekanismen
Mottar synspunkter og forslag med takk, kan jo bli enda ett morro/billig prosjekt av dette