Fjernelse af ventilstyr, nu skal den sgu DØ! (MYTER)

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Westmus
Mester Medlem
Indlæg: 671
Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
Geografisk sted: Holstebro

#11 Indlæg af Westmus »

HenrikGM skrev:Eks, Volvo 405top, den reagerer slet ikke på selv det mest perfekte dråbeformede styr hvis du starter med det. Reagerer ikke på at fjerne det helt.

Hvorved man vel må konkludere at også i det topstykke sidder flaskehalsen et helt andet sted. Eller også gør kanalens generelle udformning at flowet i netop det område er lig nul.

Har set adskillige (formodede erfarne) folk hævde at flaskehalsen på et standard topstykke meget tit ligger omkring selve ventilsædet. Ikke i størrelsen, men i dårlig facon, skrape kanter osv. i området før og efter pga. lave produktions krav. Luften har ingen større problemer med at suse igennem en "lige" kanal, det svære kommer når den skal kringle sig omkring proppen (ventilhovedet) og ind i forbrændings kammeret.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#12 Indlæg af Wildert »

JakobM skrev:De gamle xu9 205 gti (8v) top fra Agergaard fik fjernet ventilstyret på siderne samt alumateriale foran. Men det afhænger vel af hvad der sidder af skihopbakke foran. Her kunne porten åbnes godt op til den øvrige diameter. Og så fik styret det sidste.


Men har man nogen målinger på med og uden?

Hvad mener du med neddrejet ventiler... er det stammen eller bagsiden?
Man høre/ser jo "a penny on a stick" næsten overalt syntes jeg.


Penny on a stick og vel også under-cuttede (forsnævret stamme nede ved hovedet).
Men penny on a stick er ikke altid lykken i forhold til flow. Her er tulipan-formede ventiler ofte en ret god ide.
Jeg tror at penny on a stick netop har meget med vægt at gøre, som en anden nævner det.

Under cut har jeg dog læst om i rimeligt seriøse bøger (dog af ældre dato). Her var drastiske flowforbedringer både med back cut (dybest set fler-vinklede ventiler) og under cut. Men det var også den gang en ventilstamme var feminin hvis den var under 8 mm. i diameter ;-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
JPP
Admin
Admin
Indlæg: 2499
Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54

#13 Indlæg af JPP »

Wildert skrev:
JakobM skrev:De gamle xu9 205 gti (8v) top fra Agergaard fik fjernet ventilstyret på siderne samt alumateriale foran. Men det afhænger vel af hvad der sidder af skihopbakke foran. Her kunne porten åbnes godt op til den øvrige diameter. Og så fik styret det sidste.


Men har man nogen målinger på med og uden?


Jeg har dem ikke :wink:
MEN jeg vil tillade mig at antage han har prøvet det meste på de topstykker. Jeg siger hverken det er rigtigt eller forkert eller han blot gjorde det for syns skyld. Nævner det bare...han har trodsalt et navn inden for den branche i DTC regi.

Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#14 Indlæg af HenrikGM »

Westmus skrev:
HenrikGM skrev:Eks, Volvo 405top, den reagerer slet ikke på selv det mest perfekte dråbeformede styr hvis du starter med det. Reagerer ikke på at fjerne det helt.

Hvorved man vel må konkludere at også i det topstykke sidder flaskehalsen et helt andet sted. Eller også gør kanalens generelle udformning at flowet i netop det område er lig nul.

Har set adskillige (formodede erfarne) folk hævde at flaskehalsen på et standard topstykke meget tit ligger omkring selve ventilsædet. Ikke i størrelsen, men i dårlig facon, skrape kanter osv. i området før og efter pga. lave produktions krav. Luften har ingen større problemer med at suse igennem en "lige" kanal, det svære kommer når den skal kringle sig omkring proppen (ventilhovedet) og ind i forbrændings kammeret.


Det er præcist som et puslespil. Hvis de brikker der bygges på ikke hænger sammen har man kun brudstykker. Først når det meste hænger sammen kan man se hvad det forestiller. så gør det ikke så meget at der er enkelte små brikker der mangler ;-)

Altid facon, altid produktionskomprosmisser. Jeg kan finde eksempler på at billig produktion har retfærdiggjort en ekstra ventil(!) og for at få det ens har man smidt sæder i der er +2mm mindre i diameter, med en regulær kant til følge. De opnår så at det egentligt flower halvringe, men pga en ekstra ventil går det alligevel med nogle vilde støbetolerancer (+5mm!). Begrænses så af et dårligt sæde, og bliver så ens alligevel. Iøvrigt ikke særligt nemt at rette op på igen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#15 Indlæg af HenrikGM »

JakobM skrev:[
Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.



Penny vs tulipan.

Hvad der giver en fed forøgelse på den ene, funker ikke automatisk på den anden.

"Ofte" er skarpe sving glade for penny designet, mens mere lodrette kanaler synes fint om tulipanen. Kommer meget an på hvordan resten ser ud, også om det er ind eller ud luften skal.

Tror ikke man kan sige generelt at en plat ventil er bedre eller ringere end tulipan, it all depends on the application.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#16 Indlæg af Wildert »

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.


Penny vs tulipan.

Hvad der giver en fed forøgelse på den ene, funker ikke automatisk på den anden.

"Ofte" er skarpe sving glade for penny designet, mens mere lodrette kanaler synes fint om tulipanen. Kommer meget an på hvordan resten ser ud, også om det er ind eller ud luften skal.

Tror ikke man kan sige generelt at en plat ventil er bedre eller ringere end tulipan, it all depends on the application.


Det er også nogenlunde hvad jeg har oplevet udfra Guy Croft's (http://guy-croft.com/index.php) meget grundige beskrivelser og analyser ved forskellige topstykker.
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
BANDIT
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 23 jul 2006, 20:24
Geografisk sted: Sønderjylland

.

#17 Indlæg af BANDIT »

De ventiler der sidder er min er neddrejet på det stykke af stammen der sidder i kanalen, og det ser meget std ud fra Ford´s side.
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret
skassa
Medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2004, 21:37

#18 Indlæg af skassa »

Jeg har lige set et sæt toppe til en Impreza, som Hr.heichendorff (spellcheck)har lavet,
der er styrene også helt væk, selvom de oe, stikker meget lidt ned i kanalen, som de ellers gør på andre,
toppen er er lavet/flowet sammen med indsugningsmanifold, og udstødningsmanifold, men har ingen tal på flowet,
Men han er jo også af den gamle skole, med topstykke portning


/Skassa
Meca
Indlæg: 14
Tilmeldt: 11 mar 2008, 17:43

#19 Indlæg af Meca »

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:[
Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.



Penny vs tulipan.

Hvad der giver en fed forøgelse på den ene, funker ikke automatisk på den anden.

"Ofte" er skarpe sving glade for penny designet, mens mere lodrette kanaler synes fint om tulipanen. Kommer meget an på hvordan resten ser ud, også om det er ind eller ud luften skal.

Tror ikke man kan sige generelt at en plat ventil er bedre eller ringere end tulipan, it all depends on the application.


For lige at snakke lidt uden om, har du så målt på nogen af BMW's M motorer. Jeg tænker mest på topstykket fra M3 E36, 3 literen?

Mads
Besvar