Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
HenrikGM skrev:
Eks, Volvo 405top, den reagerer slet ikke på selv det mest perfekte dråbeformede styr hvis du starter med det. Reagerer ikke på at fjerne det helt.

Hvorved man vel må konkludere at også i det topstykke sidder flaskehalsen et helt andet sted. Eller også gør kanalens generelle udformning at flowet i netop det område er lig nul.

Har set adskillige (formodede erfarne) folk hævde at flaskehalsen på et standard topstykke meget tit ligger omkring selve ventilsædet. Ikke i størrelsen, men i dårlig facon, skrape kanter osv. i området før og efter pga. lave produktions krav. Luften har ingen større problemer med at suse igennem en "lige" kanal, det svære kommer når den skal kringle sig omkring proppen (ventilhovedet) og ind i forbrændings kammeret.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
JakobM skrev:
De gamle xu9 205 gti (8v) top fra Agergaard fik fjernet ventilstyret på siderne samt alumateriale foran. Men det afhænger vel af hvad der sidder af skihopbakke foran. Her kunne porten åbnes godt op til den øvrige diameter. Og så fik styret det sidste.

Men har man nogen målinger på med og uden?

Citat:
Hvad mener du med neddrejet ventiler... er det stammen eller bagsiden?
Man høre/ser jo "a penny on a stick" næsten overalt syntes jeg.

Penny on a stick og vel også under-cuttede (forsnævret stamme nede ved hovedet).
Men penny on a stick er ikke altid lykken i forhold til flow. Her er tulipan-formede ventiler ofte en ret god ide.
Jeg tror at penny on a stick netop har meget med vægt at gøre, som en anden nævner det.

Under cut har jeg dog læst om i rimeligt seriøse bøger (dog af ældre dato). Her var drastiske flowforbedringer både med back cut (dybest set fler-vinklede ventiler) og under cut. Men det var også den gang en ventilstamme var feminin hvis den var under 8 mm. i diameter ;-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Admin
Admin

Wildert skrev:
JakobM skrev:
De gamle xu9 205 gti (8v) top fra Agergaard fik fjernet ventilstyret på siderne samt alumateriale foran. Men det afhænger vel af hvad der sidder af skihopbakke foran. Her kunne porten åbnes godt op til den øvrige diameter. Og så fik styret det sidste.

Men har man nogen målinger på med og uden?

Jeg har dem ikke :wink:
MEN jeg vil tillade mig at antage han har prøvet det meste på de topstykker. Jeg siger hverken det er rigtigt eller forkert eller han blot gjorde det for syns skyld. Nævner det bare...han har trodsalt et navn inden for den branche i DTC regi.

Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.

Titel:
Moderator

Westmus skrev:
HenrikGM skrev:
Eks, Volvo 405top, den reagerer slet ikke på selv det mest perfekte dråbeformede styr hvis du starter med det. Reagerer ikke på at fjerne det helt.

Hvorved man vel må konkludere at også i det topstykke sidder flaskehalsen et helt andet sted. Eller også gør kanalens generelle udformning at flowet i netop det område er lig nul.

Har set adskillige (formodede erfarne) folk hævde at flaskehalsen på et standard topstykke meget tit ligger omkring selve ventilsædet. Ikke i størrelsen, men i dårlig facon, skrape kanter osv. i området før og efter pga. lave produktions krav. Luften har ingen større problemer med at suse igennem en "lige" kanal, det svære kommer når den skal kringle sig omkring proppen (ventilhovedet) og ind i forbrændings kammeret.

Det er præcist som et puslespil. Hvis de brikker der bygges på ikke hænger sammen har man kun brudstykker. Først når det meste hænger sammen kan man se hvad det forestiller. så gør det ikke så meget at der er enkelte små brikker der mangler ;-)

Altid facon, altid produktionskomprosmisser. Jeg kan finde eksempler på at billig produktion har retfærdiggjort en ekstra ventil(!) og for at få det ens har man smidt sæder i der er +2mm mindre i diameter, med en regulær kant til følge. De opnår så at det egentligt flower halvringe, men pga en ekstra ventil går det alligevel med nogle vilde støbetolerancer (+5mm!). Begrænses så af et dårligt sæde, og bliver så ens alligevel. Iøvrigt ikke særligt nemt at rette op på igen.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Moderator

JakobM skrev:
[
Og mht. "penny on a stick" vs. "tulipan", syntes jeg blot at have mødt modsatte ... og ikke pga vægt. Mener også forskel på ind/ud.

Penny vs tulipan.

Hvad der giver en fed forøgelse på den ene, funker ikke automatisk på den anden.

"Ofte" er skarpe sving glade for penny designet, mens mere lodrette kanaler synes fint om tulipanen. Kommer meget an på hvordan resten ser ud, også om det er ind eller ud luften skal.

Tror ikke man kan sige generelt at en plat ventil er bedre eller ringere end tulipan, it all depends on the application.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
HenrikGM skrev:
JakobM skrev:

Penny vs tulipan.

Hvad der giver en fed forøgelse på den ene, funker ikke automatisk på den anden.

"Ofte" er skarpe sving glade for penny designet, mens mere lodrette kanaler synes fint om tulipanen. Kommer meget an på hvordan resten ser ud, også om det er ind eller ud luften skal.

Tror ikke man kan sige generelt at en plat ventil er bedre eller ringere end tulipan, it all depends on the application.

Det er også nogenlunde hvad jeg har oplevet udfra Guy Croft's (http://guy-croft.com/index.php) meget grundige beskrivelser og analyser ved forskellige topstykker.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel: .
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
De ventiler der sidder er min er neddrejet på det stykke af stammen der sidder i kanalen, og det ser meget std ud fra Ford´s side.

S3 Optimeret

Titel:
Medlem

Jeg har lige set et sæt toppe til en Impreza, som Hr.heichendorff (spellcheck)har lavet,
der er styrene også helt væk, selvom de oe, stikker meget lidt ned i kanalen, som de ellers gør på andre,
toppen er er lavet/flowet sammen med indsugningsmanifold, og udstødningsmanifold, men har ingen tal på flowet,
Men han er jo også af den gamle skole, med topstykke portning

/Skassa

Titel:

HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
[

Penny vs tulipan.

For lige at snakke lidt uden om, har du så målt på nogen af BMW's M motorer. Jeg tænker mest på topstykket fra M3 E36, 3 literen?

Mads

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time