Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Moderator

Hej Rødder, m.fl.

Jeg kan se der er en holdning at ventilstyr koster meget i flow, og at man bare skal fjerne det helt, så bliver alt godt, og flowet kan nærmest ikke blive meget bedre. Af een eller anden grund har folk læst det i et gammelt blad, eller hvad ved jeg, og nu er det nærmest blevet moderne.

Lad mig lige sige det een gang for alle: _F_E_J_L_

Lad os lige tage den næste også: Neddrejede ventiler: _F_E_J_L_

Det gælder garanteret ikke samtlige topstykke man kan tænke sig, men typiskt ser man et topstykke hente 1, måske 2 CFM på at fjerne styret. Eller på at dreje en ventil ned. Man bytter tilgengæld ligeover med en meget mindre robust motor, som helst skal udsættes for dobbelt så meget vold.

Der kan være udmærkede årsager til at gøre det, men det er ikke der man starter.

Ahh.....nu kom det ud.... :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Medlem

Geografisk sted: østjylland
HenrikGM skrev:
Hej Rødder, m.fl.

Jeg kan se der er en holdning at ventilstyr koster meget i flow, og at man bare skal fjerne det helt, så bliver alt godt, og flowet kan nærmest ikke blive meget bedre. Af een eller anden grund har folk læst det i et gammelt blad, eller hvad ved jeg, og nu er det nærmest blevet moderne.

Lad mig lige sige det een gang for alle: _F_E_J_L_

Lad os lige tage den næste også: Neddrejede ventiler: _F_E_J_L_

Det gælder garanteret ikke samtlige topstykke man kan tænke sig, men typiskt ser man et topstykke hente 1, måske 2 CFM på at fjerne styret. Eller på at dreje en ventil ned. Man bytter tilgengæld ligeover med en meget mindre robust motor, som helst skal udsættes for dobbelt så meget vold.

Der kan være udmærkede årsager til at gøre det, men det er ikke der man starter.

Ahh.....nu kom det ud.... :coffee:

Lettede det :D

Tommy

Titel:
Moderator

Ja, det var dejligt :D

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
som du siegr, kommer an på toppen, eller har du testet ALLE dem der er ??

jeg plejer heller ikke at fjerne dem. men nu er det heller ikke 200hk/l og opefter jeg bygger til. menprøv vt en ohc sierra top (1,6-2,0) der skulle være noget at hente i toppen, en del efter rygterne.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ikke fordi jeg vil betvivle det, da jeg fra anden side også har hørt at det ikke var der der var det store at hente udover hurtigere slid.. Men har du testet både 2v & 4v samt x-flow og "u-flow" (kan ikke lige huske den korrekte beskrivelse .. Du ved eg BLMC A motor).. Eller med andre ord.. Hvilke(n) top(pe) har du testet? .. Og er der noget at hente ved at lave dem svagt dråbe formet eller er det spildte kræfter

Titel:
Moderator

møffe skrev:
som du siegr, kommer an på toppen, eller har du testet ALLE dem der er ??

jeg plejer heller ikke at fjerne dem. men nu er det heller ikke 200hk/l og opefter jeg bygger til. menprøv vt en ohc sierra top (1,6-2,0) der skulle være noget at hente i toppen, en del efter rygterne.

ALLE er jo selvsagt ikke testet. Det vil jo være tusindvis af topstykker.

Ford OHCen har jeg til gode endnu, og ja, rygterne vil mene der er noget at hente, men hvor meget er altid et diskussionsemne.

Anke punktet går på at hvis man starter med at høvle styrene ud, så er man nok på vildspor.

Citat slut.

Titel:
Admin
Admin

De gamle xu9 205 gti (8v) top fra Agergaard fik fjernet ventilstyret på siderne samt alumateriale foran. Men det afhænger vel af hvad der sidder af skihopbakke foran. Her kunne porten åbnes godt op til den øvrige diameter. Og så fik styret det sidste.

Hvad mener du med neddrejet ventiler... er det stammen eller bagsiden?
Man høre/ser jo "a penny on a stick" næsten overalt syntes jeg.

Titel:
Moderator

ae86 skrev:
Ikke fordi jeg vil betvivle det, da jeg fra anden side også har hørt at det ikke var der der var det store at hente udover hurtigere slid.. Men har du testet både 2v & 4v samt x-flow og "u-flow" (kan ikke lige huske den korrekte beskrivelse .. Du ved eg BLMC A motor).. Eller med andre ord.. Hvilke(n) top(pe) har du testet? .. Og er der noget at hente ved at lave dem svagt dråbe formet eller er det spildte kræfter

Jeg tester alt jeg kan komme i nærheden af, OG som jeg kan eksperiementere med.

Eks, Volvo 405top, den reagerer slet ikke på selv det mest perfekte dråbeformede styr hvis du starter med det. Reagerer ikke på at fjerne det helt. Først når man finder svageste led, SÅ sker der noget, men jeg tror ikke det kan portes så ekstremt at styret bliver svageste led.

Pointen er at hvis det er i styret det skal hentes, og der ikke er målinger til at bakke beslutningen op, så virker det som udgangspunkt ikke.

Generelt: (meget generelt), Jo flere ventiler, jo ringere kan designet være, og jo mindre reagerer det på feks at fjerne styret. Det er simpelthen ikke "svageste led i kæden".

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Både fjernelse af ventilstyr og neddrejning af ventiler er vel noget der egenligt stammer fra da topstykkerne generelt var på et andet udviklingsniveau end i dag. Fra da den udstikkkende del af ventilstyret i de gamle støbejernstoppe tit nærmest var en stor uformelig klump. Som man idag i stedet for at fjerne, forsøger at forme til at hjælpe flowet omkring.

De neddrejede verntilstammer (og bag på hovedet) var lige så meget for at reducere ventilens vægt, som for at forøge flowet. Således at flere omdr betyd mindre øgning af belastningen på knast, fjedre osv. Igen udgangspunktet har sikkert stor betydning for om det giver noget flow i praksis. Men har da flere gange læst om folk der har set målte forbedringer med ændrede/neddrejede/racer ventiler.. på gamle topstykker. Men ikke nødvendigtvis ved max lyft.

I øvrigt skal man vel aldrigt glemme at de fleste "tricks" stammer fra en all-out racerverden. Hvor man i jagten på den sidste ½ Hk, sætter motoren langtidholdbarhed over i skammekrogen. Skidt med at motoren er til skrot efter bare 1 løb, bare man står øverst på podiet! :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Westmus skrev:
I øvrigt skal man vel aldrigt glemme at de fleste "tricks" stammer fra en all-out racerverden. Hvor man i jagten på den sidste ½ Hk, sætter motoren langtidholdbarhed over i skammekrogen. Skidt med at motoren er til skrot efter bare 1 løb, bare man står øverst på podiet! :)

Hehe ja, og der er mange der ik tænker over det. De skal bare have ALT hvad HKS, Greddy og de andre har at byde på, for bare at lave 400 hk på en 2 liters. Det skægt at se og læse om...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time