Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 03:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
er der NOGEN? der påstår jeg trænger til at rydde op??
det er ligegodt det stiveste ... og så her i julens tid!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 04:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Interessant ..

Mellem rulning 4 & 5:
Når luft køles fra 50 til 25 grader (sænkes 25 grader) så skulle der være ca 10% mere ilt tilstede for den samme volumen.. det kunne man være hurtig til at overføre til en forbedring af fyldningsgraden på 10% og deraf ca samme effektforøgelse.. nu er ingenting linært i et dynamisk system og en motor er ingen undtagelse så derfor er det interessant at der bare skal ca 7 grader koldere ladeluft til at give ca 40 hk mere ... eller 9.5%'s effekt forøgelse (fra 453 til 496hk) ... 7 grader skulle svare til ca 3.5% bedre fyldning ... men da der samtidigt lades med 1.25 bar er det vel en faktor der skal lægges oveni .. og så ser det ikke helt forkert ud .. 3.5x2.25 ~7.9%

Rulning 2
Viser et temperatur fald over turbinen på ca 130-140 grader
rulning 8 viser optil 1bars trykfald over turbinen


Rulning 4
Viser IC's virkningsgrad .. spørgsmålet er hvor man skal tage den fra.. men det ser ud som om temp efter IC begynder at stige lige til sidst og her er ca en temp diff på 98 grader nedtil 21.6 grader hvilket jeg får til 82% -82,5% ..T(amb) er taget v 1000rpm ca 5.8grader .. passer det med der kun var ca 6 grader i rummet??
En IC med en virkningsgrad på over 80 lyder som om det er i overkanten ...

Rulning 7
Viser ca 0.4bar mere tryk ved udstødningen end ved indsugningen

Rulning 8
Viser vel at udstødningssystemet efter turbinen er stort nok.. der er kun lidt over 0.1bar trykstigning ved wot


Top
 Profil  
 
 Titel: Temp
Indlæg: 19 dec 2008, 09:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 02 okt 2006, 10:38
Indlæg: 196
Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
Rumtemperatur var på 15-15,8°C.

Der har tit været snakket om, hvad og hvor man skal måle rumtemp, i dette tilfælde målte vi ved siden af bilen, og deer viste den på dette tidspunkt 15,8°C, og en effekt på 489 hk, vi ændrede derfor opsætning til 22°C, og det viste en ændring i effekt på små 10 hk.

(Tænker her på udregningen af ae86 med effekt-tab ved 2. rulning uden blæser)

Udstødningen er en 3,5", med max. 45° bøjninger, og den er 3,5" hele vejen, som burde være rigeligt til den effekt.

Billede af udstødning, da vi byggede den.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/9_udstodning.jpg

Jeg skal selv bruge alle disse målinger til en ny motor jeg skal bygge, som minder meget om denne RB25, og når den er bygget og monteret, vil vi lave samme test.

_________________
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 16:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
2 rulning uden blæser, har vel også noget og gøre med at manifold bliver varm.
Var bil ikke slukket nogle min også..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Temp
Indlæg: 19 dec 2008, 16:32 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Supra_Jorn skrev:
Rumtemperatur var på 15-15,8°C.

Der har tit været snakket om, hvad og hvor man skal måle rumtemp, i dette tilfælde målte vi ved siden af bilen, og deer viste den på dette tidspunkt 15,8°C, og en effekt på 489 hk, vi ændrede derfor opsætning til 22°C, og det viste en ændring i effekt på små 10 hk.

(Tænker her på udregningen af ae86 med effekt-tab ved 2. rulning uden blæser)
..


Forstået ret, når komputeren beregner effekten så får du 7 hk (fra 489 til 496hk) ved at hæve T(amb) 6,2°C (fra 15,8°C til 22°C) ...
Så vil jeg da holde fast på rumtemp på de 15,8°C og være sikker på at jeg har 489hk
Er det ikke muligt at måle temp hvor luftfilteret sidder ??

ae86 skrev:
Rulning 4
Viser IC's virkningsgrad .. spørgsmålet er hvor man skal tage den fra.. men det ser ud som om temp efter IC begynder at stige lige til sidst og her er ca en temp diff på 98 grader nedtil 21.6 grader hvilket jeg får til 82% -82,5% ..T(amb) er taget v 1000rpm ca 5.8grader .. passer det med der kun var ca 6 grader i rummet??
En IC med en virkningsgrad på over 80 lyder som om det er i overkanten ...


Jeg kan se at jeg har aflæst Temperaturen fra Rulning 4 forkert (billedet4)
jeg har fået taget begyndelsen af momentkurven med den har en brunlig farve og temp har en rød farve .. men i farten så det ud som om temp startede ved ca 6 grader .. på udskriften starter den ved ca 21.6 grader og holder temp næsten hele vejen .. omkring 6800rpm stiger den lidt


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 16:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
den temp. Pc beregner på står på alle udskrifterne,og det er rum temp.
de 22 grader var fordi jeg først fik rettet rumtemp. efter første rul
det er nemt nok at anbringe en varmesensor i luftindtaget,men det ændrer ikke noget,er forsøgt en del gange

Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 dec 2008, 17:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
natmekanikeren skrev:
den temp. Pc beregner på står på alle udskrifterne,og det er rum temp.
de 22 grader var fordi jeg først fik rettet rumtemp. efter første rul
det er nemt nok at anbringe en varmesensor i luftindtaget,men det ændrer ikke noget,er forsøgt en del gange

Otto
:damn: det gør det da osse

Nej jeg ville da også tro at rum temp ved siden af bilen og temp ved indsugning er rimelig ens.. der kan selfølig være en forskel hvis der køres med et åbent filter under en lukket motorhjælm uden cai .. men det er vel en vurderings sag fra bil til bil


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team