Westmus skrev:
Zorak skrev:
Men ja studsede også over det med en 16V V8 motor, lugter lidt meget af gammeldags design i mit hoved.. Men da fin ydelse alligevel..
Hvorfor gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt. Som du selv siger er der da vist rigeligt med power, selv om den "kun" har 2 ventiler. Motoren bliver jo heller ikke nødvendigtvis hverken fysisk mindre eller lettere, hvis der skal findes plads til dobbelt så mange ventiler med tilhørende mekanik i topstykkerne.
Hvis jeg gætter rigtigt er det en aflægger af GM's LS7 motor som jo bl.a bruges i Corvetten (500hk på sug). Forøvrigt en motor der i racer udgave i 06' vandt titlen "Global motorsport engine of the year". Bl.a pga kombinationen af kompakt, simpel, pålidelig og samtidigt højt ydende. Man kan vel næsten sige den er simple på en avanceret måde. Blev selv lidt overrasket da jeg læste at selv produktions motoren i Corvetten ikke bare havde titanium ventiler, samme materiale var også brugt til plejlstængerne! Kom ikke og si' at amerikanerne aldrigt er kommet længere end til støbejernet!
http://corvettemuseum.com/specs/2006/LS7.shtmlHe he he ..og vi glemte jo det bedste: STØDSTÆNGER!!!!
http://autospeed.com/cms/A_2691/article.html
"
Global motorsport engine of the year"
er det en kaner pris?? Jeg ved SB Chevy har flere gange været kåret i/af Ward's.. som bare er en Amerikansk liste uden egentlig værdi..
"
Hvorfor gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt..."
Hvorfor bygge mere end 6 forskellige typer biler og alle i samme farve ??
Hvorfor piller du ikke det ene hjul af din bil, så er der jo et dæk mindre der kan punktere og samtidigt minimere du din rulle modstand !!
Hvorfor ha 8 cyl når du kan nøjes med 6 eller 4 eller 3 ?? igen færre dele og en mindre kompliceret motor..
Der er tale om en hitech superbil.. derfor høre et båd anker med stødstænger ikke hjemme i den sammenhæng... det rangere på højde med hvis du skulle får lyst til at smide en jydekrog på en Ferrari... det passer bare ikke sammen ... superbiler er og har altid været et udstillingsvindue for det ypperste man har kunne præsterer ... men jeg har på fornemmelsen at du også gerne så at den havde bladfjedre og stiv bagaksel
Der er
én fordel ved en stødstangs V8'er udover at den fra fabrikkens side er nemmere at producerer.. og det er at den er en smule lavere og smallere over toppen... men jeg kan ikke se at det skulle være et problem at få plads til en flerventilet motor.. F1 ser da ud til at kunne finde udaf det.. så det er en dårlig undskyldning..
En ting jeg ikke kan lade være med at tænke på er om du har sat dig ind i fordele Vs ulemper ved et flerventilet topstykke ?? jeg syntes det er ret ufedt at GM panisk bliver ved med at klamre sig til sit 2v topstykke og istedet bruger (spilder) eksotiske materialer på at prøve at indhente hvad de kunne have klaret med en midelmådigt 4v top med slatne knaster uden fancy CNC portning og Titaniums ventiler (kan være den skulle beholde plejlstængerne da der er en syg stor masse i rotation her.. og med en moderne top ville åndedrættet i toppen af omdrejnings scalaen gøre det interessant at hæve rpm limit) ... hvis de havde "spildt" samme energi på port udformning af en 4V top (eller bare 3V for den sags skyld.. mener de har leget med en 3V'er til LS modellen) var der nok kommet mere end bare 500hk ud af 7L
Det skulle ikke undre mig hvis friktions tabene og massen i LS7's ventilfjeder arrangement er større end hvad der kunne opnås med en tilsvarende 4V top
Men på den anden side så er Corvetten vel et symbol på Lowtech så vi slipper nok aldrig for dens 2V top.. selv LS9 har bare fået smækket en supercharger på.. det er egentligt synd for den seneste Lemans udgave var ellers begyndt og se lidt fræk ud .. hvis så bare de havde holdt fast i ZR-1's LT5 motor .. Designet og udviklet af Lotus
og bygget af Mercury .. fedeste Chevy motor ever !
En anden skæg ting ved Corvetten er dens "hi-tech performance undervogn" med en kunstfiber bladfjeder forand .. egentligt skægt at det er en af de første dele der bliver flået af og erstattet med almindelig triangel og coilover setup når de får bygget deres LM biler ude i byen ..
I det mindste burde Zenvo have skiftet toppene på LS7'eren med dem her
http://araoengineering.com/LSX.htm .. det burde der være råd til i budgettet på de 16mill