Rullefelts-test - Temp/Tryk Turbobil
Redaktør: Moderatorer
- Supra_Jorn
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 02 okt 2006, 11:38
- Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
- Kontakt:
Rullefelts-test - Temp/Tryk Turbobil
Hej alle.
Jeg har i dag været sammen med Otto nat-mekanikker, og vi har testet en masse rulninger, og resultaterne er her.
Det blev til rigtig mange forskellige tests, med temp-følere monteret før og efter IC, i indsugningen, i udstødnings-manifold, efter turbo i albue.
Vi målte også tryk flere forskellige steder på bilen, samt rulning med og uden køling foran bilen, for at se effekt-forskel.
Formålet med dette, er at starte en lille debat, da der er delte meninger om hvad der sker under rulning, omkring køling af IC osv.
Motor: RB25DET
Standard knaster, standard topstyk.
Turbo T70
Udstødning 3,5" hele vejen
På dette link, er der turbotrykket, så der ikke blev ændret på under hele forløbet.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/1_Turbo-tryk.jpg
På dette link, måler vi temperatur før og efter turbo, før er i udstødningsmanifold, og efter i ca. 10 henne på turbo-albue.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/2_Temp-turbo.jpg
På dette link, her måles bilen med en blæser monteret foran bilen, som blæser ind på intercooleren.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/3_T ... taendt.jpg
På dette link, slukker vi for blæseren, venter få minutter, og laver en ny rulning, med blæseren slukket.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/4_T ... ukket1.jpg
På dette link, vi venter få minutter og laver endnu en rulning uden blæser, her er der først effekt tab.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/5_T ... ukket2.jpg
På dette link, ses alle 3 rulninger på en graf, så man kan se forskellen imellem temp og ydelse.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/6_T ... _final.jpg
På dette link, vi måler ladetryk i indsugningsmanifold, og i udstødsminfold.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/7_T ... g_mani.jpg
På dette link, ladetryk før og efter turbo, før turbo er i udstødningsmanifold, og efter er i turbo-albue.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/8_T ... _turbo.jpg
Jeg har i dag været sammen med Otto nat-mekanikker, og vi har testet en masse rulninger, og resultaterne er her.
Det blev til rigtig mange forskellige tests, med temp-følere monteret før og efter IC, i indsugningen, i udstødnings-manifold, efter turbo i albue.
Vi målte også tryk flere forskellige steder på bilen, samt rulning med og uden køling foran bilen, for at se effekt-forskel.
Formålet med dette, er at starte en lille debat, da der er delte meninger om hvad der sker under rulning, omkring køling af IC osv.
Motor: RB25DET
Standard knaster, standard topstyk.
Turbo T70
Udstødning 3,5" hele vejen
På dette link, er der turbotrykket, så der ikke blev ændret på under hele forløbet.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/1_Turbo-tryk.jpg
På dette link, måler vi temperatur før og efter turbo, før er i udstødningsmanifold, og efter i ca. 10 henne på turbo-albue.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/2_Temp-turbo.jpg
På dette link, her måles bilen med en blæser monteret foran bilen, som blæser ind på intercooleren.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/3_T ... taendt.jpg
På dette link, slukker vi for blæseren, venter få minutter, og laver en ny rulning, med blæseren slukket.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/4_T ... ukket1.jpg
På dette link, vi venter få minutter og laver endnu en rulning uden blæser, her er der først effekt tab.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/5_T ... ukket2.jpg
På dette link, ses alle 3 rulninger på en graf, så man kan se forskellen imellem temp og ydelse.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/6_T ... _final.jpg
På dette link, vi måler ladetryk i indsugningsmanifold, og i udstødsminfold.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/7_T ... g_mani.jpg
På dette link, ladetryk før og efter turbo, før turbo er i udstødningsmanifold, og efter er i turbo-albue.
Link: http://www.112-video.dk/images/news/8_T ... _turbo.jpg
Senest rettet af Supra_Jorn 19 dec 2008, 09:12, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen
Jørn Petersen
- Supra_Jorn
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 02 okt 2006, 11:38
- Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
- Kontakt:
lqs skrev:på målingerne med og uden køling på ladeluftkøler, målte i der ladetryk? hvis ja.... hvor? MVH søren
Hej Søren.
Før IC: Der måler vi ca. 5 cm efter turbo, ved rør til IC.
Efter IC, måles i plenum-kammer.
Ved godt det ville være mere optimal at måle umiddelbart på hver side af IC, men det var ikke rigtigt muligt.
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen
Jørn Petersen
- Supra_Jorn
- Medlem
- Indlæg: 196
- Tilmeldt: 02 okt 2006, 11:38
- Geografisk sted: Jylland / 6650 Brørup
- Kontakt:
lqs skrev:prøv at bemærk hvor meget ladetryk egentlig svinger. på første link/graf topper moment og ladetryk også det samme sted.... MVH søren
Det er vel wastegaten, jeg satte den til 1,25 bars tryk..!!
Men jeg er da mere imponeret over, at der kun er en difference på 5-7 hk på alle rulninger, vi rullede vel 15-20 gange.
Eneste gang den viste mindre, var ved 2. rulning unden blæser, der tabte den de små 10%
Med venlig hilsen.
Jørn Petersen
Jørn Petersen
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
natmekanikeren skrev:Nej Søren vi målte ikke ladetryk og temp. samtidigt
Otto
Det rigtige var jo at måle hele skidtet på een gang. Det var vel også derfor at lqs fik lavet logboksen med de mange kanaler, var det 4x temperatur og 6x tryk, eller var det omvendt?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25
det er 4 x tryk og 6 x temp. men desværre kun 2 temp.følere,så hvis du keder dig i juleferien Henrik,må du meget gerne lave nogle flere følere,da jeg fornemmer at det er noget sårbart stads med begrænset levetid
Dernæst kræver det så lidt flere gevindhuller end der lige var i Jørns bil,hvis der skal logges på det hele på 1 rulning
Men syntes da at det er nogle rimelige gode test ,der fortæller lidt om ,div tryk og temp.
Vigtigt for mig har været at vise at det ikke er nogen problem at holde indsugningstemp.nede, når der måles effekt på et rullefelt,har lavet en del flere forsøg der viste det samme
Men jeg vil dog gerne medvirke til flere forsøg,så hvis der er en ,der har en turbobil på 400-600hk,og som er villig til at lave en del 6 mm. gevindhuller de relevante målesteder,og også er med på at lave nogle rulninger uden køleblæser,selvfølgelig uden beregning ,dog skal en evt interesseret lægge resultaterne på PP
Kontakt mig på 64823804
Otto
Dernæst kræver det så lidt flere gevindhuller end der lige var i Jørns bil,hvis der skal logges på det hele på 1 rulning
Men syntes da at det er nogle rimelige gode test ,der fortæller lidt om ,div tryk og temp.
Vigtigt for mig har været at vise at det ikke er nogen problem at holde indsugningstemp.nede, når der måles effekt på et rullefelt,har lavet en del flere forsøg der viste det samme
Men jeg vil dog gerne medvirke til flere forsøg,så hvis der er en ,der har en turbobil på 400-600hk,og som er villig til at lave en del 6 mm. gevindhuller de relevante målesteder,og også er med på at lave nogle rulninger uden køleblæser,selvfølgelig uden beregning ,dog skal en evt interesseret lægge resultaterne på PP
Kontakt mig på 64823804
Otto
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
natmekanikeren skrev:det er 4 x tryk og 6 x temp. men desværre kun 2 temp.følere,så hvis du keder dig i juleferien Henrik,må du meget gerne lave nogle flere følere,da jeg fornemmer at det er noget sårbart stads med begrænset levetid
Dernæst kræver det så lidt flere gevindhuller end der lige var i Jørns bil,hvis der skal logges på det hele på 1 rulning
Men syntes da at det er nogle rimelige gode test ,der fortæller lidt om ,div tryk og temp.
Vigtigt for mig har været at vise at det ikke er nogen problem at holde indsugningstemp.nede, når der måles effekt på et rullefelt,har lavet en del flere forsøg der viste det samme
Men jeg vil dog gerne medvirke til flere forsøg,så hvis der er en ,der har en turbobil på 400-600hk,og som er villig til at lave en del 6 mm. gevindhuller de relevante målesteder,og også er med på at lave nogle rulninger uden køleblæser,selvfølgelig uden beregning ,dog skal en evt interesseret lægge resultaterne på PP
Kontakt mig på 64823804
Otto
Jeg tror da at lqs fik alle 6 sensorer med oprindeligt ?
Eller der er måske gået 4 af dem til?
Sensorerne er jo ultra små netop for at de kan bruges til ultra hurtige målinger, men det betyder så også at levetiden går den modsatte vej.
Hvis kablet ellers er intakt, så kan de sandsynligvis reperares, og det er _noget_ billigere end lave nye.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
natmekanikeren
- Medlem
- Indlæg: 217
- Tilmeldt: 24 aug 2006, 21:25